Ben je wel eens opgelicht?

Discussie in 'De lounge' gestart door Alizee, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ja heb haar nog wel gemaild, maar helaas geen reactie meer, ik heb haar adres natuurlijk wel omdat ik daar het jurkje heen gestuurd heb maar om nou bijv haar telefoon nummer op te zoeken en haar te bellen....

ik heb er van geleerd, er word niets terug gestuurd en anders eerst terug sturen daarna geld terug

2. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ook gecontroleerd gewoon een sns rekening in Nederland.

3. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hmm wel bijna. Ik kreeg een paar weken geleden een mailtje van de Rabobank over de Raboscanner. Ik weet dat de bank dat niet doet, maar uit nieuwschierigheid en niet goed nadenken toch op het linkje gedrukt. Gelukkig blokkeerde mijn virusscanner/spamfilter/weetikhet de link en heb ik volgens mij geen schade geleden. Wel erg dom van mij.

4. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Toevallig komen mijn man en ik net terug van de politie om aangifte te doen. Wij zijn namelijk opgelicht door een goede vriend en compagnon van mijn man.

Twee jaar geleden zaten wij er financieel niet zo best bij. Mijn man was ontslagen en had nog geen eigen bedrijf. Onze administratie was een rommeltje geworden en we liepen hier en daar achter met rekeningen. Die vriend heeft toen aangeboden om onze financiën over te nemen voor een korte periode, tot alle administratie weer op orde was en alle rekeningen weer betaald zouden zijn. Dan kregen we het weer terug. We kregen per week soort van leefgeld voor de boodschappen en voor de rest zou hij zorgen.
    Mijn man is toen samen met hem een bedrijfje gestart. Dit was ook makkelijk qua inkomsten want dat moest toch altijd naar hem. Ook mijn loon werd altijd gepint en ging naar hem toe.
    In het begin leek alles prima te gaan. Rekeningen werden betaald en wij kregen netjes leefgeld. Tot de inkomsten van het bedrijfje wat terug liepen en de betalingen moeizamer gingen. Maar dit was ook in zijn privé situatie zei hij, dus we maakte ons nog geen zorgen. Al snel trok het werk weer aan maar rekeningen werden nog steeds maar moeizaam betaald.

Achteraf blijkt dat dit komt omdat meneer grote geldbedragen bij mensen heeft geleend. Hij had het vehaal verzonnen dat hij een kledinghandeltje had, zwart, en dat hij dit met grote winst kon doorverkopen. Als je er een bedrag aan gaf kreeg je dit de maand daarna met 25% winst terug. Mensen geloofde dit verhaal en gaven eerst kleine bedragen. Dit kregen ze nog netjes terug, om vertrouwen te krijgen gok ik, en al snel gingen er bedragen naar toe van 5000-10000 euro. Krijg dit maar weer bij elkaar verzameld met 25% winst! Dit lukte hem dus niet en daarom ging hij ook grote geld bedragen lenen bij wat minder fijne personen. Zeg maar gerust dat dit drugsgeld oid is geweest van een soort van criminelen. Met het ene bedrag werd het andere gat weer opgevuld, maar dit is natuurlijk niet vol te houden! Daarom werd ook plots mijn man er in betrokken en ook hij moest dringend overal geld lenen/verzamelen. Wij kregen hierdoor ook een soort van tunnelvisie want als er geen geld werd verzameld kwam er ook geen geld voor boodschappen op tafel. We moesten het soms doen met een tientje verdeeld over twee dagen. Ook was daar nog eens de dreiging van de 'criminele' schuldeisers die hun geld terug wilde. Ze zouden wel even langs komen bij die vriend, en niet voor een gezellig kopje koffie. Doodeng!
    Op een moment werd het de vriend te warm onder de voeten en is hij met de noorderzon vertrokken, ons achterlatend met een enorme privé schuld en daarnaast een hoop mensen die bij ons op zoek gingen naar hem en hun geld. Gelukkig zien de meeste in dat ook wij helemaal kaalgeplukt zijn door hem en eisen ze niet van ons hun geld terug. Maar ja, als hij nog lang weg blijft weet ik natuurlijk ook niet wat ze gaan doen. Spannend...
    Wij hebben onze hele financiële toestand naar de schuldhulpverlening gedaan. Zo hebben wij nog net kunnen voorkomen (hopen we) dat we ons huis te koop moeten zetten om de hypotheek achterstand zo in te halen. En ook alle andere achterstanden worden hierdoor goed aangepakt. We zullen zo'n twee a drie jaar nodig hebben om ons hier weer uit te werken.

