Ik ben me er zeker van bewust dat het een probleem is. Maar eerlijk gezegd ben ik er niet zo mee bezig. Ik heb daar ook op gestemd.
Ah joh, dat boeit toch niet.... Ook het idee dat " het altijd zo is gegaan", qua ijstijden en zo, dat is natuurlijk vreselijk je kop in het zand steken. De afgelopen miljoenen jaren heeft de aarde, de natuur, het allemaal zelf geregeld. Maar sinds de industriele revolutie heeft de mens rechtstreeks invloed op ons klimaat.Doen alsof dat niet zo is, is gewoon heel kortzichtig. Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat mensen de verantwoordelijkkheid afschuiven. Maar deze discussie is een aantal maanden geleden ook al gevoerd. Zo worden de auto's genoemd, maar ondertussen is ook bekend dat de vleesindustrie nog vele,vele malen schadelijker is voor onze aarde. Het is precies wat jij zegt. 1 persoon kan de wereld niet veranderen. Naar een ander wijzen is makkelijk. Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Niet omdat de overheid zegt dat het moet, maar omdat we in ieder geval moeten proberen om de aarde in redelijke staat over te dragen aan onze kinderen en kleinkinderen. Dat lijkt me een logisch gevolg van het krijgen van kinderen. Daarmee neem je een verantwoordelijkheid op je. Het draait niet meer om je eigen ikje. Noem het gek, maar nu ik kinderen heb, voel ik me niet alleen verantwoordelijk voor mijn eigen kids, maar voor een hele generatie. En ach, het is niet zo moeilijk allemaal. Afval scheiden, wat vaker de fiets nemen of de trein, minder vlees eten, wat minder lang onder de douche. Dat kan voor geen enkel mens een enorme achteruitgang zijn...
Ik vind het inderdaad niet eerlijk, maar zoals ik al zei: ik ga wel gewoon door. Want dat iemand anders het niet doet wil niet zeggen dat ik het ook niet moet doen. Maar ik denk dan soms wel, waar doe ik het eigenlijk voor. Overigens vind ik ook dat de overheid een boel dingen voordeliger kan maken zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken. "Groenkoop" is niet goedkoop, zullen we maar zeggen.
Ik vind dat men hun verantwoordelijk eens moeten gaan nemen. Mensen zijn een kei in andere de schuld geven. "Het zijn de banken die zorgen voor de crisis" "Het zijn de bedrijven die zorgen voor de opwarming van de aarde" "Het is de overheid die zorgt voor armoede". Bedrijven, overheden en banken zijn er omdat wij er zijn! Dus ja, zij zijn ook schuldig. Maar wij zijn dat ook! Kijk naar je eigen, kijk naar jezelf. Verander jezelf en dan kan je anderen beïnvloeden hetzelfde te doen! - Minder kopen, minder verbruiken, minder verspillen. Als iedereen dat doet, dan heeft het wel degelijk effect. Maar volgens mij ontbreekt de wil. Alsof iedereen er vrede mee heeft dat wij onze aarde vernietigen op schrikbarend rap niveau. Gelukkig hou ik nog enigszins hoop als ik kijk naar de geschiedenis. Daar zag je ook dat verandering steeds begon met kleine beetjes mensen. Ik probeer te geloven dat dit nu ook zo zal gaan werken ondanks de grote groep die roept dat het toch geen zin heeft of dat ze er toch niet om geven. Faith in humanity ... doubting
Ik ben het met jullie eens @Zoe123 en @Regina88 , het is lastig om patronen te doorbreken. Men is erg gehecht aan zijn/haar leefpatroon. Ik ook. Maar samen kunnen we wel verschil maken
Ajjjjjjjjjjjjjjjjj Nederland doet het juist afgrijselijk slecht!! We bungelen totaal onderaan binnen europa, alleen luxemburg doet het slechter! De doelstellingen worden elk jaar naar beneden gehaald, dit jaar is het gewoon bijna genant.....En dan nog een grote mond hebben over de grote plannen.. Dat kan ook bijna niet anders met een VVD minister op Milieu natuurlijk. Ik denk dat je hiermee ook precies het probleem blootlegt. De perceptie dat de " milieulobby" zo'n grote vinger in de pap heeft, en dat ze zoveel moeilijks willen. Niet dus. :x
Ja, ik maak mij daar echt zorgen om. En ik kan niet snappen dat zo veel mensen hun schouders ophalen. Laat staan diegene in de poll die zegt dat ie niet gelooft in klimaatopwarming... Hoe hard kan je je kop in het zand steken? Ik vind het ook wel bijzonder. Wordt hier op het forum over het kleinste afwijkend opvoedgedrag al gesmeten met 'je berokkent je kind onherroepelijke schade', maar dat je kleinkinderen misschien geen plek meer heeft om te leven omdat Nederland onder water komt te staan, dat is dan minder relevant?
