Per direct ontslag indienen..

Discussion in 'De lounge' started by Neeltje1986, Apr 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Zou heeeeeerlijk zijn !!

Maar..

Kan dit, houdt dat in dat wanneer ik per direct mijn ontslag in dien, dat ook mijn laatste werkdag is/geweest?

Of zijn hier nog regels aan verbonden?

Mijn huidige werkgever is zo slecht voor zijn personeel, dat ik verder aan het zoeken ben. Nu hoor ik eind deze maand of ik bij mijn 'droombaan' wordt aangenomen.. Als dit zo is, wil ik per direct mijn ontslag nemen, maar 'normaal' gesproken heb je een uitwerk periode van twee maanden. Ik heb nog 10 vakantie weken staan.

Moet ik dan eerst mijn vakantie weken opnemen, of worden deze uitbetaald bij per direct ontslag nemen?

Ik kan het zo snel niet in mijn CAO vinden.. (Kinderopvang)

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Als je werkgever flexibel is dan laat hij je per direct stoppen en je vakantiedagen op maken, maar is hij dat niet dan werk je gewoon nog 2 maanden en krijg je de rest uitbetaald.

Tenminste zo gaat het bij ons, maar dat is dan weer geen kinderopvang.

3. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Helaas bestaat iets als per direct ontslag indienen niet.
    Je contract geeft aan dat je 2 maanden uitwerktijd hebt, dan zul je dat moeten doen.
    JE kunt altijd een verzoek indienen, maar je werkgever (of deze nu goed of slecht is) heeft altijd het recht om te zeggen dat je je 2 maanden moet uitwerken. Andere optie is dat hij je aanbied om die 2 maanden je vakantie uren afbouwt. Uiteraard krijg je niet opgenomen vakantiedagen altijd uitbetaald aan het einde van je contract.

Hopelijk werkt je baas mee en laat hij je gaan, maar hou er rekening mee dat je nog 2 maanden moet uitwerken, dan valt het altijd nog mee.
    Succes!

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Je zult hierin afhankelijk zijn van je werkgever. Als het bedrijf er op staat dat jij je opzegtermijn uitwerkt (en dus geen vakantiedagen op kan nemen) zul je hier moeilijk onderuit kunnen komen.

5. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Hm.. Niet echt een leuk vooruitzicht.. ;)

6. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

Oct 7, 2006
    3,177
    0
    0
    Je zou eventueel op staande voet ontslag nemen.
    dan kun je per direct weg.
    Maar dat kan ook problemen geven met het uitbetalen van salaris en vak. dagen.
    Google er maar is op.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Maar voor ontslag op staande voet is een dringende reden nodig, het zoals de werkgever ook niet zomaar zonder die 'dringende reden' iemand op staande voet kan ontslaan. Er moet dus wel iets ernstigs aan de hand zijn wil je dit als werknemer zonder negatieve gevolgen kunnen doen.

8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Per direct ontslag nemen kan alleen in je proeftijd. Dit heeft als voordeel dat ook jij niet per direct ontslagen zou kunnen worden (tenzij daar een heel goede reden voor is).

Als je een opzegtermijn hebt van twee maanden, dan heb je die gewoon uit te dienen. Vaak is het wel op te lossen inderdaad met je openstaande vrije dagen. De meeste werkgevers zijn daar flexibel in. Maar als je pech hebt zul je die dagen uit moeten laten betalen en kun je evt. pas over twee maanden met je nieuwe baan beginnen.

Hou er ook rekening mee dat per direct ontslag nemen bij een standaard opzegtermijn ook gek over kan komen op je cv en als referentie richting een nieuwe werkgever toe.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De meeste antwoorden heb je al. Onthoudt wel dat de vakantie die je hebt staan ook voor heel 2012 is. Ga je in dat jaar weg worden de uren verlof naar rato in mindering gebracht. Heb je bijv 6 weken verlof gekregen in het begin van 2012 en en ga ja na 6 maanden weg (op 1 juli) gaat de helft van je verlof weg. In dit geval dus 3 weken. Bij de meeste bedrijven kun je voor de 1e en de 15e opzeggen. Dat zou in jouw geval per 1 mei zijn. In dat geval loopt jouw contract op 1 juli af en heb je dus maar recht op de helft van de vakantieuren van 2012.

