Ben het hier opzich wel mee eens. Dat zinnetje van je eigen dochter niet vertrouwen en dat via de app lezen is niet leuk natuurlijk. Maar waarschijnlijk doet je vader dat met een reden. Misschien is er eerder wel wat gebeurd tussen jullie met lening of met iemand anders, dat weten wij natuurlijk niet. Het is ook lastig te begrijpen hoe die het echt bedoeld, omdat het via de app gaat. Het is ook beter met dit soort 'zaken' om het gewoon face tot face te praten. En als het om 'grote' bedragen gaat vind ik het wel logies dat het zakelijk behandeld word, het is geen 50,- wat je even leent. Vind het wel lief van je oma en ouders dat ze dit voor jullie kunnen en willen doen!
Ik kan me voorstellen dat zoiets via de app niet helemaal goed binnenkomt, alsof je vader je van te voren al niet vertrouwd. Echter lijk jij je meer te focussen op je beleving dat ze je niet willen helpen. Dat vind ik onredelijk. Ik zou het lef niet hebben het te vragen aan mn ouders. Als ze het zelf willen geven/lenen weet ik niet eens of ik dat zou willen. Wat ik wel proef uit je verhaal is dat je door het bomen het bos niet meer ziet. Het valt allemaal tegen en er moet een kamer klaar zijn binnenkort. Mogelijk dat je door deze stress niet meer ziet wat mensen om je heen al wel doen en hoe schappelijk dat al is. Even tot rust komen en alles op een rij zetten en dan bedenken dat jullie zelf verkeerde keuze hebben gemaakt door nu perse alles af te willen hebben.
Pfff wat een lastpost! Al heb ik niks meer dan zou ik een stukje brood al met moeite vragen. .laat staan iets verbouwen in huis? ??never nooit!
Zo'n vage instantie die 'Belastingdienst' schijnt te heten... Je zou google eens kunnen raadplegen. De rente dient marktconform te zijn. Spreek je een rente af die te laag is, dan kan de Belastingdienst de lening beschouwen als een schenking. Het gevolg daarvan is dat je er schenkingsbelasting over moet betalen.
Het is idd zo dat ik door de bomen het bos niet meer zie, het begon al een verbouwing om alles op te knappen waar we zelf ook al jaren voor gespaard hebben. We hadden dus veel eigen geld, maar we wilden ook graag de keuken doen en daar heeft mn oma ons dus geld voor geleend. Ondanks dat we een flink budget met een reserve van 3000 euro was dit helaas niet voldoende, door een slechte aannemer die ons opgelicht had en omdat we een beetje doordraaiden met meteen alles perfect te willen doen voor onze kindjes. Jarenlang hadden we een flinke spaarrekening en nu niet meer dus ik raak in paniek. Had ik eerder aan moeten denken, tuurlijk, maar nu lijkt het alsof er geen weg terug meer is. We hebben al wat dingen geschrapt en de 2e verdieping gaan we pas later aanpakken. Het voelt verschrikkelijk dat we hierin zitten (door eigen schuld en overmacht) en ik zie soms geen weg meer er uit. Ik heb het vertrouwen van mijn ouders nog nooit beschaamd dus daarom kwam de opmerking even hard aan en daar was ik gister zo verdrietig over. Tuurlijk kan ik van mijn ouders niet verlangen dat ze mij helpen, maar ik voelde me even heel alleen. Die hele verbouwing is overweldigend en valt erg tegen en achteraf hadden we het niet zo moeten doen maar daar heb ik niks aan. Een wijze les, al koop ik nooit meer een huis waar zo veel aan gedaan moet worden. Bij de bezichtigingen leek het allemaal mee te vallen maar als je bezig bent kom je een hoop tegen wat toch vernieuwd of aangepakt moet worden. Ik ben heel blij dat mijn familie mij wil helpen. Ik had alleen een iets minder zakelijk en hard appje verwacht. Ik heb het gister avond met mijn ouders besproken en ik ga het geld echt in juli terug betalen.
Jij zou geen stukje brood aan je ouders willen vragen? Dat komt bij mij een beetje vreemd over, het zijn je ouders, niet je buren
cd 28 : dat is pas echt van toepassing als de fictieve rente van 6% dus bijv. 600 euro op een leenbedrag van 10.000 . hoger zou komen per jaar dan het vrije schenkingsbedrag van 5000,- . 5000 euro rente zou betekenen door het jaar heen meer lenen van je ouders dan 100.000,- Dan zou je schenkingsbelasting moeten betalen of een rente op de lening zetten van 6 % minimaal.
Klopt maar ik heb in de openingspost alleen gelezen dat ze een groot bedrag hebben geleend van oma.. Aangezien we niet weten wat dit bedrag is kan er maar niet zo gezegd worden dat het rentevrij is.
Dat is helemaal waar. Maar aangezien oma 80.000 op de bank heeft staan zal ze niet meer als dat geleend hebben denk ik .. hihi.
Dat kan voor jou vreemd overkomen, maar hetzelfde geldt voor mij. Ik ben zeer zelfstandig, en ik leef niet met de wetenschap altijd bij pappie en mammie aan te kunnen kloppen.