De temperatuur verandert, dat is een feit. De temperatuur is al miljoenen jaren flexible. Soms heb je 'snowball earth', soms is het zo warm dat je er bijna niet kunt zijn. Wij leven nu in een geologisch kleine periode waarin wij geevolueerd zijn zodat we passen bij deze condities. De condities gaan wijzigen. Dan passen we niet meer en sterven we uit. Maar dat is bij 99% van alles wat ooit geleefd heft zo dus zo hoort het gewoon te gaan. Wij zijn niet zo speciaal. De gedachte dat wij het klimaat van de aarde zodanig aan kunnen passen of kunnen beheersen dat het voor eeuwig past voor de mensheid is een beetje grootheidswaanzin
Mooi gezegd Werkt trouwens op meerdere vlakken zo. Neem de bont-discussie. Voorstanders die dan roepen: maar jij draagt toch ook leer! Ja, en de mega-stallen bestaan ook. En zo verder. Dus daarom is bont wel oke, en laten we het bestaan? Want we stoppen alleen met bont dragen als we dan ook in 1 keer alle dierenellende oplossen? Stapje voor stapje.
Dat is helemaal niet waar. Wij zijn wel degelijk verantwoordelijk voor de versterkte opwarming van de aarde. Waar haal je vandaan dat wij er geen invloed op hebben? 'Onder wetenschappers is het al lang geen discussie meer of de mens verantwoordelijk is voor klimaatverandering. We weten 100 procent zeker dat er meer CO2 in de atmosfeer zit dan twee eeuwen geleden en dat dit de opwarming van de aarde versterkt. Die CO2 is afkomstig van fossiele brandstoffen die door de mens zijn verbrand.'
Cookies op Trouw.nl Cookies op Trouw.nl Interessant om te lezen voor degene die nog dachten dat wij in nederland zo goed bezig zijn qua milieu...
Meen je? Ik hoorde ergens op tv, hoewel dat best even geleden is, dat Nederland zo goed gaat en hoog scoort op gebied van milieubewuste uitvindingen, dat er meer duurzame ondernemingen kwamen, ook op werkplek etc. Ik kreeg er echt hoop van. Blijkbaar stukje marketing? Ik hoop de tijd te vinden om mij daar dan wat meer in te verdiepen. Net even wat opgezocht en wat ik zo snel kan vinden, en dat was uit 2014, dat het inderdaad niet verbetert is
Pijnlijk. .. maar gelukkig woon ik niet meer in Nederland, dus het is niet mijn probleem *schuift probleem af op andere*
Ik wist het trouwens ook niet hoor Regina & Zoe. Ik dacht ook dat Nederland het goed deed. Dat zal misschien wel komen door de kassen en de vleesindustrie. .. interessant is het wel. Ik ga er ook meer over lezen als ik tijd heb!
