Hallo meiden, De miskraam periode loopt officieel tot 16 weken zwangerschap. Het is wel zo dat hoelanger je zwanger bent hoe kleiner de kans wordt dat het nog misgaat. Toen ik 9 weken zwanger was heeft mijn gyn het me nog een keer uitgelegd. Vanaf dat moment was er nog 3,5% kans op een miskraam en elke week zou deze met een half procent afnemen. Overigens vind ik miskraam een rotwoord. Vooral als je al wat langer zwanger bent. Ik associeerde miskraam altijd met 6 a 7 weken zwangerschap. Ik was al bijna 14 weken en ze was al zo'n compleet kindje. Ik kon het woord miskraam toen echt niet over mn lippen verkrijgen. Vooral ook omdat ik het niet zomaar verloor. Ik kreeg er medicijnen voor in het zkh en heb een soort van weeen gehad en zelfs een beetje mee moeten persen. Voor mijn gevoel deed ik met het woord miskraam mijn kind enorm te kort. Overigens is het natuurlijk niet zo dat je enorm moet gaan zitten zenuwen omdat er nog een kans is op een miskraam. Ik denk dat als je echo's altijd goed zijn geweest, je gewoon moet uitgaan van het beste. Ik probeer dat in ieder geval ook te doen.
Jeetje wat lijkt me dat vreselijk als zoiets gebeurd! Had ik nu maar niks gevraagt, stom eigenlijk dat je toch je angsten opzoekt en als je dan antwoord krijgt je nog banger word. Heb mijn eerste echo gehad met 8 weken en 2 dagen en verder niet,alles was goed en moet nu wachten tot volgende week woensdag en ben heel erg bang Maar ja het gaat toch meestal goed dus daar probeer ik dan maar lekker vanuit te gaan Liefs Palmie
Overigens hoop ik nu niet dat ik hiermee de indruk wek dat een miskraam met 6 a 7 weken minder erg is dan als je 14 weken zwanger bent. Want zo bedoel ik het niet. Maar ik lees er nu even overheen en bedacht me dat het misschien wel zo kan overkomen. Een miskraam is gewoon klote, hoe dan ook...
Palmie Bij ons was het een missed abortion, dus dan merk je er zelf helemaal niks van! Ik had volop zwangerschapskwaaltjes, die waren niet afgenomen. Sinds de 1e echo was ik juist ontzettend gegroeid, ik leek wel 20 weken zwanger. Ik had geen buikpijn of bloedverlies gehad. De klap was ontzettend groot toen het mis was. We hadden de 2e echo met 10w6d en toen leefde het kindje niet meer. Waarschijnlijk is het 1 dag na de eerste echo fout gegaan... Je weet dat het nog fout kan gaan voor de 12 weken-grens, maar alles zag er zo perfect uit, dus je verwacht niet dat het fout is. Ik bleef de kwaaltjes en zwangere buik ook houden, totdat het middels een curretage is weggehaald. Wel heel heftig allemaal. Anders was ik nu bijna 30 weken zwanger geweest, we waren 23 oktober uitgerekend.
Wat ik gehoord heb (verloskundige en andere vrouwen) is dat je bij 13 weken uit de gevaren zone bent. Bij 13 weken ben je namelijk precies 3 maanden zwanger. Wat dus niet wil zeggen dat het niet meer mis kan gaan, maar dan is de kans een stuk kleiner. Toen ik een echo had met 9 weken en 4 dagen zei de echoscopist dat de kans dat het mis zou gaan nog 3% was en dat kon hij aan een aantal punten zien.
De kans op een miskraam is nu wel heel erg afgenomen maar uit de gevarenzone ben je pas als je bevallen bent dus ik zou gewoon gaan genieten en me er niet teveel drukte om maken, als het fout moet gaan gaat dat toch, dus lekker gaan genieten en je er niet teveel zorgen om maken de kans dat het goed gaat ligt veel hoger !!
Uit de echte gevarezone ben je wel hoor maar er kan natuurlijk altijd iets misgaan..daar hoef ik verder allemaal niks over te vertellen, dat hebben de andere al gedaan. Mijn eigen ervaring is dat je altijd wel bezorgd blijft, ik geniet uiteraard wel maar ik zeg altijd, eerst maak je je zorgen of je uberhaupt wel zwanger mag worden maar als het dan zover is dan beginnen de echte zorgen pas. Mijn baas zei daarop heel mooi 'en die gaan nooit meer weg, ook niet als ze zelf allang groot zijn en kinderen hebben, je krijgt er alleen maar zorgen bij'. Klinkt wel heel negatief als ik het zo lees maar zo bedoel ik het dus niet