Overgeven, baby 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door GDuif, 14 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hoi allemaal!

Wij hebben het geluk gehad dat ons meisje nog niet eerder heeft hoeven spugen ( in de zin van overgeven). Vandaag is het zover. Vanochtend wilde ze al amper eten of drinken, rond de lunch spuugde ze alles eruit. Meisje helemaal onder, bedje ook.
    Even in badje geweest om schoon te worden, daarna boterham geprobeerd. Maar dat wilde niet. Appelmoes heeft ze wat op en een flesje van 150(5) heeft ze bijna op. Maar helaas, net is weer alles eruit gekomen.

Ze heeft geen koorts, houdt dus alleen niks binnen.

Hebben jullie tips wat ik het beste kan geven qua eten en drinken? Ik zal goed opletten of ze nog wel plast. Mocht nou vanavond en vannacht nog steeds alles eruit komen, bel ik morgenochtend de huisarts.

2. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Zou de huisarts niet gelijk bellen hoor, die kan niet zoveel doen tegen een buikgriepje/virus.

Goed drinken blijven aanbieden, hoeft niet persé melk te zijn, kan ook roosvicee/thee/water zijn.
    Vaak als ze ziek zijn vinden ze een soepstengel, rijstwafel, cracotte etc wel lekker. Eventueel kun je ors geven. Wel de plasluiers in de gaten houden idd.

GDuif vindt dit leuk.
  3. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Wij kregen van de ha de tip om geen flesvoeding te geven maar halfvolle melk omdat het lichter op de maag valt. Melk eventueel aanlengen met water.

Verder mocht ze alles wat ze wilde. En ja bij alles de kans dat het er weer uit zou komen.

Beterschap!

GDuif vindt dit leuk.
  4. Blijdorp

Oh ja alles in kleine beetjes.

GDuif vindt dit leuk.
  5. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    En hoe lang duurde dat bij jullie? Dat overgeven? Dagenlang of maar 1 dagje?

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou teruggaan naar kleine beetjes en alleen geven wat ze zelf wil. Flesjes van 150/5 zijn nu veel te groot en melk valt sowieso vaak zwaar op de maag als je een buikgriep hebt.
    Wat hier vaak goed valt zijn inderdaad ook de soepstengels, cracotte crackers, rijstwafel, knijpfruit of andere fruitmoes.
    Huisarts bellen is niet direct nodig hoor, tenzij ze echt niks meer binnen gaat houden en ook geen plasluiers meer heeft.
    Wil ze echt niks drinken kan je inderdaad ORS geven, maar zou eerst proberen om haar gewoon elke 15-30 minuten wat water te laten drinken. Merk je dat dat binnen blijft dan kan je opbouwen met zwaardere dingen, maar maagje nu eerst even rust geven.

GDuif vindt dit leuk.
  7. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ok, ze wil nu even echt niks. Geen water, appelsap of melk. Ook geen soepstengel ofzo. Ligt nu op bed...

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Gewoon lekker laten slapen. Als jouw maag net binnenste buiten gekeerd is heb je ook nergens trek in, straks na het slaapje gewoon rustig weer proberen. Hier hielp het nog wel eens om gewoon van alles op tafel te zetten/ leggen waar hij zelf bij kon. Een cracker, biscuitje, beker drinken, fles met drinken, van alles wat, zodat hij dan zelf kon pakken wat hij wilde of iets tussen het speelgoed neerleggen, dan wilde hij het van mij niet aannemen, maar als hij het dan opeens ergens tegen kwam ging hij er toch van eten/ drinken.

GDuif vindt dit leuk.
  9. Blijdorp

In totaal zijn we er 5 dagen mee bezig geweest. Maar niet alles kwam eruit.

GDuif vindt dit leuk.
  10. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Sterkte! Hopelijk valt het allemaal mee.

