Korting op zorgverzekering voor donoren is discriminatie. Er zijn nou eenmaal mensen die vanuit geloofsovertuiging geen donor willen zijn. Ik vind dat je iedereen wel altijd de keuze moet kunnen bieden. Dat er vandaag de dag nog steeds veel mensen geen donor zijn ís niet walgelijk, jij vindt dat walgelijk, dat is wat anders. Wel ben ik voor het systeem om automatisch als donor geregistreerd te staan tenzij anders aangegeven. Ik vind het vreemd dat Nederland dat nog steeds niet op die manier geregeld heeft.
Ik begrijp dat jullie eerst de dingen mee moeten maken, wil je er een mening over kunnen vormen. Dat ligt dan anders, maar bij mij ligt dat niet zo. Ik hoef niet eerst heel ziek te worden om vervolgens écht te weten dat ik niet voor euthanasie zou kiezen. Ik hoef niet eerst een zwangerschap mee te maken om écht te weten wat het zou zijn om abortus te plegen. Ik hoef niet eerst depressief te zijn om te weten dat ik mijn kind niet zou vermoorden en ga zo maar door. Dit zijn gewoon dingen die voor mij 1000% zeker zijn, wat er ook gebeurd. Overigens heb ik ernstig zieke mensen dicht naast mij, waar euthanasie waarschijnlijk heel ´normaal´ zou zijn, dus ja ik weet waar ik het over heb.
Volgens mij ben jij dan superwoman! Je weet dat je niet voor euthanasie kiest, maar bent kern gezond. Je weet hoe het is om abortus te plegen, ook dat heb je niet meegemaakt. Weetje, je kán je inleven, maar het daadwerkelijk ook weten/voelen zonder het mee te maken is vrijwel onmogelijk. Of weet je ook hoe eten smaakt zonder het geproefd te hebben?
Ik hoef toch niet te weten hoe het voelt om euthanasie te plegen?? Volgens mij gaat het daar totaal niet om. Het ging om het feit dat ik zei dat ik nooit voor euthanasie zou gaan en jullie vinden dat ik dat niet kan zeggen omdat ik het nog nooit meegemaakt heb. Overigens gaat het mij ook helemaal niet om het inleven hoor, dat staat er ook weer volledig buiten
Ik ben 'gewone' donor en sinds van de week ook stamceldonor, dat laatste vind ik veel heftiger. Maar ik hoop dat er ook mensen voor mij iets over hebben als ik het nodig heb. Ik zou willen dat je aan kon geven dat je organen alleen naar mensen gaan die zelf ook donor zijn, tenzij het door een medische reden niet kan.
jij weet helemaal niet wat je nog gaat meemaken. Je denkt dat te weten, maar je weet nooit zeker welke andere ziektes op je pad kunnen komen.
Nee geen donor, ik overweeg nog. Als ik een ander kan helpen terwijl ik er zelf niks meer aan heb waarom niet?
Wat een loze discussies weer. Laat mensen toch in hun waarde. Als iemand iets 1000% zeker denkt te weten, waarom vol houden dat dat niet kan. Laat iemand dat gewoon geloven. Jij weet net zo min of het waar is als die persoon, dat ontdek je als het zover is, ben jij dan in de buurt om te zeggen 'nanananana ik zei het toch?!' Als ze haar mening gaat veranderen? Gaat zij je bellen als het zover is met hetzelfde 'nanananana ik zei het toch?!' Als ze haar mening niet veranderd??? Ik geloof daarnaast dat dit topic over Ja of Nee donoren ging, niet over ethenasie of abortus.
