Wat als je nou een moeder redt, met een dochtertje van 3 maandjes oud,, ?? Is de kans dat je een goed persoon helpt, niet veel en veeeel groter?
Ik heb gekozen voor Ja! Maar als het moment zover is dan moet mijn familie beslissen.. Precies om de reden die jij zegt, dat artsen misschien te snel de hoop opgeven.. Dus dit kan jij ook kiezen? Dat artsen wel weten wat JIJ wilt, maar dat jouw man mag beslissen wanneer...
Ja, ze mogen mn organen allemaal hebben. Mn huid en ogen vind ik toch ietsje te ver gaan. Waarom? In de hoop dat wanneer ik er niks meer aan heb, het naar iemand gaat die het wel gebruiken kan en hopelijk zo nog een langer en gelukkig leven heeft.
Van mij mogen ze alles hebben Hopen dat je nooit zelf op een wachtrij komt te staan, want er is altijd te kort...
Ik ben ook donor.. Voor alleen m'n organen dan daar mogen ze alles hebben ookal vond ik dit eerst wel moeilijk om te beslissen. Toen een vriend van mij overleed en donor bleek te zijn is bij mij de knop omgegaan. 17 jaar oud en 3 mensenlevens gered terwijl het jou niet meer is gegund.. Bloed doe ik niet, ik vind bloed afnemen echt heel erg dus dat ga ik niet continue ondergaan..
Ik begrijp niet goed dat al iemand antwoord géén donor te zijn dan mensen dan vinden dat je zelf ook geen recht hebt op een donor orgaan. De donoren willen iets afstaan om er iemand mee te helpen, maar dat is dan liever niet aan iemand die zelf niet wil doneren ? Dat vind ik dan weer hypocriet
Beetje flauwe reactie van je. Ik vind je geen egoïst als je geen donor bent. Jouw organen, moet je zelf weten. Ik vind je wel een narcist als je zelf geen donor bent, maar jezelf wel op een wachtlijst zou laten plaatsen als je een orgaan nodig zou hebben. Onder het mom van: ik ben belangrijker dan een ander. Dus een ander mag niks hebben uit mijn lichaam, maar ik neem het wel aan. Donorschap heeft niet zozeer te maken met humaan zijn hoor. Humaan zijn is veel moeilijker dan per ongeluk dood gaan onder net de juiste omstandigheden dat ze je organen kunnen gebruiken. Donorschap heeft te maken met wat je zelf zou willen als je in een situatie komt dat je een orgaan nodig hebt. (En die kans is gelukkig erg klein, net zo klein als de kans dat ze je organen daadwerkelijk kunnen gebruiken.) En dan ook even verder kijken dan je neus lang is en je realiseren dat iemand anders, die ook nabestaanden heeft, daarvoor de keuze moet maken. Als je dat voor jezelf afschuwelijk lijkt, hoe durf je het dan wel te vragen aan een ander? Wat gij niet wil dat u geschiedt... Wees dan consequent. En plaats jezelf niet boven een ander.
Hier ben ik het mee eens. Dit is toch een forum? We vragen in elk topic door over een onderwerp maar hier zou dat ineens niet mogen omdat jullie je dan op je teentjrs getrapt voelen? Je hoeft het ook niet te beantwoorden als je dat niet wil toch? Niet iedereen heeft slechte bedoelingen. Misschien is iemand wel oprecht nieuwsgierig naar je beweegredenen.
Sorry maar zo zie ik het wel. Gaat om mensen levens he?! Ik zie het al voor me, ze komen naar me toe en zeggen we hebben een beetje bloed nodig om een leven van een kind te redden en dat ik dan nee zeg?! Een grote egoist zou ik dan zijn !!
niks flauws aan. zodra ik schrijf dat ik geen donor ben krijg je per direct de vraagstellingen: en in die situatie? en in die en die? oke, dit kan zeker pure interesse zijin, dus daar zeg ik helemaal niets van, maar ik lees al wel een paar x dat wanneer je geen donor wilt zijn, je ook niets mag hebben in hun ogen omdat iemand dan hypocriet zo zijn. Het is natuurlijk geen kwestie van geven en nemen he? Je bent donor omdat je dit wilt, omdat je hier een ander mee kunt helpen, je bent geen donor voor het geval je er zelf een orgaan nodig hebt. Ik ben geen donor en zal er ook nooit gebruik van maken, maar dat heb ik ook met euthenasie. Het is goed dat het kan, voor degenen die hier voor kiezen, maar degenen die er tegen zijn voor zichzelf hoeven toch niet scheef aangekeken te worden? Iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Dus omdat ik geen donor ben, ben ik een egoist? Of bedoel je: omdat ik zelf wat vraag wanneer ik nodig ben, voel ik me verplicht een ander te helpen, doe ik dat niet, ben ik een egoist? Sorry, maar het slaat kant noch wal, nogmaals, donor ben je omdat je een ander wil helpen, wanneer je dit zou kunnen en omdat je hier achter staat, niet omdat je er dan zelf wel gebruik van mag maken, zonder je schuldig te voelen.
Ik ben ook donor, alles behalve mijn hoornvlies vanwege het psychische idee dat mn oven dan weg zijn. Donor omdat ik andere mensen graag wil helpen na mijn dood.
Nee, ik laat de keuze aan mijn nabestaande over en mijn vriend zal dat echt niet willen, bij hun in de cultuur is dat niet en als hij zich er prettiger bij voelt om me zo te laten zoals ik ben als ik in mijn graf ligt is zijn goed recht. Maar super voor de dames en heren die het wel doen! Mocht ooit iets met mijn kindje gebeuren, ( afkloppen ) zal ik nooit toestemming geven om organen af te staan want dat vind ik gewoon geen fin idee.
Mijn moeder is ook gelovig en onze cultuur zegt dat het niet mag bla bla bla. Maar ja, sinds ze ernstig ziek was hebben geen moment getwijfeld. Mijn familieleden zijn donor geworden vanwege dat mijn moeder een nieuwe orgaan kreeg. Ze kan weer doorgaan met leuke dingen te doen in je leven, waarom zou jezelf niet gunnen vanwege cultuur??! Je piept anders in je schoenen mocht het met je naasten of jezelf gebeuren! Sorry hoor gezondheid boven kultuur.
Dit snap ik niet.. Het zijn JOUW organen, JOUW lichaam, wat heeft jouw vriend daarover te zeggen? Zegt hij ook op wie je moet stemmen?