Aangezien het vorige topic gesloten is, bij deze de link www.matchis.nl Ik heb me gisteren aangemeld. Een goede vriendin heeft een zeldzame bloedziekte en we hadden het laatst over bloedgroepen. Mijn bloedgroep matcht met die van haar dus als zij in de toekomst een donor heeft laat ik me testen of ik een match ben. Hele kleine kans uiteraard... Ik heb wel aangemeld als globaal donor, want als ik iemand kan redden, waar ter wereld dan ook, dan is dat voor mij een hele goede reden om donor te worden. Ik weet dat ik nu niet mag doneren, en ook een half jaar na de bevalling niet. Mocht ik daarna opgeroepen worden en ik geef nog bv, dan zal ik ook dat moeten onderbreken. Maar dat zal dan ook zeker de moeite waard zijn.
Ik niet, wel bloeddonor.. Maar als ik wat afgevallen ben en mijn BMI valt binnen de marge dan ga ik me zeker aanmelden
Ja ik wel! Al enkele jaren geleden gedaan als ik iemands leven kan redden dan heb ik dat er wel voor over!
Ik was bloeddonor maar mocht niet meer omdat ik elke keer flauw viel na het doneren. Bmi zat op het randje. Misschien probeer ik het weer na deze zwangerschap.
Nee. Ik vind de belasting te groot als je wordt opgeroepen. Het zelfde heb ik met eiceldonatie. Ik vind t traject te belastend voor mezelf... Mocht t nou om naaste familie gaan zou ik wel testen of ik een match ben of eiceldor kan zijn. Ik ben wel orgaandonor en wil tzt weer bloed gaan doneren!
Uiteraard als je de cijfers ziet hoeveel mensen dit jaar al nodig gehad hebben een hoeveel er maar matchen... Dat betekend niet veel goeds voor degene die geen match hebben.
Nee, en ik ben het ook niet van plan, het idee om dagenlang ziek rond te lopen of een halve operatie te moeten ondergaan trekt me niet zo. Dat 'ben jij al...?' is iets TE makkelijk geformuleerd voor velen, vrees ik
Voor zover ik lees kan het ook via het bloed worden gedoneerd. Daarnaast als het via een punctie gaat zal het onder gehele narcose gebeuren en zoals ik overal lees (even grondig ingelezen, kon niet slapen gisteravond) houd je er een paar dagen een blauwe plek gevoel aan over. Natuurlijk spreek ik niet uit ervaring, alleen uit wat ik heb gelezen. Maar zoals jij het beschrijft @Uuz lijkt het me wat overdreven
Het is maar wat je gewend bent, natuurlijk. Maar dit lees ik op de website: "Als voorbereiding op de afname spuit je gedurende vijf dagen een medicijn (G-CSF). Hierdoor maak je meer stamcellen aan en komen deze in de bloedbaan terecht. G-CSF is een lichaamseigen stof en wordt normaal door het lichaam aangemaakt wanneer je griep hebt. Op de dag van donatie worden de stamcellen, met een aferese apparaat uit het bloed gehaald. Dit apparaat filtert de stamcellen uit het bloed en geeft het bloed weer terug aan de donor via een infuus. In de loop van enkele uren worden zo voldoende stamcellen verzameld. Aan het einde van de middag mag je weer naar huis. Jouw stamcellen worden binnen 72 uur naar de patiënt (ergens op de wereld) gebracht en toegediend. Het toedienen van de G-CSF kan als bijwerking een grieperig gevoel geven. Sommige donoren ervaren een zeurend pijnlijk gevoel onderin de rug en in de bovenbenen, dat komt door de aanmaak van extra stamcellen. Deze bijwerkingen zijn verder onschadelijk en zijn meestal een dag na de stamcelafname alweer verdwenen. Wel kun je nog enkele dagen vermoeid zijn." Ik snap dat je je betrokken voelt door je vriendin (want dat is neem ik aan de aanleiding geweest voor jou om je recent aan te melden?) Maar ik heb dus niet zo'n aanleiding, en in mijn context is het best onhandig om een aantal dagen vd leg te zijn, en mezelf te moeten injecteren enzo...Ik woon boven dien in een heel andere provincie. Zou een oppas moeten regelen om naar Nijmegen of Leiden te gaan!
Misschien even beter informeren. Tegenwoordig kan het ook door gewoon bloedafname. En ziek zijn geen ik nog niet eerder gehoord als ervaring...
Ja, sinds de vorige keer dat hier een oproep was. De kans is wel klein hoor. Ik geloof dat ik nu iets te zwaar bent, maar ach er is geen betere motivatie om iets af te vallen.
En wat grieperig voelen is niet hetzelfde als wanneer je de griep hebt. Volgens mij worden reiskosten vergoed... Ik vind het allemaal wel mee vallen als ik hier iemands leven mee kan redden Als jij het nodig zouden hebben zou je het ook (op z'n zachts gezegd) jammer vinden als mensen geen donor zijn omdat ze om deze reden niet ingeschreven hebben.
Het feit dat er een link wordt geplaatst die je naar een website doorverwijst waar je je direct kan aanmelden maakt dat ik al bij voorbaat klaar ben met het topic. Een beetje als een Jehova getuige die voor me deur staat en met het geloof ongevraagd opdringt. Maar om antwoord te geven op je vraag; nee. Heb ik er over nagedacht? Ja Ben ik iemand verantwoording schuldig over mijn beweegredenen? Zeker niet. Lig ik er wakker van wat iemand van mijn keuzes vind? Nog geen minuut.
Ik had het gelezen, maar dat schrikt mij persoonlijk niet af. Voor mij is het ook een reis van minimaal twee uur trouwens, geen achterwacht dus ook oppas nodig etc. Het weerhoudt mij persoonlijk niet maar ik snap het als dat bij een ander wel zo is. In het geval van mijn vriendin ga ik me sowieso laten testen, maar ik had voordat ik haar kende me al in willen schrijven. Toen kon dat niet door medicijngebruik. Nu gelukkig wel. En om een leven te redden voel ik me graag een week grieperig Ieder z'n eigen keuze toch? Gelukkig leven we in een vrij land waar een ieder zelf kan aangeven wel of geen donor te worden. Ik kies bewust voor wel, al 20 jaar ingeschreven bij het donorregister en bijv. sta ik graag ook bij leven een nier of deel van mijn lever af aan een familielid als dat nodig blijkt te zijn.
Ja klopt. De voorpagina van de site verwijst meteen naar de inchrijfpagina. Viel me ook op, maar goed dat zal vanuit de organisatie een bewuste keuze zijn geweest.
Ik ben stamcel donor, bloed donor, orgaandonor en ik doneer mijn borstvoeding. Als ik geen erfelijk belast dna had dan was ik ook eiceldonor