Ben je donor ja of nee?

Discussie in 'De lounge' gestart door lovelyme, 23 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Ik neem aan omdat hij tot haar nabestaanden hoort (tenzij hij eerder doodgaat dan zij, of tegelijk met haar doodgaat) en ze het aan haar nabestaanden wil overlaten.

2. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Ja! Al jaren.

3. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    #123 Shopaholicnl, 24 jun 2013
    Laatst bewerkt: 24 jun 2013
    Wat een reacties van sommige... Walgelijk. Laat lekker iedereen in zijn waarde. Is toch een keus die je zelf maakt en niet eentje die hier door je strot geramt wordt door sommige! Dan ben ik van mening dat sommige mensen beter hun hersenen niet kunnen doneren als er alleen zinloze k*t opmerkingen uitkomen. Sorry hoor maar vind het echt schandalig dat sommige voor egoïst uitgemaakt worden omdat iemand van mening is dat je maar donor moet zijn. Bah!!

En over egoïsme gesproken... Storten jullie dan ook eerst effe 100€ naar ontwikkelinslanden iedere maand, jullie eten ook... Beetje egoïstisch heh!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben donor: bloeddonor, beenmergdonor (alleen geregistreerd, ben nog nooit gevraagd het te geven) en na mijn dood ook orgaandonor.

Al ben ik over dat laatste niet voor 100% definitief of ik dat echt wel wil. Oneerbiedig gezegd: ik krijg uit sommige campagnes het gevoel alsof we overledenen vooral zien als een verzameling reserveonderdelen. En daaruit spreekt voor mij te weinig respect voor de mens die deze overledene ooit geweest is.
    Maar ik heb altijd gezegd: in geval van twijfel zeg ik Ja, totdat ik zeker weet dat ik het niet zou willen. En dat is niet zo, dus ik heb Ja gezegd.
    (al vind ik eigenlijk dat mijn nabestaanden erover moeten beslissen; als het voor hen op dat moment niet goed voelt, mag niemand in mijn lichaam snijden. Maar mijn vriend 'staat erop' dat ik zelf aangeef wat ik wil, dat is voor hem belangrijk om te weten. Dus heb ik mijn wens toch vast laten leggen.)

Lekker ingewikkeld zo he...

5. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Hahaha jij bent kei grappig (een leuke zin).

Maareh? Ik stort helemaal niks! Had de lijst van fb doorgekregen hoeveel per jaar die direkteuren verdienen LOL! :D

Maar even over donor.

Gehersengespoeld worden heet dat. Meerdere mensen worden gehersenspoeld en hebben geen eigen mening (of waarde).

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zie dit heel anders. Na de dood behoort mijn lichaam toe aan mijn geliefden, niet aan mij.

7. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ja ik ben donor.
    Om me heen teveel mensen die te lang hebben moeten wachten op een donor orgaan..

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat is dus ECHT de grootst mogelijke onzin die er bestaat! Artsen hebben een eed afgelegd voordat ze arts zijn geworden! Zij MOETEN al het mogelijke doen om een patient te helpen. En het zijn ook niet de artsen die bepalen of de "stekker er uit" gaat, maar de naaste familieleden bepalen dat.

Ik begrijp het wanneer je zegt dat je het overlaat aan je naasten... maar ik wilde toch reageren op de gedachtengang van je vader.

9. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Misschien belanden jouw organen ook wel in de illegale handel? En wat op fb staat klopt per definitie?

Ik snap degene die zeggen mijn nabestaanden beslissen over mijn lichaam als ik er niet meer ben. En als mijn partner er niet achter zou staan of andersom zouden wij het ook niet doen. Respect voor elkaar noem ik dat en niet gehersenspoeld.

Oja en dat artsen een eed hebben afgelegd en de stekker er niet uit trekken geloof ik niet in. Zal maar net een orgaan nodig zijn voor het vriendje of kennisje van de arts, jij zou maar net in coma liggen... Psies.. Geloof mij nou dat ze echt niet altijd volgens de regeltjes werken, beetje naïef om dat te denken

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En om dan te antwoorden op de vraag.... ja ik ben als donor geregistreerd sinds mijn 16e. Er is toen een klasgenoot van me verongelukt, en hij was donor. Dus sinds die tijd al.
    Verder ben ik bloeddonor en wordt ik binnenkort getest voor beenmergdonorschap.
    Verder sta ik open voor familiaire donatie van bijv nieren.

