Wie kan mij helpen, want ik snap er echt geen bal van Ik heb wel een idee, maar volgens mij is het niet zo gemakkelijk als ik denk. Bijvoorbeeld: Ik verdien voor bijvoorbeeld 16 uur per week werken 800 euro per maand. Ik wil graag 8 uur ouderschapsverlof op gaan nemen in de week. Nu is het ouderschapsverlofkortingtrarief voor 2011 4,11 en je mag gebruikmaken van 26 x 16 uur = 416 uur. Deze doe je weer x 4,11 = 1709 afgerond Moet ik deze dan door 12 delen (12 maanden)? dan wordt het 1709:12 = 142 euro per maand (maar dit is voor de volledige 16 uur dus dan moet ik dit bedrag ook weer delen, want ik wil tijdelijk de helft minder gaan werken. Dus dan zou ik 71 euro per maand van de belastingdienst terug ontvangen? Klopt dit? of zit ik er finaal naast
Als ik het goed begrijp, ga je 52 weken 8 uur ouderschapsverlof opnemen per week, dat is in totaal dus 416 uur. Je krijgt dus belastingvoordeel over de 416 uur. De belastingvoordeel is voor elk opgenomen uur wat je doet, niet van waar je recht op hebt.
even kijken hoor. Je hebt "recht" op 26 weken * je totale arbeidsduur (dus 16 uur) = 416 uren. Die wil je opnemen als 8 uur p/w, dus idd 52 weken zoals mijn voorgangster al aangeeft. Je krijgt dan per opgenomen uur OV maximaal 4,11 van de BD terug. Let op... maximaal, want wanneer je dit jaar een loonsverhoging krijgt, wordt dit in mindering gebracht op je teruggave. Er wordt gekeken naar de brutojaarinkomens. Dus wanneer je idd van 1 januari tot 31 december die uren zou opnemen, dan zou je idd 142 euro p/m max terug kunnen krijgen (4,11 * 8 uur * 4,5 week)