Mijn oudste is een week beroerd geweest. Niks bleef binnen, zelfs geen water. Dat duurde een dag of 3. Diarree duurde een dag of 5. Na een week ging het weer een beetje met haar.

Mijn jongste gaf gisteravond over in bed.
    Alles verschoond en even beneden op de bank knuffelen. Gaf toen weer over. Zag de bui al hangen dat ze haar zus achterna ging maar het is gelukkig bij die 2 keer gebleven.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Hier nog niet aan de hand gehad wel dagenlang zware diarree momenteel waarvoor we nu alsnog florastart gebruiken (probiotica om de boel weer op te starten, ze mag de normale maar we houden de lichte nog maar even aan tot dusver geen klagen maar ook geen wonderbaarlijke verschillen gezien). Ook nog geen idee waardoor precies kan de bmr, kiezen nrs zoveel (kind eet met 1.5 biefstuk in dit tempo) of virusje zijn.

Gaat wel een smerig virus in de rondte, hoor dr al meer over buikgriep. Meestal ben je er een dag of vijf mee bezig en dan ben je weer een dag of drie bezig eer je je weer fit voelt.

Gekookte kipfilet is licht verteerbaar en de bouillon daarvan wil ook nog wel eens goed te doen te zijn met bijv zilvervlies rijst. Geroosterd brood, matzes, rijstwafels, appelsap (fles flevosap doet t hier goed, is niet zo zuur). Daarna kan je misschien evt wat pasta proberen met wat lichte groentes en misschien beetje gestoomde/gekookte vis (of een stukje van je eigen op huid gebakken zalm wat niet direct met bakvet betrokken is geweest). Zou de aardappels, rundvlees etc even mee wachten.

Rijstwater is juist weer handig bij heftige diarree al zijn er andere middelen voor die beter werken maar ik rem liever geen diarree tenzij t nodig wordt ivm beperkt drinken of subtropisch weer.

Normaliter pak ik zelf drinkbouillon met buikgriep/ reguliere griep maar dat gaat met die kleintjes niet vanwege t zout. Weet niet of een evt zoutloze nog aangenaam drinkbaar is.

Kwark, vla, yoghurt gaat er hier ook goed in. Dan zou ik eerst voor de kwark gaan, dan de yoghurt en daarna pas de vla.

Waterijs is altijd feest, wij hebben gewoon die goedkope sticks zonder kleurstof. Ik gooi m wel in een nubby sabbelzakje (houder en zakjes in elk geval bij de prenatal te vinden) zodat ze geen stukken in dr strot kan krijgen. Voedingswaarde 0.0 maar t gaat mij om t vocht en/of tandjes pijn te verlichten. Hoe dat met een buikgriep gaat weet ik niet, met buikgriep ben ik zelf graag een met mn bed en een ongehinderde toegang tot toilet.

GDuif vindt dit leuk.
  12. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Dankjewel!

Na gisterenmiddag niet meer gespuugd, alleen vannacht een mega diarree luier. Het zat tot op haar rug. Veel huilen, willen knuffelen, ligt nu op de bank met een dekentje. Zo naar cb....die afspraak stond al. Ze drinkt wel, eten moet ze echt niet. Ook geen soepstengel ofzo.

13. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Beterschap! Hier ook 2 kinderen geveild door buikgriep. Na 2,5 dag nu net allebei een beschuitje op, hoop dat het binnenblijft.

Het cb had ik alleen wel even afgezegd nu. Alleen al ondat het niet fijn is voor je kindje, is het ook niet fijn als ze daar toch weer gaat spugen en anderen ook aansteekt...

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Eten komt wel weer, als ze maar wat blijft drinken.
    Ik zou het CB ook even afzeggen denk ik.

15. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ik had inderdaad beter niet kunnen gaan @Olifantje1991 en @Loesje86 . Maar vanochtend dacht ik dat het wel ging, behalve dan de diarree luier en het willen knuffelen. Sowieso geen prikjes gehad en motoriektestjes gingen natuurlijk ook voor geen meter. Daarnaast in 1 maand niet aangekomen in gewicht ( lengte wel wat gegroeid) en nu maak ik me daar weer enorm druk over. Tis al zo,n mini ( 7500 gram). Maar cb zei dat dat helemaal niet gek was als ze spuugt en diarree heeft. Nu over twee weken terug.

Net weer diarree alleen knalgeel. En billetjes vuurrood en 1 kapotte plek. Tips? Ik lees overal dat je moet deppen met water maar met alleen deppen krijg ik de poep niet van haar billen af....

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met water spoelen. En dan Bepanthen op de billen. Sommigen doen ook maizena, maar ik vind Bepanthen het beste middel.

Ook lekker zoveel mogelijk zonder luier laten.

GDuif vindt dit leuk.
  17. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Bij vuurrode billen doe ik ook enorme laag bepanthen. Bij elke luier weer. Meestal is het dan na een dag heel veel verbeterd...

GDuif vindt dit leuk.
  18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Als het echt heel rood is, dan strooi ik er idd wat maizena op. Bij de volgende luierwisseling is het dan al zo goed als weg. Niet teveel, want dan ademt het niet meer.

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    @GDuif ik heb standaard zinkolie (zinksmeersel) in huis voor diarree. Voor normalere onrust heb ik oridza creme in huis kost 2.50 en is online te bestellen bij apotheek jansen in amersfoort (contactformulier voor gebruiken) maar ik ken dat spul alleen maar omdat de hele familie daar bij zweert. Je vindt er nergens reclame voor behalve als je gaat zoeken en is voor meerdere doeleinden te gebruiken bij zowel baby's als volwassenen. 1 tube gaat hier zo'n 5-6 maanden mee. Met diarree en minimaal 6 ladingen per dag voor 4 dagen of langer werkt dat bij ons helaas niet voldoende vandaar de zinkolie.

Potje zinkolie kan je voor +- 4.50 bij de apotheek halen. T legt een laagje er overheen maar de huid er onder kan wel genezen. T wordt voor meerdere huidaandoeningen gebruikt. Weghalen met een beetje olie (kan een billendoekje zijn maar amandelolie is wellicht fijner omdat t ook t huidje verzorgd) en nieuw laagje aanbrengen bij een verschoning.
    Bij de etos staat t bij de huidaandoeningen (daar hebben ze o.a. dr swaab, heb me de schompes gezocht). Zinkolie is hier mn maatje bij tanden en kiezen! Was helemaal kapot de eerste keer (man stond met tranen in zn ogen zelfs dr schaamlippen allemaal puntbloedinkjes) zinkolie er op gedaan en volgende dag was t echt al enorm opgeknapt, weer dicht en beetje rozig nog maar niet dat vurige meer.

Een van de twee: Sudocreme of bepanthen werd geloof ik weer afgeraden bij een open huidje omdat t zou bijten. Ik dacht sudocreme overigens. Zou daar nog even naar kijken, ik heb beiden niet in gebruik namelijk. Vaseline moet je in elk geval niet doen dat verstikt en maakt t dan erger, daar kom je nog mee weg als je t van de huid af wilt houden maar eenmaal geirriteerd kan je die beter weer overslaan.

GDuif vindt dit leuk.
  20. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Zinkolie ga ik morgen als eerste halen. Billen zijn donkerpaars gewoon. Echt nog nooit zo erg gezien! Ook hoge koorts, huisarts al twee keer gebeld. Zolang ze nog wat drinkt, magnik het nog even aankijken. Ik vind het zo zielig, ze is er zo ontzettend ziek van. Valt op schoot in slaap enzo. Ors in huis maar drinkt ze amper, vindt ze vies denk ik. Wel gewoon water, yoghurt en peer gaat er in. Geen hele grote hoeveelheden maar wel wat...

Deel Deze Pagina