Het bedrijf van mijn man ligt ondertussen ook op zijn gat. De bedrijfsmail, met daarop alle klanten gegevens, is gehackt door de 'vriend'. Het grootste gedeelte waarmee mijn man de contracten mee kon afwerken en zijn werkzaamheden kon doen is ook meegenomen door hem. Het enige wat we straks waarschijnlijk krijgen is veel boze klanten. Maar wij kunnen ze niet meer bereiken want de gegevens zijn meegenomen door hem.

Ook horen wij nu dat hij bij elkaar tonnen met schulden heeft. Ook bij familie leden en nog veel meer mensen waar hij leningen heeft gedaan. Hij schijnt ook flinke bedragen gegokt te hebben. Is nog heerlijk met mensen uit eten geweest en heeft zich vol gedronken in de kroeg, terwijl wij met een tientje rond moesten komen. Ook heeft hij ons zwart gemaakt bij onze vrienden en ook bij kennissen waar hij ook geld had gehaald met zijn kleding praatje. Hij heeft bij mensen gezéten om plannetjes te maken hoe hij mijn man uit het bedrijf kon werken enz enz. Er komen vieze zuile achterbakse leugens naar boven.

Ik ben vreselijk boos! Niet alleen op hem maar ook op ons zelf... Hoe hebben we zo stom kunnen zijn en er zo in kunnen trappen en in mee kunnen gaan! Ik ken hem al vanaf mijn 16e en het vertrouwens was enorm groot naar hem toe. Maar daarmee kan ik mezelf niet troosten. Het is gewoon dom dom oliedom!

Zo, heel verhaal. Sorry als ik de kroon span onder al de verhalen :p maar ik zag het onderwerp en dacht, ik moet het even kwijt!
    Het is een vaag verhaal en de helft is nog niet opgeschreven maar de grove lijnen wel en het zal vast wel iets begrijpelijk zijn voor jullie...hoop ik!

5. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    wat een heftig verhaal, ik hoop dat het goed komt, vrees het ergste :( en dat terwijl je hoog zwanger bent, :$ hierbij wil ik je een knuffel geven, :)

6. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Opgelicht is een groot woord, maar hier op het forum wel een beetje voor de gek gehouden. Ik heb een vestje van iemand overgenomen. Het was nieuw met de kaartjes er nog aan. Ze vroeg 12,50 nieuwwaarde 25 euro. Ik heb er 12,50 voor betaald. Kreeg ik het thuis, zag ik dat het (door de winkel) afgeprijsd was naar 7,50. Ze had er voor de vorm zelf even een 1 voor gezet zodat het 17,50 leek. Heb er niks mee gedaan. Dus als je dit leest: niet zo netjes hè!

7. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Thnx :)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Bij mij was het niet uit privégelden, maar van het PGB :x:x:x Wij hadden een zorgkantoor ingeschakeld, die heeft van praktisch iedere cliënt hoge bedragen achtergehouden en geïnvesteerd in een flatgebouw. Er zijn mensen die door hun voor meer dan 50.000 euro opgelicht zijn, die moeten dat allemaal zelf uit eigen zak terugbetalen :x Dat vind ik eigenlijk nog het aller- allerergste!! Denk je je PGB in goed beheer te geven....Ze hebben gewoon de hulpverleners niet betaald, hun personeel niet, geld weggesluisd....We zijn inmiddels al 5 jaar verder met de rechtszaak!! Maar wij (de cliënten) hebben geen prioriteit, alleen maar de aannemers etc.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Anne1001: Wat een klotesituatie zeg.....heel erg veel sterkte!

10. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Een zorgkantoor. Wow, dat verwacht je ook gewoon niet? Is dat niet een soort overheidsinstelling? En die komen daarmee weg?! Gatver.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, het was geen overheidsinstelling, maar wel een vrij grote organisatie, dus nee, dat verwacht je inderdaad niet!! En inderdaad, zij komen ermee weg en degene waar het pgb voor was (of bij minderjarigen de ouders) worden gewoon aansprakelijk gesteld voor het geld. Dat vind ik heel heel erg!! Er zijn echt mensen die failliet zijn verklaard, maar je hoort er niets over in de media, toen niet en nu nog steeds niet.

12. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ja, door mijn ouders.

In het kort, wij hebben de winkel van hun overgenomen ten hun failliet gingen, zodat mijn vader niet met z'n 62ste nog sollicitatieplicht had etc We wisten dat een nevenactiviteit goed verdiende, die ook overgenomen, dus we konden het rooien
    WIj deden ook de administratie.
    Wij hebben niet fysiek in de winkel gestaan, wel bij de nevenactiviteit (met contante verkoop).

Dat de eerste maanden het beknibbelen is, wist ik, maar de neveactiviteit kwam weer naar voren (voornamelijk in de zomer) en hiermee konden we wat rekeningen betalen.
    Alleen kregen we steeds minder binnen...

Maar ja, het zijn en blijven mijn ouders, dus je slikt behoorlijk wat. Tevens is mijn moeder kampioen manipuleren, maar mijn ogen gingen steeds verder open

Op een gegeven moment was er een nevenactiviteit, maar we kregen geen geld (mijn moeder vond dat het haar bedrijf was, neit van mij, al stond hij wel op mijn naam bij de KvK en belastingdienst).
    Er was een machine in de winkel kapot gegaan en dat kostte 2000 euro om te maken, en dat geld had zij liggen (van die nevenactiviteit, wat dus in de boeken moest maar zij verrekte af te dragen).
    Ik ben naar haar toegegaan, en er was ook een bult familie.
    Ik heb het geld geeist, maar ik kreeg het niet, want het was haar geld.
    Ik ben toen zoooo uit mijn plaat gegaan, ik was helemaal over de rooie.
    Mijn zus sprong er nog tussen en die heb ik helemaal verrot gescholden dat ze zich er niet mee moet bemoeien.

Mijn oom en tante stonden op afstand toe te kijken.
    Het geld heb ik neit gekregen.

Drie dagen later belde mijn oom op, hij is accountant.
    Hij vertelde dat hij erg geschrokken was en dat hij graag wilde mediator zijn.
    Ik heb hem gevraagd of hij zeker wist of hij dat wilde, en in de twee telefoontjes daarna weer gevraagd.
    Ja hij nam dezze verantwoording en we hebben de complete adminsitratie aan hem overgedragen.
    Ondertussen heeft hij de 2000 van mijn ouders weten te ritselen en kon de machine gemaakt worden en er kwamen weer inkomsten binnen.

Drie weken later hadden we een gesprek met mijn oom, tante, ouders, mijn man en ik dus.
    Mijn oom heeft ons op alle fronten gelijk gegeven en mijn ouders verteld dat als de belastingdienst op de proppen kwam, wij compleet gevrijwaard werden en zij in een oranje overal vuil aan het prikken waren.

Er zijn afsrpaken gemaakt en ook die kwamen ze deels niet na

Na een jaar kon de winkel weer terug naar mijn ouders
    Wij hebben 5000 netto geeist voor alle kosten die we gemaakt hebben in de drie jaar.
    Mijn vader over de zeik, was veel te veel.
    Terug berekend dat dit nog geen 80 euro per persoon per maand was, en mijn oom stond weer compleet achter ons.

Afijn, mijn oom stond garant voor die 5000 euro, welke op 1 okt naar ons overgemaakt zou worden.

Afijn 30 sept kregen we een mailtje van mijn moeder dat ze niet van plan was te betalen. want we hadden al zoveel van haar gejat.....
    afijn, mijn oom de mail doorgestuurd, mijn oom over de zeik (want anders moest hij betalen) en 3 dagen later hadden we ons geld van mijn ouders.

