Ben ik te hard voor mijn kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Iloiza, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Lijkt me inderdaad goed om er samen eens over te praten, want dat kan misvestanden in de toekomst ook voorkomen.

@Bosi: kinderen van 2.5 moeten al zoveel?? Wat moeten ze dan? Bij ons hoeft ze helemaal niet veel en leert ze enorm veel op het KDV (wat ik qua activiteiten niet veel vind verschillen van een PSZ), waaronder alleen al het delen en spelen 'met' andere kinderen. Maar ieder heeft daar zijn eigen opvatting over en dat is prima hoor, maar ik ben benieuwd wat jou kinderen dan allemaal al moeten op die leeftijd.

2. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    als ieder kindje dat even huilt bij brengen en halen thuis bleef, dan zouden de creches en peuterspeelzalen wel kunnen sluiten! je doet het goed meid. Heel veel kinderen huilen even bij brengen en halen. Die vna mij vaak ook. Zodra ik mijn kont keer heeft ie het geweldig.-
    Jammer dat je moeder zo reageert. Kan me voorstlelen dat je daar onzeker van wordt. Je kind zal toch moeten leren dat ie niet bij ieder mekkertje over zijn bol wordt geaaid en dat leer je hem op deze manier.

3. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    @Bosi, kinderen moeten al zoveel? Een psz of creche is voor veel kinderen juist ontzettend leuk en heel goed voor hun ontwikkeling. Ze doen daar allerlei verschillende activiteiten, ze krijgen vriendjes, leren met andere kindjes omgaan, speelgoed delen. Ik vind het geweldig dat mijn zoontje erheen gaat. En hij ook, heeft er echt vriendjes en vriendinnetjes opgedaan.

Het is ieder zijn eigen beslissing hoor en ik snap best dat als je veel nichtjes in de buurt hebt, dat je kindje daar ook leuk mee kan spelen, maar dat is niet iedereen gegeven.

4. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Nee hoor meid,
    Ik vind ook niet dat je te streng bent. Je kleintje heeft alleen moeite met het moment van het brengen en het weggaan en de rest van de dag heeft hij het prima naar zijn zin. Sommige kinderen die alleen thuis blijven, hebben daar tegen de tijd dat ze 4 zijn en echt naar de basisschool MOETEN, anders heel erg last van. Jouw zoontje went zo toch al een beetje hieraan. En waarschijnlijk zal het over een poosje alweer heel anders gaan.

Mijn dochter heeft het ook heel erg gehad en dat gaat nu ook al een stuk beter. Hopelijk zal het bij jullie ook snel beter gaan.

5. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Oma's willen dat alles leuk is voor hun kleinkinderen. Dat was vroeger bij hun eigen kinderen niet zo. Toen wisten ze dat niet alles leuk kan zijn. Soms is afscheid nemen gewoon moeilijk voor die kindjes, maar dat betekent niet dat je ze dan maar thuis moet houden. Je bent echt niet te hard hoor.

Mijn moeder is zo ongeveer regelloos bij mijn zoontje. Heel vervelend, want daarna test hij hier thuis weer alle grenzen. Terwijl het doodnormale regels zijn die ze mij vroeger ook oplegde. Ik moet hier ook telkens tegen haar zeggen: "mam, je moet niet alles goed vinden hoor, er zijn ook grenzen". Zij vindt mij ook streng, terwijl ik ongeveer dezelfde regels heb als zij vroeger had :(. Zo was het vroeger trouwens ook met mijn oma. Die gaf ons eindeloos veel snoepjes en dat vond mijn moeder dan ook weer niet goed, omdat we dan ons avondeten niet op aten :D.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@duimerijntje: hier ook hoor :)

Pyamapapje als je 4 bent?
    Kreeg ze bij ons nooit ivm kilomsuiker per pakje...
    Maar oma presteerde om te zeggen: nou het is toch tot 6 jaar? Dat staat op het pakje!

Ik durf er best een redelijk bedrag op te zetten dat manlief toen hij 4 was echt geen fles(!) meer kreeg bij het naar bed gaan :D

7. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik vraag me af waarom je niet beide kids meeneemt. ik neem ook thijs mee, als ik sophie naar school breng. ik neem de buggy dan mee, omdat ie nog niet loopt, kan ie daarin zitten. veel gezelliger voor iedereen.
    sophie krijste de 1e 3 weken van school ook alles bij elkaar, ik was de moeder van het huilende meisje (moeders zeiden ook tegen me dat het over ging). nu gaat het prima, ze zwaait en geeft me handkusjes.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Bij Finn is het soms zelfs zo dat hij krijst als we naar huis gaan! Dan wil hij echt niet mee. Hij kan dan zelfs echt heel zielig huilen met echte tranen!

Zou je moeder dan zeggen dat hij daar moet blijven, omdat hij niet mee naar huis wil? ;)

9. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    @ Duimerijntje
    Tja, herkenbaar. ;)
    Ik heb ook ongeveer dezelfde regels voor mijn zoontjes, als die mij vroeger werden opgelegd. Maar nu vind mijn moeder het 'zielig', terwijl ze dat voor mij 'nodig' vond vroeger.

