vaste verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ellen291982, 8 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Mijn eerste bevalling was alles behalve leuk. Emma is er helaas niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Emma heeft nog een week in het ziekenhuis gelegen. Ik was er een paar nachten geweest. Er is nog wel een verloskundige van de praktijk thuis langsgeweest, maar die was ook zo weg. Na hoe de bevalling was gegaan en omdat Emma dus niet helemaal gezond is geboren en het feit dat je toch een band opbouwt in de 9 maanden dat je bij de praktijk komt had ik wel wat meer meedeleven verwacht. Ook wilde ik thuis bevallen in eerste instantie en ik vind hoe makkelijk ik naar het ziekenhuis ben geleid wel erg makkelijk afgedaan. (vond het moeilijk de weeen op te vangen, maar denk met meer begeleiding dat ik het langer thuis volgehouden had wat ook beter was geweest voor mijn zelfvertrouwen)

Toen ik weer zwanger raakte had ik het er met een vriendin over. Dat ik dus een aantal verloskundigen nu minder vertrouwde en dat ze me een beetje tegengevallen waren. Zij adviseerde me dan naar 1 verloskundige te vragen waar ik wel mee klikte en die niet bij de bevalling betrokken was geweest. Ik had gelijk bij de eerste afspraak naar die betreffende verloskundige gevraagd. Ik noem haar even A. Ik heb haar ook het verhaal gedaan (waar ze een deel van wist ook uit de papieren natuurlijk). Ze vond het heel goed dat ik het aangaf en vroeg of er nog over gepraat moest worden tegen haar collega's. Van mij hoefde dat niet. Ik vind het moeilijk anderen te kwetsen en nu ik bij A. kon blijven was het voor mij prima. Omdat ik een ks krijg kon ik ook alleen bij haar afspreken. Als ik 'gewoon' zou bevallen zou ik wel afspraken hebben bij iedereen omdat ze bij de bevalling zouden kunnen zijn.

De eerste keren gingen prima. Ik kreeg steeds A. alleen na een paar keer stond er opeens een ander voor mijn neus. A die ik altijd had die had een onverwachte vergadering. Oke dacht ik kan gebeuren ze kon me dus ook niet inlichten omdat het onverwacht was. En gelukkig kreeg ik niet 1 van de vk's die bij de bevalling was zodat ik alsnog de confrontatie misschien aan had gemoeten omdat ze kunnen zien natuurlijk dat ik speciaal naar A vraag. Toch had ik het erover met die vriendin en die begreep ook dat ik nu natuurlijk wat meer ertegenop kan zien erheen te gaan omdat er de volgende keer misschien weer een andere voor mijn neus zou staan. Die angst was niet ongegrond want de vorige afspraak was er weer een ander als A. Eentje die ik nog niet kende. Ze was heel vriendelijk hoor echt een schat, maar weer heb ik van te voren niet gehoord dat A er niet zou zijn. Ik weet dit keer ook niet waarom ze er niet was.
    Ik vind dit eigenlijk een beetje respectloos naar mij toe. Ik heb een hele goede reden waarom ik naar A vraag en dat vond ze zelf ook, waarom zorgt ze er dan niet voor dat ze er is of zegt dat ze er niet is? Nu ben ik echt bang dat ik een keer eentje krijg die ik echt niet wil.

Er was namelijk ook nog wat voorgevallen. Buiten de kamer waar het consult is daar maak je een afspraak bij de secretaresse. In het kantoortje van die secretaresse stond een paar keer geleden een van de verloskundigen die ik echt niet meer wil. Ik noem haar even W. A stond achter me en zei tegen de secretaresse dat er een afspraak voor over 4 weken gemaakt moest worden bij haar. Toen zei w tegen me, wil je soms niet meer bij ons? (dus zij en de andere verloskundigen0 omdat ik alleen naar A vroeg. Ik stond met mijn bek vol tanden dat zeg je toch niet? Je zet toch niet iemand voor het blok om daar antwoord op te geven? gelukkig zei A dat ik en zij gewoon een afspraak hebben samen. Maar ik dacht, W weet wel beter natuurlijk. Toen had W het helemaal verbruid bij me

Maar A is me dus ook tegengevallen. Stel ik me aan?

2. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Nee, ik vind het niet aanstellen.
    Misschien zou je aan A kunnen vragen waarom je weer een andere had gehad en niet eens de reden wist. Als ze weer met spoed oid weg moest zal dat jou ook wel wat kalmeren denk ik.
    Kijk, je blijft natuurlijk situaties houden dat ze onverwacht weg zal moeten. Dus er blijft natuurlijk en kans dat je niet bij A kan. Maar jij zegt zelf al dat je daar ook begrip voor hebt.