Daarna een brief gestuurd naar mijn ouders, dat ik geen contact meer met ze wilde, mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar aangegeven en ik kreeg een mail terug dat het allemaal aan mij lag, dat ik ze alleen maar benadeeld heb, dat zij nu geen rooie rotcent meer hadden, waar mijn vrienden van vroeger waren, want die waren zo leuk en meer verwijten.
    daar heb ik niet meer op gereageerd.
    Wel gingen ze 3 maand later op hun kosten naar wintersport met mijn zus, zwager, twee kinderen, mijn broer schoonzus en drie kinderen.
    Tja, ze hadden inderdaad geen rooie rotcent meer. Zeker niet omdat ze 3 maanden later ook nog met de hele familie naar Tunesië gingen op hun kosten.

Omgerekend door mijn oom zijn wij voor minimaal €30.000,- bedonderd, wat mij vele slapeloze nachten heeft gekost.

En dan te bedenken dat er gewoon de afspraak was dat alles wat wij in de plus hadden van de winkel voor hun zou wezen, hun pensioen omdat ze niks meer hadden omdat ze in de WSNP zaten.

Wij hebben ons administratiekantoor veel verteld, en toen ze de winkel overnamen hebben ze het admkantoor ook aangehouden.
    Na 3 maanden gingen ze over naar een admkantoor in hun eigen woonplaats en ons oude administratiekantoor was gewoon blij dat ze weggingen als klant. Ze hebben ook verklaard dat alles wat wij vertelden nooit overdreven was geweest maar gewoon pure waarheid.....

Dit is een aantal jaren geleden gebeurd en ik heb nog steeds geen contact met mijn ouders, daar zij voet bij stuk houden dat zij in hun gelijk staan.
    Helaas voor hun houdt dit dus ook in dat zij hun kleinzoon nooit zullen zien. Want ook al gaan ze nu schuld bekennen, ik hoef ze nooit meer te zien. Als je zo met je dochter omgaat. nee, daar pas ik voor

En ja, dit is het verhaal in het kort, hihi. En het zit me nog steeds erg hoog, simpelweg omdat zij alles bij mij neerleggen en zij helemaal verschoont zijn van wat er gebeurd is.

zoals jullie begrijpen, kan ik erg slecht tegen onrecht, in welke vorm dan ook, wees eerlijk, dan kom je bij mij een heel eind. maar ga me niet beduvelen, dan vat ik direct vlam.

13. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Jeetje wat een verhalen!!!

Het ergste is dat je het geld gewoon niet terug krijgt... Of heel weinig.

Ik ben gelukkig nog nooit opgelicht , nou jah wel in het buitenland.... Ieder jaar weer haha! Die stomme vreemde valuta's :)

14. Alizee

Alizee Bekend lid

3 feb 2011
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik schrik ook van de heftige verhalen hier...
    @goblins bij jou helemaal, het zijn jouw eigen ouders...Idd heel jammer dat ze hun kleinkind niet zullen ontmoeten, probeer je je niet zo druk meer om te maken nu aangezien je hoog zwanger bent.. Veel succes met de bevalling!

15. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.556
    666
    113
    Wat heftig Anne1001 en Goblins. Wat kun je je soms vergissen in mensen he?!!

16. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ja, Eefje, en helemaal omdat het je ouders zijn.

Alizee, zo heel af en toe komt de frustratie weer omhoog, als ik getriggert wordt, zoals deze topic. Ik heb het weer van me afgeschreven en ben het nu weer kwijt.

Waar ik wel een groot vermoeden van heb, is dat ik door alle stress van mijn ouders (want dat had ik eigenlijk al toen ik thuis woonde) killing is geweest voor de vruchtbaarheid.
    Ik ben nu 38 en voor het eerst zwanger, sinds ik gebroken heb met mijn ouders is mijn leven er alleen maar op vooruit gegaan, ik heb geen stress meer en ik vermoed dat ik daarom nu alsnog zwanger ben geworden.

17. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Dat je het geld gewoon kwijt bent en de oplichter er negen van de tien keer mee weg komt frustreerd vreselijk. Maar waar ik helemaal niet bij kan is dat iemand die zo close met je is zulke walgelijke dingen achter je rug om kan doen. Je vertrouwen word zo beschadigd dat je helemaal niemand meer vertrouwd!
    Goblins, in jou geval...pff je eigen ouders! Hoe kunnen ze!!! Bah!!
    Dat moet ergens ook vreselijke pijn doen. Bij een goede vriend zoals bij ons doet het al pijn maar je ouders... Niet te geloven!

Deel Deze Pagina