Daarnaast zou ik ook mijn kinderen donor willen laten zijn.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ja ik ben donor, ben ook van mening dat iedereen standaard donor moet zijn, uiteraard wel met de mogelijkheid om je uit te schrijven als je het niet wilt maar er zijn nu zoveel mensen die wel donor willen worden maar zich vergeten in te schrijven of gewoon geen zin hebben om zich in te schrijven etc etc. Daardoor lopen we veel donoren mis.

Ik ben trouwens geen bloeddonor, dit omdat ik in het verleden een transfusie heb gehad en dan mag je ( is mij verteld ) geen bloed donor worden, mocht dit veranderen dan zou ik ook zo bloed donor worden.

Ben ook van mening dat als je geen donor bent je ver onder aan een lijst moet komen te staan mocht je er zelf eentje nodig hebben, vind dat een iemand die geeft meer recht heeft om een iets te ontvangen indien nodig dan iemand die niets geeft. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten van mensen die vanwege ziekte oid niet mogen doneren.

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En wat nou als jou kindjes ( hoop het niet natuurlijk ) een donor nodig hebben? Sla je die dan ook af?

13. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Nee, als eerst i.v.m. geloofsovertuigingen en ook vooral het idee al.
    Dat een vreemd iemand jouw hart zal hebben? Als het een ziek persoon is die er niets aan kan doen oke, maar een of andere alcoholist die zich helemaal lam zuipt?

Aan een dierbare zou ik het misschien nog wel overwegen. Verder niet.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja absoluut!
    Vindt zelf dat ik niks meer aan mijn lichaam heb als ik dood ben en heel graag andere mensen wil helpen.

Denk zelfs wel eens.....lekker dan als je zelf geen donor wilt zijn maar als je zelf een orgaan nodig hebt of je kids da wel accepteert ... Beetje dubbel

15. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    We leven echt in een maatschappij met..voort wat hoort wat! Zo te lezen! Als dat de reden is dat je donor bent... jezus! :O over egoistisch gesproken!

Ja laten we dan met zijn allen ook maar €100 overmaken naar de goede doelen want anders mag je ook niet geholpen worden wanneer het nodig is!

Ow trouwens...ik heb mijn man 11maanden moeten missen naar Afghanistan...wat krijg ik daar voor terug?

16. Bri

Bri Niet meer actief

Dat hele 'voor wat, hoort wat' staat mij tegen. Ik vind het kortzichtig om zo te redeneren.
    Wat doe je met mensen die als donor geregistreerd staan maar verder niks voor hun medemens doen? Of die donor zijn maar zó ongezond zijn dat er toch nooit gebruik van gemaakt zou kunnen worden?
    En met mensen die geen donor willen zijn maar iedere dag klaar staan om de buurvrouw te helpen? Of die nog jonge kinderen hebben die dan zonder vader of moeder verder zouden moeten?
    Waarom zou de een meer waard zijn, het meer verdienen om dat orgaan te krijgen dan de ander? Ik ben heel blij dat hierbij uitsluitend naar medische gronden wordt gekeken. Wij zijn god niet, wij zijn geen opperrechter, wij mogen niet oordelen wie een nieuw orgaan verdient.

En dat is mijn mening, waar je het gerust mee oneens mag zijn. Ik hoop alleen dat ik mensen laat nadenken over iets wat zo simpel lijkt als 'wie geen donor wil zijn, moet maar onderaan op de lijst'.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor wat hoort wat...

Niet mijn stijl.

18. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ben het zo eens met jou!!!! Inderdaad... Wij zijn geen van beide donor. Ml en ik. Maar we dragen wel ons steentje bij. zie mijn vorige post.

19. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ok, dat kan natuurlijk ook

Maar dat staat er niet.. Er staat dat het haar mans cultuur is, ( niet de hare) en haar man wil het niet ( staat niet bij wat ze zelf wilt)

20. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik ben het eens met het laatste,

Maar je nabestaanden kunnen ook voor je beslissen als je invult :ja ik ben donor, maar ik laat het op het moment zelf aan mijn nabestaande over.. (Dus of je nabestaande nog willen wachten met kans dat de organen niet goed meer zijn, of dat ze eerder de stekker eruit halen en dat de organen wel nog goed zijn)
    maar dan weten de artsen wel dat je graag donor wilt zijn,

Deel Deze Pagina