Wij stofzuigen wel iedere dag (echt noodzakelijk met onze hond en kat), maar wij douchen kort en weinig (tenminste vergeleken met de meeste mensen hier op het forum), hergebruiken handdoeken, wassen niet veel, eten geen vlees etc. Maar dat doe ik niet per definitie vanuit het klimaatveranderings-oogpunt, maar gewoon omdat ik het een wel nodig vind (stofzuigen) en het ander minder (> 5 minuten douchen of iedere dag etc.) Aan de andere kant zijn er keuzes waar ik minder blij mee ben (werk van mijn man op 45 minuten rijden: kost dus veel benzine), maar sommige dingen zijn niet anders.. Helaas.
Ik ben er wel mee bezig met de klimaatverandering, en ben ook van mening dat veel mensen veel te veel gehecht zijn aan hun luxe. Velen staan totaal niet stil bij hun impact op het milieu. Dan kun je wel zeggen dat het maar een druppel op een hete plaat is, maar als iedereen zo denkt komt er natuurlijk helemaal geen schot in de zaak. Iedereen is verantwoordelijk, en alle beetjes helpen. Want hoe meer mensen er beginnen met consuminderen, minder elektriciteit verbruiken, minder auto rijden, minder vlees eten, ... Hoe meer effect dit zal hebben. Dan kun je wel alle schuld bij de fabrieken en dergelijke leggen, maar wat houdt die fabrieken in stand? Onze wegwerpmaatschappij. Wij proberen sinds kort ook zoveel mogelijk te letten op wat we kopen, eten, ... De droogkast hebben wij de deur uitgedaan, de stofzuiger gebruik ik ook niet meer. We zijn recent verhuisd en hebben een waterput ontdekt in ons huis, die we weer zullen aansluiten. Deze zomer zullen we een moestuin aanleggen, ik probeer afval zoveel mogelijk te beperken, heb recent gekozen voor herbruikbare luiers en billendoekjes. Zo probeer ik toch mijn steentje bij te dragen.
Bij deze zijn huisdieren dus milieuvervuilers Wij doen hetzelfde als jullie, eten dan wel vlees (niet veel) en hebben dus geen huisdieren (tot vanochtend nog wel een hamster maar daarvoor hoefden we niet extra te stofzuigen )
Taak van de regeringsleiders vind ik. Zolang ze in China amper adem kunnen halen van de vervuiling gaat t de wereld niet redden als ik onder een koude douche ga staan. Bang ben ik niet want ik ga het niet meemaken, de aarde gaat naar de klote maar hey dat wisten we al. Over een paar miljard jaar is er denk ik geen mens meer, leven er weer andere dingen voor zover we die niet allemaal hebben laten uitsterven.
Na het Perm hebben alleen roze algen overleefd. En na ongeveer 50 miljoen jaar kwamen er wel weer andere dieren. Het leven vindt altijd wel een weg, alleen niet leven zoals wij dat kennen. Is dat erg? Och dat weet ik niet. Als er weer voldoende ruimte is evolueren nieuwe species.
Ja vanochtend overleden . Naar de dierenarts geweest en op de terugweg (5 minuten rijden) is hij overleden. Wilde hem terug in zijn kooi zetten maar toen was hij dus dood. Moest er stiekem wel een beetje om lachen, net 35 euro afgerekend voor consult en medicijnen, piept ie er tussenuit! Ben wel blij dat hij niet veel heeft hoeven lijden, hij was wel ziek maar leek niet heel ziek, liep af en toe nog in zijn rad en vond het fijn opgetild te worden.
Ja dat is het punt met hamsters, die gaan soms gewoon heel snel dood, niets lijdensweg, gewoon hop en klaar Nou heeft ie in ieder geval een mooi leven gehad
Nou dat vind ik oprecht heel goed van je! Want volgens mij weet het hele forum hoe dol jij bent op een schone vloer, haha. Bezemen kan ook trouwens. Ik stofzuig 1 keer in de week, en de overige dagen haal ik er even een bezem doorheen.
Je laatste stukje zou zo over mij kunnen gaan. Ik kies er bewust voor zo comfortabel mogelijk te leven. Betekend dit dat ik hierdoor 10 jaar korter leef so be it! Ik geloof niet dat wij een verandering kunnen maken. Daarvoor is meer nodig, dat moet groter aangepakt worden.
Nee want ik leef van dag tot dag en niet in het '' wat zou er misschien wel eens in de toekomst kunnen gaan gebeuren '' als je zo gaat denken dan maak je jezelf alleen maar gek vind ik.
Jij niet .. maar jouw kinderen wel, en mijn kinderen. En de kinderen van iedereen op aarde. Zij dragen de gevolgen van jouw/onze onverschilligheid.
Als ze in de jaren 70 net zo dachten als dat jij nu doet, dan hadden we nu enkel zure regen, geen (zoete) visvangst meer en een zeer vervuilde grond waardoor landbouw ontzettend moeilijk is. Gelukkig wisten zij wel beter en hebben landen ervoor gekozen om wel te gaan kijken naar de toekomst. In de toekomst leven namelijk onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
Om het in jouw woorden te houden denk ik dat ik mijn kind dan ook die onverschilligheid probeer mee te geven in zijn opvoeding. Ik leer hem te genieten van het hier en nu! Als ik die onverschilligheid dus mee heb gegeven (wat ik wel denk) verwacht ik niet dat mijn kind me dit kwalijk zal nemen.
Wat ik wel interessant vind om over na te denken nu dit hier zo speelt... de techniek gaat steeds meer vooruit, van auto's machines en huishoudelijke apparaten worden elk jaar weer zuinigere varianten ontwikkeld. Als je dat vergelijkt met 10 a 15 jaar geleden zou het dus nu juist beter moeten gaan qua verbruik van stroom en brandstof.
Over 50 jaar zal de wereld inderdaad heel anders zijn. Maar ook nu zien we de gevolgen van klimaatveranderingen al duidelijk: voedseltekorten door droogte met oorlogen tot gevolg etc. Voor mijn kind maak ik me inderdaad ook erg druk. Ik denk dat zij zich erg zorgen zal maken over haar kinderen en kleinkinderen. En we kunnen er wel wat aan doen. Consumptie en privéverbruik zijn de grootste boosdoeners van klimaatverandering (niet alleen de grote bedrijven).
Bizar. Echt heel bizar dit. Over 50 jaar verwachten ze al dat al het ijs is verdwenen. Diersoorten sterven uit want het is te warm. Het waterniveau stijgt waardoor Nederland nog hogere dijken moet gaan bouwen. En wat dacht je van landen zoals Bangladesh, waar ze geen geld hebben om dijken te bouwen. Die staan dan dus gewoon onder water. Hun huizen vernietigd, hun grond waar ze hun inkomsten vandaan halen is niet meer. Maar vol trots verkondig je dat je deze manier van leven ook je kinderen wil meegeven. Bizar.. heel erg bizar. Mijn mond valt open. Gevolgen opwarming van de aarde van 1°C tot 6°C warmer | Wetenschap: Natuurverschijnselen