Ik vind wel dat je recht hebt om te weten waarom je niet bij A kon zijn. Verder zou ik het vertrouwen in A blijven houden want ze heeft die situatie met de andere verloskundige W toen wel even mooi weten te redden. Als zij niks had gezegd was het nog lastiger geweest denk ik.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Wat een rotsituatie. Kan me voorstellen dat je geen goed gevoel hebt bij sommige van de vk's in de praktijk.

Maar persoonlijk vind ik dat je daar rustig voor uit kunt komen! Als W zo direct (bot) is om te vragen of je niet meer bij haar wilt, dan zeg je: inderdaad, dat wil ik niet. Je hoeft geen tekst en uitleg te geven, je hoeft je niet te verdedigen.
    Natúúrlijk weet zij dat je alleen bij A wilt komen en ook waarom. Ik zou het nogal vreemd vinden als dit niet een keer in een praktijkoverleg besproken was. Ook op mij komt het nogal kinderachtig over dat zij je dan zo voor het blok zet.
    Mijn tip: blijf daarboven staan. Zij doet kinderachtig, jij doet volwassen. Je zegt gewoon dat je een afspraak met A wilt maken en daarmee zou de kous af moeten zijn.

Ik krijg het idee dat je erg hard probeert om het iedereen naar de zin te maken en niemand voor het hoofd te stoten. Maar uiteindelijk heb je daar jezelf mee. Zeg het de volgende keer tegen A, hoe jij je hieronder voelt. En vraag haar op de vrouw af of ze nu wél of niet kan garanderen dat je uitsluitend bij haar op controle komt.

Sterkte!

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

@ Ellen is er geen andere verloskundigepraktijk in de buurt?

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja inderdaad, je hoeft geen verantwoording af te leggen bij die W! Gewoon zeggen dat je indd niet meer bij haar wil en verder niet op ingaan.

En geef bij de assistente aan die de afspraken maakt, even aan dat als A. onverwachts niet kan, je dat graag van te voren hoort.

Wel coulant dat ze in principe akkoord gaat met 1 vaste verloskundige!

6. Ellen291982

jullie hebebn helemaal gelijk. Ik vond het toen ook erg kinderachtig van W en was blij dat A er was. Idd wil ik het graag iedereen naar de zin maken. Dat is een punt waar ik hard aan werk. Bij mijn vrienden kan ik wel steeds eerlijker zijn als ik iets niet wil, dat durf ik aan te geven. Bij 'vreemden ' nog niet.

Ik weet dat ik het erover moet hebben en ik zal dat ook zeker proberen. Ik weet wel hoe ik het aan wil pakken door gewoon te zeggen dat ik het jammer vond dat ze er niet was en kijken wat ze zegt. Idd ik heb zeker begrip als er iets spoed doorheen komt, dat kan gebeuren.
    Ik ben in iedergeval heel blij dat jullie niet vinden dat ik me aanstel

7. Ellen291982

idd mocht het nog eens gebeuren zon situatie met W dan hoop ik dat ik dat durf te zeggen. fijn te weten dat jullie ook vinden dat ze verder geen uitleg hoeft te krijgen

@hamis nee er is geen andere praktijk inde buurt dan zou ik al naar een andere plaats moeten.

Ik denk als ik uitgesproken heb dat ik het jammer vond dat ze er niet was en idd aangeef dat ik graag zou willen weten van te voren dat ze er niet is als dat kan natuurlijk dat het dan al veel beter voelt. Rond de 36 week word ik ook al doorgestuurd naar de gyn ivm de ks die ik krijg.

8. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik vind zeker niet dat je je aansteld en je hebt het recht om gewoon alleen bij A te zijn. Echter mag je best wat meer voor jezelf uitkomen en als zij jou zo voor het blok zet gewoon zeggen waar het op staat!
    Vraag de volgende keer gewoon zonder blikken of blozen naar A bij de volgende afspraak ongewacht wie er zit of achter loopt en dat als het onverwachts niet door kan gaan dat je liever hebt dat ze je even bellen en daarover in lichten of een andere afspraak maken.