Dit is van een vraagstelling vanuit interesse toch wel erg snel naar een overtuigingstopic gegaan. Ik verbaas me erover dat sommige mensen zo verbaasd zijn dat het een ander het weinig uitmaakt en het net lijkt alsof ze hen dat kwalijk nemen. Het doet me denken aan een gesprek wat ik had met een negenjarige, tig jaar geleden. Een keigoede WWF-strijder Ze vond dat ik maar wat minder met de auto moest. Ik heb totaal geen auto, nooit een eigen auto gehad ook. Toch wel komisch hoe makkelijk zulke oordelen al gelijk gemaakt zijn. Minder vlees eten, afval scheiden, geen auto rijden, afval van de straat oprapen, minder dit, meer van dat, blabla. Ook al doe ik het niet allemaal perfect en weet ik ook nog wel een aantal verbeterpunten, merendeel doe ik al. En dan nog staat het milieu niet op mijn zorgenlijstje.
Als ik hier in diverse topics lees hoe veel er gewassen en gezocht wordt en hoe weinig gesorteerd voor recyclage, kan je toch moeilijk argumenteren dat Nederland een milieubewust land is. Behalve qua fietsen, daar zijn jullie geweldig in!
Ik begrijp wat je zegt hoor! En het klopt ook gedeeltelijk. Er is in nederland absoluut een beweging die bezig is met innovatie, anders denken.(go Wubbo Ockels rip). Student bedenkt plastic soep oplossing - hetkanWel.nl Is ook wel een beetje onze traditie. TU Delft is daar supergoed mee bezig bijvoorbeeld. En laatst die gast die Dus alle mogelijkheden zijn er. Maar in de praktijk blijkt, zeker met deze regering, dat er keer op keer gekozen is voor traditionele vormen van energie, en dat er weinig tot geen beschikbaar is voor het echt doorvoeren van veranderingen. De investeringen in duurzame energie zijn teleurstellend, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Zweden, waar al 1/3 van de energiecomsumptie van consumenten uit schone energie komt. Hier kan dat ook, maar het gaat niet vanzelf. En dan krijg je weer de crux: het moet van uit de mens zelf komen, maar de overheid zal nog veel en veel meer moeten sturen. Alleen dan gaat het werken.
Hoezo je kop in het zand steken? Steek je ook je kop in het zand als je er bewust voor kiest om te genieten van het leven maar vervolgens daardoor "maar" 75 jaar wordt of daarentegen juist je kop boven het zand houdt en je hele leven dingen laat om maar een zo hoog mogelijke leeftijd te mogen bereiken? Het heeft gewoon te maken met bepaalde keuzes en hoe je in het leven staat. Wie weet slaat er over 5 jaar wel een meteoriet in de aarde en zijn we allemaal mors dood. Ik kies er voor om mezelf er niet te druk over te maken. Ik ben niet de gekste om er enigszins wel wat rekening mee te houden maar ik ben niet van plan om het mijn leven groots te laten beïnvloeden, je leeft ten slotte maar 1 keer.
Ik geniet met volle teugen van het leven! Ik zou ook niet anders willen.. En kies daar ook heel bewust voor. Maar wat heeft dat te maken met bewust proberen om je eigen bijdrage te leveren? Betekend een dagje geen vlees eten dat je leven niet meer leuk is? Een keer de trein nemen of de fiets, dan is het leven meteen vreselijk? Ipv 8 minuten 5 minuten douchen......vreselijk.....life sucks......
@ Joycey, loopt niet elk topic op dit forum uit op een overtuigingstopic? Opmerkelijk wel dat je dat hier wel herkent en niet elders... Anyway, het verbaast mij inderdaad. Ik dacht oprecht dat veel meer mensen zich zorgen maakte over onze aarde. En ik neem ze dat ook kwalijk. Zeker in Europa, waar we zo rijk en vrij zijn, juist hier zouden mensen -en kunnen mensen de keuze maken om beter te leven. Je doel van het verhaaltje over een 9jarig jongetje ontgaat mij trouwens? Volgens mij veroordeeld hier niemand.