Ik zou mijn baan niet opzeggen voor je zeker weet dat je bij je nieuwe baan kan beginnen. Wat ga je doen?

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Per direct kan alleen in de proeftijd.
    Nu moet je gewoon overleggen met de werkgever.
    Als hij echt zo kribbig is zul je die 2 maanden nog moeten werken en krijg je de 10 dagen waarschijnlijk gewoon uitbetaald.

De opmerking hierboven over hoe het op je cv staat snap ik niet. Ik zet niet op mijn cv wanneer ik mijn ontslag indien en wanneer ik daadwerkelijk stop met werken.

Ik heb met mijn vorige baan gehad dat ze heel moeilijk deden omdat ze een personeels tekort kregen doordat ik wegging. Maarja...lullig maar niet mijn probleem. Uiteindelijk wel een compromis kunnen maken

11. prettymum

prettymum Niet meer actief

Wat zijn redenen voor jou om weg te willen bij je huidige baan?

12. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    In de kinderopvang telt je ontslag indienen per de eerste van de mnd, dus nu je ontslag indienen betekend, vanaf 1 mei nog 2 mnd werken. Je werkgever is niet verplicht jou je vakantiedagen te laten opnemen en kan ze gewoon uitbetalen. Gezien je de vakantieperiode ingaat (meivakantie, hemelvaart, voorseizoen) zou ik er rekening mee houden dat er moeilijk inval gevonden kan worden als er veel vrij is aangevraagd.

13. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Bij mijn huidige werkgever staat op de urenlijst het aantal vakantie uren t/m begin van de volgende maand. Ik heb daar een tijd terug HR over opgebeld en zij bevestigde inderdaad dat ik deze uren heb en dat daar elke maand vakantie uren bijkomen. Dat is al goed uitgezocht. ;)

Ik zeg mijn huidige baan ook zeker niet op, voor ik nieuw werk heb. Ik wil graag weer terug de zorg in.

14. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Ik sta alleen zonder BHV/EHBO op een stand alone locatie. Dit is al meerdere keren aangekaart, maar wordt geen gehoor aan gegeven.
    Nu met de bezuinigingen in de kinderopvang gaan ze ook niet 'zomaar' een cursus geven.

Ik werk op 1 dag 11 uur zonder pauze, aangezien er niemand is die mij 45 min af kan lossen op de stand alone locatie.

We krijgen taken van de teamcoach toegespeeld, die niet bij ons taken pakket horen.

Ik wordt herhaaldelijk gebeld op mijn vrije dag, terwijl ik aangegeven heb dit niet te willen.

Ik wordt om 23.50uur 's avonds gebeld, dat een invaller geen sleutel heeft en de leidinggevende gezegd had; 'Bel Neeltje' maar.

Goh kan zo wel ff door gaan..

15. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Bij ons niet. Al zou ik de 16e opzeggen, vanaf dan twee maanden.

16. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Collega van mij heeft dus tijdje terug wel per direct ontslag genomen. Redenen waren baan verbetering en conflikt met filiaalhoudster. Je vakantiedagen uitbetalen: geen idee of ze dit doen, ben bang van niet. Ik zou ze lekker opnemen tegen die tijd.

Ga voor je duimen voor je droombaan

17. Marleen1986

Marleen1986 Actief lid

Dec 22, 2010
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Overijssel
    Ik heb vorig jaar ook per direct ontslag genomen bij mijn vorige baan. Ik had al een nieuwe baan aangenomen (omdat door bezuinigingen in de zorg maar vanalles met je deden zonder overleg en had hier vaak conflicten over met mijn teamleidster) Ik was bezig met mijn uitwerk periode om het netjes "af te handelen". Maar i.v.m nog meer conflicten met mijn teamleidster was ik er zo klaar mee dat ik alsnog per direct ontslag heb genomen en heb toen nog 1 dagje gewerkt om afscheid te nemen van mijn clienten. uitbetaling van mijn vakantie geld etc ging prima. Maar ben er nog wel even zelf achteraan gegaan.

18. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    vakantie geld moeten ze toch uitbetalen?

19. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    nou idd....''lekker'' allemaal!
    groot gelijk dat je daar weg wilt!
    Hopelijk krijg je die andere baan!!

20. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    zijn je vakantie uren niet voor het hele jaar? Als je eerder weggaat heb je ook recht op minder uren he...

Share This Page