Ben ik zo onzeker?

Discussie in 'De lounge' gestart door truuz, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. truuz

truuz Actief lid

27 jul 2007
    100
    0
    0
    Hey dames,

Ik ben begin dit jaar gestopt met de pil omdat we natuurlijk graag een klein willen.. Tot nu toe nog niet gelukt, zijn er ook nog niet zo heel erg mee bezig, komt vanzelf.. We wonen in een rijtjeshuis (koop) en sinds een paar weken heeft mijn vriend het over verhuizen, heel leuk natuurlijk zou ook graag een vrijstaand of 2 onder1 kaphuis samen kopen. Ik woonde hier nl al toen ik mijn vriend leerde kennen, hij is later bij mij in getrokken. Vorige week ons laten voorlichten door de hypotheker en we kunnen op zich een mooi bedrag voor de hypotheek krijgen.. Alleen, ik ben zo onzeker, stel dat ik wel zwanger wordt, kunnen we de hypotheek dan wel betalen, ik ben van plan om minder te gaan werken als we een kleine krijgen, werk nu fulltime en wil dan graag naar parttime.. Nu is het niet zo dat we een evt hypotheek op beide volle salarissen doen, we gaan niet tot het maximale bedrag.. Ben gewoon zo onzeker daarin! Stel ik me aan? Mijn vriend zegt dat het allemaal wel goed gaat komen, hij gaat natuurlijk steeds meer verdienen (heeft een baan waarin veel groeimogelijkheden zitten).. Hoor om me heen dat je soms ook risicos moet gaan nemen en niet steeds voor zekerheid moet kiezen.. Zou graag jullie ervaringen/adviezen lezen!

Liefs Truuz

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi truuz

ik kan je helaas niet echt helpen heb zelf geen koopwoning maar kan je wel een tip geven, ik zou als ik jou was berekenen hoeveel je zou gaan verdienen als je de kleine heb dus wat je minder zou gaan werken reken je niet mee zodoende kan je precies berekenen hoeveel je zou kunnen gaan, je partner zijn salaris gewoon berekenen zoals het nu is wat je meer heb is altijd mooi meegenomen voor eventuele onvoorziene uitgaven, denk aan kapote wasmachiene of iets dergelijks

veel succes

groetjes nathalie

3. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Als je zorgt dat je de vaste lasten van 1 salaris kan betalen in geval van nood, dan is er toch niks aan de hand?

4. Niet meer actief

Het is zo verschillend. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar laat idd door pz je salaris part-time berekenen en neem daar een hypotheek op. Dan moet het mijns inziens goedkomen!

En hou geen rekening met de promotie van je vriend.
    Als hij morgen van de trap valt en zn rug breekt moet je ook kunnen rondkomen!

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    je kunt je loon ook zelf berekenen als je uren wijzigen op www.loonwijzer.nl. deze houd al rekening met een verlaagd belastingpercentage als je minder uren gaat werken.

draai het eens om zou ik zeggen. bedenk hoeveel je over wilt houden voor huishouden, kleine en pleziertjes en bekijk dan hoeveel je kunt spenderen aan een hypotheek.

en idnerdaad, ga niet uit van een promotie die er nog niet is. je kunt beter iets meer op safe spelen dat je straks gewoon lekker wat meer hebt, dan dat je krap begint omdat je meer verwacht en het er maar niet komt.

6. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Truuz,

Ik kan ongeveer begrijpen wat je bedoelt. Wij wonen op dit moment in een kleine eengezinswoning met 1 extra slaapkamer voor eventueel de kleine. Wij hebben op dit moment een goed betaalbare hypotheek, ook al hebben we een hoge rente. Maar sinds een tijdje hebben we oog op een nieuwbouw woning. We zullen dan in een keer een veel hogere hypotheek krijgen.

We hebben ongeveer berekend wat het voor ons gaat kosten. Met mijn mans salaris kunnen we alle vaste laste betalen en houden we ook nog eens een klein bedragje over. Stel, we krijgen een kleine erbij, dan zal dat bedrag wat mijn man van zijn salaris overhoudt, ook er niet meer zijn en zullen we van mijn salaris moeten leven. Ook al krijg ik per maand 500 euro binnen, dat moet meer dan genoeg zijn. Tenminste, dat vinden wij :)

Want ik ben ook van plan om later als wij kinderen hebben minder te werken.

7. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Heb je ook eens uitgerekend of je alles van 1 salaris kunt doen? Als dat lukt is alles wat jij dan verdiend lekker meegenomen. Maar je hebt dan wel een zekerheid, dat je eventueel thuis kan blijven bij je kindje.

8. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik was daar ook heel onzeker in en nu toch verhuist en een kleine en alles loopt super! je moet het gewoon eens uitrekenen hoeveel je ongeveer gaat verdienen als je minder gaat werken en kijken of je het dan allemaal nog red.

9. Marie26

Marie26 Fanatiek lid

13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    Nou meid, ik wil je niet onzeker noemen, eerder verstandig dat je er goed over nadenkt. Ik zou gewoon alle financiele dingen goed uit laten zoeken, die eens op een rijtje zetten en aan de hand van deze gegevens een beslissing maken al dan niet te verhuizen.

Groetjes Marie

10. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Dit herken ik ook! Ik ben zelf ook een onzeker typje. Op dit moment zitten we bijna midden in een verhuizing, wij hebben een nieuw huis gekocht. We gaan iets meer hypotheek betalen maar daar hebben we dan ook een nieuw huis voor met alles nieuw. Ik heb in het begin nachten wakker gelegen of we wel de juiste beslissing hadden genomen. Alhoewel ik weet dat we het wel kunnen opbrengen, ook als ik straks een dag minder ga werken. Ik ben hier ook erg onzeker in.

11. truuz

truuz Actief lid

27 jul 2007
    100
    0
    0
    Op zich kunnen we dan van 1 salaris wel rondkomen. Dus dat gaat denk ik ook wel goed komen.. We sparen nu ook wel erg veel dat zal met een evt kindje ook wat minder worden, helemaal als ik 50% ga werken. Laat me zowieso goed voorlichten.. Wist trouwens niet dat je je salaris kon laten berekenen als je van plan bent om minder te gaan werken.. Das ook wel een goede tip, daar ga ik maar eens achteraan als het zover is.. Gelukkig lees ik dat er meer meiden zijn die voorzichtig hier in zijn.. Bedankt allemaal voor jullie reactie!

12. truuz

truuz Actief lid

27 jul 2007
    100
    0
    0
    Op zich kunnen we dan van 1 salaris wel rondkomen. Dus dat gaat denk ik ook wel goed komen.. We sparen nu ook wel erg veel dat zal met een evt kindje ook wat minder worden, helemaal als ik 50% ga werken. Laat me zowieso goed voorlichten.. Wist trouwens niet dat je je salaris kon laten berekenen als je van plan bent om minder te gaan werken.. Das ook wel een goede tip, daar ga ik maar eens achteraan als het zover is.. Gelukkig lees ik dat er meer meiden zijn die voorzichtig hier in zijn.. Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Deel Deze Pagina