ben ik onredelijk

Discussie in 'De lounge' gestart door mirna1984, 17 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Het is jullie droomhuis..
    niet dat van je oma of van je ouders.
    Geld lenen in de familie kan zorgen voor familieruzies... wees er voorzichtig mee.

2. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Je mag in je handen knijpen dat je je oma en ouders nog vast kunt houden en met ze kunt praten. Wordt tijd dat je volwassen wordt en meer respect toont voor die mensen die jou zonder er iets voor terug te vragen hebben opgevoed. Gratis en voor niks.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik vind je ook best onredelijk.
    ik kan de reactie van je vader ook wel begrijpen.
    je leent eerst van oma en dan van je ouders.
    het is niet genoeg dus wil je nog meer lenen.
    dus ik denk dat je vader daarop reageert dat je nog meer wil.
    ik denk dat je even moet nadenken dat je al veel geluk hebt dat je al zoveel hebt kunnen lenen.
    net als wat eerder al genoemd is, de meeste mensen die niet de middelen hebben verbouwen stukje bij beetje.
    beetje opsparen en verbouwen, beetje opsparen en volgende project etc..
    een verbouwing valt meestal/altijd duurder uit dan begroot.
    en als je alles in 1x aan wil pakken moet je nou eenmaal zorgen dat je toch wel meer hebt dan dat je begroot

5. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Dit kan dus ook nog weer invloed hebben op de belastingteruggave waar t's het over heeft. Als 6 % van de lening van oma wordt gezien als schenking, krijgt ze minder belasting terug misschien. Maar die is al ingecalculeerd om lening aan ouders terug te betalen.

6. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0

Excuus! Je hebt helemaal gelijk! Er wordt rekening gehouden met wat oma belastingvrij had mogen schenken. Uit mijn hoofd zo'n € 2000,-
    6% van 30.000 is €1800,- Dat is dan net veilig..

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier viel ik ook nogal over. Zwaar? Omdat jullie je hele huis hebben verbouwd naar jullie wensen en je nu lekkage hebt en geen geld? Dat is niet zwaar, dat Is jullie eigen geld. Je bent in de 30, grow up!

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Schitterend topic. Ja. Ondankbaar. Onvolwassen. Onhandig. En onnodig. Als het zou gaan om een noodgeval zou ik er anders tegenaan kijken. Maar alles willen verbouwen terwijl het niet strikt noodzakelijk is én terwijl je geen eigen geld hebt lijkt me gewoon een probleem dat je zelf creeert .

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    We kunnen allemaal een mening hebben over jouw verhaal, feit blijft het is jouw gevoel en daar kunnen wij niets aan veranderen. Alleen jij kunt de spiegel voorhouden en kijken wat je met deze reacties wilt doen.

En ik zou zeker iets doen met deze reacties. Wat is jouw verwachtingspatroon? En is dit wel een reële verwachting?

Op basis van de info denk ik persoonlijk van niet omdat je financieel iets verwacht en de ander mag het in feite (tijdelijk) oplossen. Ook al zeg je dat jij er anders in staat dan je ouders wil niet zeggen dat iedereen deze visie/mening deelt.

10. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier één die wél in 'de omgeving' zit (weliswaar méér door zelf hard te werken dan door schenkingen van (schoon)ouders), en ik kan me veel voorstellen bij verbouwingen van welk bedrag ook, maar ik vind eerlijk gezegd ook dat TS zich behoorlijk onredelijk gedraagt, en dan voornamelijk vanwege de wijze waarop ze blijkbaar Denkt recht te hebben op een lening van ouders/oma omdat zij 'toch meer dan genoeg verdienen/op de bank hebben'. De reaktie van TS's vader betreffende de terugbetaling en vertrouwen etc. zegt meer dan genoeg i.m.o...

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Dit. Plus ook vinden dat je een flink bedrag van je oma mag lenen omdat ze zwemt in het geld. Ik weet niet hoeveel en hoe oud je oma is maar wat als ze doodgaat? Dan moet het miss wel snel terug betaald worden om te verdelen als erfenis. Of hou je het dan gewoon? Hangt er van af wie er van de lening af weet.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Van de belastingdienst. In principe ben je over de vrijgestelde rente schenkbelasting verschuldigd.
    Voor de mensen die het niet zo nauw nemen met de wet: uiteraard pas als ze erachter komen.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, deze lening wordt volledig als niet zakelijk beschouwd (zou een bank haar deze lening onder dezelfde condities verstrekken), en dus volledig als een schenking. De lening van de ouders ook.

14. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    jonge jonge dit komt echt over als een verwend nest, dus omdat oma heel veel geld op de bank heeft.. (belachelijk dat je een bedrag neer zet trouwens) moet jij alles maar kunnen.. En ik denk dat iedereen wel weet dat een verbouwing uit de hand kan lopen... Ik zou zeggen zorg dat dat geld op tijd bij je vader komt. Stop daarna de verbouwing ga flink sparen en betaal het zelf... Want omdat anderen in je vrienden kring wel veel geld krijgen verwachte jij het ook.. Pfffffff...

15. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik heb alleen de opening gelezen, maar wat ik begrijp is dat je het vervelend vindt dat jouw vader er zo zakelijk over communiceert. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou ook een heel naar gevoel krijgen, zeker van dat zinnetje over je eigen dichter vertrouwen. Bah!!
    Natuurlijk logisch dat je iets terug betaald op het afgesproken tijdstip, maar om nou vooraf al zo'n berichtje te sturen is toch wel jammer.

16. yaro

yaro Niet meer actief

Komt op mij vooral over dat TS vaker dit soort verwend gedrag laat zien. Hij heeft er duidelijk geen vertrouwen in dat ze het optijd terug betaald en dat komt vast niet alleen van deze keer.

17. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Ik denk niet dat het zinnetje zomaar uit de lucht komt vallen. Haar vader kent zijn dochter ook al langer dan vandaag. ;)

18. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ts, ga jij later (als je alle schulden hebt terugbetaald ;) ) ook zuinig leven en sparen zoals je nu van bijv je vader verwacht, zodat je straks ook tegen je kinderen of kleinkinderen kunt zeggen "30.000e? Natuurlijk alsjeblieft! "

19. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Even samengevat jij hebt geld geleend bij je ouders dat bedoeld was voor hun vakantie. Jij vind dat je het geld langer mag houden en hun niet op vakantie moeten gaan omdat jij het geld harder nodig hebt.

Ja dat vind ik erg onredelijk omdat hun hard voor die vakanties hebben gewerkt. En jij lekker je handje ophoud. Al zouden ze twintig keer op vakantie gaan hun geld. Mijn kinderen zouden bij mij geld mogen lenen. Als ik het over zou hebben en niet als ik er (geplande) bestemmingen voor zou hebben.

20. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    misschien kunnen je schoonouders ook nog wel wat lenen ;)

:D

Deel Deze Pagina