@ Zonnetjes
    Als Niek nog niet kon lopen, had ik hem zeker ook meegenomen. De eerste keren heb ik hem ook gewoon meegenomen, maar Niek gaat meteen op onderzoek uit door het hele gebouw (er zitten ook kantoren, een kamer voor bloedafname en een consultatiebureau). Als Dyon zo tekeer gaat en ik moet Niek ook door het hele gebouw heen volgen, kom ik echt ogen tekort. Daarom neem ik hem nu bij het brengen niet mee, bij het halen soms wel - ligt eraan of hij dan wakker is of niet.
    Zodra het beter gaat met het brengen van de oudste, gaat Niek ook gewoon weer mee hoor! :)

@ Sarah
    Haha nee, ik denk het niet. ;)

10. adi

adi Niet meer actief

Oh mijn zoon heeft dat ook op KDV! De eerste keer schaamde ik me kapot. Ik was bang dat iedereen zou denken dat hij het verschrikkelijk thuis heeft :D.

11. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hahaha! Ja ik had dat dus ook!

Maar toen las ik een artikel in een krant dat het een goed teken is als je kind niet mee naar huis wil. Dan zou het KDV goed bij hem passen e.d.

Dus dat hou ik maar in mn achterhoofd! Hahaha!

12. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Dat probleem heb ik hier ook heel lang gehad. En ook vaker bij het wegbrengen naar opa/oma etc. Het afscheid nemen vond die vreselijk (en nu nog soms hoor!). Maar als ik eenmaal uit beeld ben, is het meteen weer over en heeft hij het er niet over.

Ik heb toen ook gewoon doorgezet. Dus ik vind echt niet dat je iets fout doet en die reactie van je moeder moet je maar gewoon negeren!

13. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    nee je bent niet te streng!!! als hij straks naar de basisschool moet heeft ie geen keus ;)

maar mijn ouders/schoonouders zijn ook niet overal mee eens hoor. mijn moeder is ook wel eens boos geworden omdat ik iets op mijn (goed bedoelde..) manier deed en zij dit anders zag. later belde ze op, had ze al weer spijt haha.
    voor opa's / oma's is het volgens mij ook heel anders dan wanneer het je eigen kind is ;) meestal mogen ze daarom ook meer bij opa en oma haha

14. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Gelukkig ben ik dus niet de enige!! Ik ga, vooral als het mooi weer is, bewust een uur later, in de hoop dat hij dan wel mee wil :D. Ik voelde me altijd zo lullig als ik zag dat alle kinderen op die ouders afstormen en mijne ziet me zegt: "hoi mama" en fietst naar de andere kant van het plein :(. In mijn achterhoofd had ik dan wel dat het een goed teken was dat hij het naar z'n zin heeft. Maar ik wilde gewoon ook eens een kind dat in mijn armen vloog.

Hij heeft het gelukkig nu wel al een paar keer gedaan, ik was helemaal blij :D

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hahaha dat doe ik ook! Ik ga ook wel eens later. Dan zet ik eerst thuis het eten klaar enzo. Alvast even opruimen, en dan pas Finn halen!
    Hier werkt het wel iets als er minder kinderen zijn. Dan gaat hij makkelijk mee!

Maar ik ga alweer offtopic!! Haha!

16. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Meid, ik vind je helemaal niet te streng, dat is vrij normaal. Zolang je zoon niet de hele tijd tranen met tuiten huilt, van afscheid totdat je hem weer op komt halen, loopt het allemaal wel los. Mijn dochter heeft soms ook last van het afscheid nemen, en dat is altijd met een paar minuten over. Toen ik haar vorige week 's middags ophaalde, gaf ze mij een knuffel, en kroop vervolgens naar een van de leidsters om haar te knuffelen. Ze liet me gewoon in de steek :D

17. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa heeft dit ook een periode gehad, maar nu gaat het 9van de 10x hartstikke goed.

ik ben van mening dat als het goed gaat als je weg bent er niks mis mee is om hem gewoon te "dwingen" , hij zal als hij 4 is toch ook naar school moeten en dan kan je niet zeggen dat ie niet hoeft.

gewoon zo door blijven gaan, jij bent de baas en niet je moeder.

liefs doris

18. Saskia78

vind het wel "leuk" om te lezen dat meer oma's/opa's hetzelfde denken en doen :)

soms vraag ik me namelijk af of het aan mij ligt dat ik het niet altijd leuk vind op zo'n moment :D

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Heel wat anders. Andere leeftijd andere belevingswereld ;)

20. Saskia78

@bosi: maar het is wel een soort van oefenen
    straks met 4 is het ook nog eens 5 hele dagen.. dus best veel als je gewend bent voltijds thuis te zijn bij mams.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het goed kan zijn om gewoon lekker thuis te biljven..
    Aan de andere kant denk ik wel dat het per kind verschilt en dat een beetje mopperen bij vertrek wellicht niet opweegt tegen het feit dat hij/zij het rest van de dag wel naar zijn/haar zin heeft.
    Maar dat weet je natuurlijk als ouder het beste..

Deel Deze Pagina