Deze hele lening wordt als schenking aangemerkt als het zover komt (onzakelijke voorwaarden), niet alleen de vergeven rente. Daarnaast geldt van oma een veel lager belastingvrije voet dan van eigen ouders.
Vorig jaar waren we onverwachts zwanger, ontzettend blij met dit onverwachte cadeautje maar totaal geen ruimte voor drie Kids. Dus op zoek naar een ander huis, oude huis verkocht en een nieuwe op het oog. Maar op een x bedrag na konden we de koop niet rond krijgen. Schoonouders die het ruim hebben boden meteen aan om te helpen. En dat vond ik verschrikkelijk!! Ik heb nog nooit iets geleend van iemand altijd mn eigen boontjes gedopt. Toch gedaan want anders geen huis. Maar meteen elke maand terug gaan betalen. En er zijn nog genoeg dingen te doen in huis en tuin maar daar sparen we zelf wel voor. Ook al is dat ook aangeboden. ik ben ze al ontzettend dankbaar dat we nu in een mooi huis kunnen wonen. Hoe we het verder opknappen is ons probleem. Wat een ander doet met zijn geld of salaris is aan hun zelf. Ook al zwemmen ze in het geld. Het is niet aan jullie te bepalen wat ze er mee doen. Ik zou ophouden met zoveel luxe in je huis te willen en ervoor gaan sparen. Je kan nu eenmaal niet een heel huis in een keer verbouwen enz.. Er zijn altijd dingen die tegenvallen of waar je niet op had gerekend. Laat jullie probleem niet het probleem van je ouders en oma worden. Ze hebben jullie al heel goed geholpen. Hup snel een bos bloemen kopen voor je ouders en oma en zeggen hoe blij je bent met hun hulp!!
Wat goed dat je het met je ouders bent gaan bespreken. Via app komen dingen net wat anders aan dan face-to-face. Zie een lening als iets zakelijks en voorwaarde daaraan niet als iets persoonlijks. Jammer dat je vader daar een rot opmerking over maakte. Maar kijk nu even naar wat je zelf hier allemaal zegt. Je bent zelf nou ook niet echt tactisch en zegt nogal wat dingen over je familie die je beter niet had kunnen zeggen. Een verbouwing kan heel wat stress opleveren. Wij hebben hier ook een flinke verbouwing achter de rug en nog een heel traject te gaan. Ook wij zaten met kosten die hoger uitvielen dus er zijn dingen uitgesteld. Zo is het dak (boven de slaapkamers) een jaar later geisoleerd en was het het eerste jaar dus wat frisjes.... Hopelijk bespreek je het de volgende keer gewoon eerst goed met je ouders voordat je je frustraties op straat/forum gooit.
Als ze niet terug betaald toch alleen? Als ze oma gewoon het geld terug betaald is het geen schenking maar echt een lening en daarvan word dan de 6 % fictieve rente als schenking gezien toch? Mocht oma komen te overlijden voor die tijd word het van moeders kindsdeel afgetrokken en word het dus wel weer een schenking/lening van ouders. maar dat staat op papier naar begrepen. Inderdaad oma heeft een lagere belastingvrije voet van ruim 2000,- daar oma het grootste bedrag geleend heeft geldt dit inderdaad, dat was me even ontschoten. Dan zou qua rente het nog steeds pas van toepassing zijn bij zo'n 35.000,- als geleend bedrag.
want??? ik heb hier veel van geleerd en wilde mijn gevoelens even van mij afschrijven. Of mag dat hier niet?
Omdat je vrij ondankbaar en verwend overkomt, maar als dat inderdaad het geval is, dan mag je dat hier zeker van je afschrijven. De reacties op je post spreken denk ik voor zich...
Oh, ik denk dat ik wat teveel ben uitgegaan van mezelf. Ik zou het vreselijk vinden om te lezen hoe mensen op deze post gereageerd hebben. Maar als jij hier gewoon veel van leert, dan moet je dat vooral zo blijven doen. Ik vind het eigenlijk best knap dat je hier gewoon een positieve draai aan kunt geven en beseft dat je hier van leert. Ga zo door!
Het is super fijn dat je het geld kan lenen van je oma en je ouders. Wat ik al vrij vlot heb geleerd vroeger is zelf sparen als je wilt. Natuurlijk heb ik ook wel eens geld geleend van mijn ouders of broer, maar dan gelijk met een berekening van dan en dan heb je het terug. En ik heb me daar altijd aan gehouden (is maar 2x voorgekomen) . Wat ik nog meer heb geleerd is dat van geld lenen vaak (familie)ruzies komen. Daarom ben ik zelf nogal huiverig voor geworden en leen ik eigenlijk ook geen geld uit aan anderen (natuurlijk help ik altijd mijn ouders of broers ze echt in nood zitten, maar datzelfde dan ook echt de enigen zijn). Qua gevoel kan ik me voorstellen dat je het teleurstellend vind, maar de zakelijke aanpak van geld lenen hoort er nou eenmaal bij anders betaald niemand ooit iets terug