Ik heb net te horen gekregen dat mijn afdeling overgeplaatst wordt naar een grotere afdeling die in eindhoven of den haag zit. Ze hebben me al een tijd terug gezegd dat als dit zou gebeuren ik overtallig verklaard wordt ivm mijn reistijd. Nu zit dit er over een paar maanden aan te komen en zeggen ze nu ineens dat het waarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn om in utrecht te blijven werken. Waarschijnlijk gaat dit ook nog eens gebeuren als ik met zwangerschapsverlof ga.. maar mag dat zomaar?! Ik werk momenteel 40 uur onder een vast contract. Denk je dat je alles goed geregeld hebt
Bij mijn weten mag een zwangerschap geen reden zijn tot ontslag. In dit geval is dat ook niet zo, je bent boventallig verklaard en dat zal niet anders zijn als je wel aanwezig zou zijn. Ik vind het erg vervelend voor je en hoop dat je iets geregeld krijgt, maar helaas is het zo dat als je kwijt willen dat er altijd wel een excuus voor te vinden is.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de situatie precies is. Er spelen twee dingen: ontslag (boventallig verklaring) en een verhuizing. Ontslag mag niet, verhuizen mag wel. Ontslag, ook als boventallige tijdens een inkrimping wegens bedrijfseconomische redenen, mag niet tijdens je zwangerschap, je bevallingsverlof én de eerste 6 weken na je bevallingsverlof. In jouw plaats moet dan de volgende op de lijst worden aangewezen voor ontslag. De datum waarop het ontslag wordt aangevraagd is dan volgens mij bepalend; als je op die datum ontslagbescherming hebt (wegens zwangerschap of bevallingsverlof) dan mag jij niet ontslagen worden. 6 weken na je verlof mag dit weer wel, mits ze het afspiegelingsbeginsel goed toepassen, natuurlijk. Maar er speelt ook iets met het sluiten of inkrimpen van een vestiging, waardoor jouw standplaats verandert. Je zult dan niet langer in Utrecht werken maar in Eindhoven of Den Haag. Tja, dat kan bij mijn weten wel. Boventallig verklaren is daarmee nog niet aan de orde. Vaak wordt er dan een sociaal plan opgesteld voor degenen die ineens zo ver moeten reizen. Eventueel met een verhuisregeling of een vertrekregeling. Je zou je kunnen afvragen of je daar gebruik van wilt maken; want zo ver reizen (en dus lange dagen van huis) met een kleintje, is niet leuk natuurlijk. Je kunt het voor de zekerheid ook nog even vragen aan UWV Webcareteam hier op ZP. Die weten precies hoe het zit met ontslagvergunningen. Succes!
Volgens mij geldt dat niet altijd. Bij mijn huidige werkgever is ca. 2 jaar terug een reorganisatie geweest ivm bedrijfseconomische omstandigheden. Eén van de collega's was zwanger, maar zij is gewoon ontslagen...
Da's wel heel apart. Bij mijn toenmalige werkgever is er 2 jaar geleden ook een collectief ontslag geweest wegens bedrijfseconomische redenen; de zwangeren bleven gewoon in dienst (terwijl er dus mensen uit hun functie- en leeftijdscategorie met méér dienstjaren wel werden ontslagen). Dit gold ook voor mensen die op de datum van ontslagaanvraag al langdurig ziek waren. Maakte het erg moeilijk voor de achterblijvers: van de capaciteit die in dienst bleef, waren er een paar met verlof en een paar ziek thuis, dus je snapt de druk die op de doorwerkers kwam... Het enige wat volgens mij wel kan, is het niet verlengen van een tijdelijk contract of opzeggen tijdens proeftijd. En misschien kan het ook als een bepaalde functie in zijn geheel wordt opgeheven (dus iedereen met die functie wordt ontslagen).
Ja, ik vond het ook vreemd. Maar de OR had het helemaal uitgezocht en de betreffende collega had ook een advocaat in de arm genomen, weliswaar ivm een andere kwestie omtrent het ontslag, maar ik mag toch aannemen dat die er ook iets mee had gedaan als ze ontslagbescherming zou genieten...
Bedankt voor jullie reacties, ben momenteel veel info aan het inwinnen over wat kan en wat niet kan. Dus jullie info is erg handig!