Binnen een jaar weer zwanger worden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tupp, 2 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben 3,5 maand geleden na een redelijk makkelijke zwangerschap bevallen van een gezonde zoon. Op dit moment zit ik aan de pil, maar ik vind dit eigenlijk niet prettig i.c.m. borstvoeding. Het liefste zou ik er gewoon mee stoppen en de natuur zijn gang laten gaan. Ik denk dat het zo vlot niet zal gaan, maar zelfs als ik nu zwanger zou worden zou ik dat prima vinden. Ik snap dat het met een klein kindje een stuk zwaarder is tijdens de zwangerschap. En twee kindjes in de luiers zal ook best pittig zijn. Maar ik weet zeker dat we dat wel aankunnen en dat we heel erg zullen genieten van een broertje of zusje voor onze zoon.

Het enige wat me tegenhoudt om de pilstrip nu al het raam uit te gooien, is de angst dat een tweede zwangerschap kort op de eerste misschien risico's mee brengt voor het tweede kindje. Wat is hier over bekend? Heb je dan meer kans op een kindje met bijvoorbeeld een groeiachterstand of een aangeboren afwijking? Of maakt het niet uit?

Ik heb zelf het gevoel dat ik prima hersteld ben van de 1e zwangerschap. Ik merk alleen dat mijn conditie achteruit is gegaan, maar dat komt ook omdat ik de hele zwangerschap en de eerste twee maanden daarna niet gesport heb. Ik ben daar nu rustig aan weer mee begonnen.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je hebt verder geen risico op groei-achterstand of iets dergelijks. Alleen je eigen ijzergehalte kan wat aan de lage kant zijn maar dat is alles. Als jullie er aan toe zijn kun je gewoon laten gebeuren wat komt. Het klopt wel dat het pittig voor je zal zijn, je bent nog niet helemaal ontzwangerd. Maar het kan en mag wel! start dan wel weer met foliumzuur! En maak de strip af waar je nu mee bezig bent, anders gooi je je cyclus zo in de war.

Mirjam

Deel Deze Pagina