9. Ellen291982

ik ga dat ook zeker de volgende keer vragen of ze wil laten weten als ze er niet is.
    Ik vraag ook altijd gewoon naar haar als we een afspraak maken. die keer waar ik het over had was ze onderweg de volgende client te halen en zei ze nog even tegen de secretaresse dat er een afspraak over 4 weken moest worden gemaakgt bij haar. Normaal zeg ik dat zelf ook

10. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik vind zeker ook niet dat je je aansteld. Is er geen andere vkpraktijk in je buurt ?
    Misschien fijn om een hele andere ervaring op te doen en zo zie je "W" ook niet meer ;)

Succes!

11. Ellen291982

nee dan moet ik naar een andere plaats toe. Niet zo makkelijk ook want ik heb geen rijbewijs en geen auto. Maar ik hoop dat als ik het aangeef aan A dat dat al genoeg voor mijn gevoel veranderd

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vervelend dat je niet naar een andere VK kunt.

Misschien is het nog niet eens zo'n slecht idee om A eens met die anderen te laten praten. Alleen om even de situatie uit te leggen en zo ongemakkelijke situaties uit te leggen in de wachtkamer.

En misschien kun je vragen of ze bellen als A er niet is, en de afspraak te verzetten. Of je belt zelf even voor de afspraak.

Ik denk dat je dit in ieder geval allemaal ook bij A moet aankaarten om het vertrouwen te houden.

13. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Hier sluit ik me bij aan!

Ik vind helemaal niet dat je je aanstelt. Je vertrouwen is geschaad door iemand in een beroep dat juist vertrouwen moet geven. In mijn ogen is dat stukken erger dan als je vertrouwen geschaad is door een andere dienstverlener, laten we zeggen de schilder die je huis verft. Dus je hebt wat mij betreft groot gelijk dat je speciaal naar A. vraagt en ik vind het goed van je dat je die afspraak hebt gemaakt. Je zwangerschap en bevalling zijn heel erg persoonlijk en daar wil je niemand bij waar je een slecht gevoel bij hebt.

Persoonlijk vind ik dat de praktijk je bij een afspraak als deze even zou moeten bellen als A. niet kan. Zo moeilijk is dat toch niet? Ook heel simpel er bij te noteren in de agenda. Jij bent hun klant en je hebt een afspraak.
    Ik kan me voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt om dat zo expliciet te zeggen, maar denk je eens in: Als jij de receptioniste was, zou je het dan een groot probleem vinden om een klant met een afspraak even te bellen? Nee toch? Ik vind dus dat je dat gerust kunt vragen.

Hopelijk gebeurt het niet weer :)

14. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

als je toch al in het ziekenhuis moet bevallen, kan je dan niet nu al terecht bij de gynaecoloog aldaar? Is misschien ook wel fijn om daar wat gezichten te herkennen

15. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik zou gewoon zelf even bellen vlak voor een afspraak of ze er idd is. Want als ze jou moeten bellen ben je nog steeds in een afhankelijke positie en nu neem je zelf meer de touwtjes in handen.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat heb je afgesproken bij je bevalling dan? Moet je in het ziekenhuis bevallen of mag je eerst thuis proberen? Komt A. dan ook, of ze dienst heeft of niet? Ik zou daar ook eens goed over nadenken, en als het je zo stoort hoe je behandelt bent bij de bevalling ook zelf met de andere VK's praten ipv het door A. te laten doen. Je bent een volwassen vrouw, een moeder, en hebt gewoon het recht voor jezelf op te komen hoor!

17. Ellen291982

bedankt voor jullie lieve reacties!
    ik ga er de volgende afspraak ook echt op hameren dat als ze er niet is dat ik dat wil weten van te voren. Ik moet nog even bellen omdat ik twijfel over de afspraak die ik nu heb of die wel klopt. Het is op een dag dat ik dacht dat ze niet werkte.

Ik ga zeker in het ziekenhuis bevallen met een geplande keizersnede. Omdat ze het risico niet willen nemen dat het weer gebeurd (Emma is met een plexus geboren). En omdat de bevalling best traumatisch was werkt dat niet mee als ik weer gewoon zou moeten bevallen. Ik beval in een ziekenhuis buiten mijn eigen woonplaats omdat het vertrouwen in het ziekenhuis hier helemaal weg is. Ik kon op zich wel al bij de gyn terecht maar dat wilde ik zelf ook niet omdat ik het hhier wle fijn vond bij de vk. Dat is iets ingewikkelder geworden dus, maar ik hoop dat als ik het aangegeven heb het vertrouwen weer terug is anders zou ik idd naar de gyn gaan

Deel Deze Pagina