Overigens wilde ik hier nog even op zeggen dat als je voor euthanasie bent, je dat aan moet geven vóórdat je ernstig ziek bent/wordt. Als het moment als daar is en je kan er niet meer reëel over nadenken, wordt het niet eens toegestaan. Dus nogmaals; ik hoef niet eerst ernstig ziek te worden om het te weten. Dit is het laatste wat ik er nog over wilde zeggen, kunnen we nu weer verder on-topic
Ondanks dat ik zelf niet voor euthanasie zou kiezen, wil dat niet zeggen dat ik niet begrijp dat sommige ernstig zieken daar wel voor kiezen hoor. Als hij daar wel voor kiest zal ik dat zeker begrijpen maar dat wil nog steeds niet zeggen dat IK daar voor zal kiezen of daar achter kan staan. Het één sluit het ander nl niet uit. Mijn vader wil wel dood, maar vind het moeilijk om een datum te prikken. Dat vind hij te definitief. Daarom leeft hij maar door en door En ook dat kan ik begrijpen(die angst en af moeten tellen) Waarschijnlijk wordt het straks als het écht niet meer gaat in zijn geval ook palliatieve sedatie. Niet leuk, maar je kunt heel weinig anders En inderdaad is dood gaan door verstikking een afschuwelijke dood, heel akelig, dus ook in jouw moeders plaats begrijp ik wel degelijk dát ze voor euthanasie heeft gekozen, het zou alleen geen keuze optie voor mij zijn.
Ik zeg alleen dat het heel goed mogenlijk is dag er anders over KAN gaan denken. Maar weetje, laat het maar want begrijpen doen we elkaar duidelijk niet. Dat is niet helemaal waar. Wel moet je helemaal 'bij' zijn om de keuze te maken. Ik denk dat je dat bedoeld? Mijn moeder heeft op het laatste moment nog de keuze gemaakt. Wel heeft ze een onafhankelijke arts gesproken die uiteindelijk heeft beslist.
Mamabri bedankt voor je uitleg tig pagina's terug!! Ik wist helemaal niet dat als je echt dood bent dat ze dan vrijwel niks meer aan je organen hebben!!! Wat zonde!! Dat wist ik echt niet Wel een creepy idee dat ze dan je organen eruit halen als het lichaam eigenlijk nog 'leeft'! Maarja eigenlijk is het hele doneren toch voor mij een beetje creepy Maargoed het verandert mijn mening om wél donor te zijn niet, maar ik begrijp nu ook beter waarom jij het bijv. niet wil of mag! (mag het niet of wil je het zelf niet? Heb je daar dan nog 'keus' in bij jouw geloof?)
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een datum hebben heel heftig is Jeetje was wat ik bang! En mijn moeder uiteraard helemaal. Als er een kleine kans was dat mijn moeder voort kon leven zoals jou vader, weet ik zeker dat ze dat gedaan zou hebben. Maar voor haar was er geen uitweg meer. Dit was op z'n hardst gezegt de zachtste manier voor haar om te sterven. Meis, heeeeel veel sterkte met je vader! Woorden schieten te kort.
Dat bedoel ik inderdaad. De ziekte waar ik het ook over heb, is mede de ziekte waar de vader van mamabri aan lijdt. En daar was het bij 1 iemand al te laat om die keuze te maken, terwijl ze vroeger wel altijd geroepen had dat ze op een bepaald moment euthanasie zou willen, er alleen nooit echt werk van gemaakt toen ze nog 'goed' was. Uiteindelijk aan een natuurlijke dood overleden.
hahaha, zo'n apart geloof heb ik niet: ik ben Katholiek. En juist de Katholieke kerk (de vorige paus) was vóór doneren, ivm "de barmhartige Samaritaan" en "je naaste net zo lief hebben als jezelf". Klinkt prima en logisch zou je dan denken, maar de Bijbel spreekt over "gij zult niet doden". Dit gebod is voor mij sterker dan wat de Paus (of wie dan ook) maar denkt er van te vinden. Ik mag mezelf niet doden en ik mag een ander de kans niet geven/geen toestemming geven mij te doden (dus moordenaar te worden) Ik laat God beslissen wanneer het mijn tijd is om te sterven, daar beslis ik niet over, noch een arts. Dat is dus ook de reden dat ik best bij leven wil doneren, maar niet wanneer ik aan doneren zou komen te overlijden, ook niet als ik hersendood ben, omdat ik (dmv apparatuur) leef. Hopelijk snap je hoe ik dit bedoel. En dan is het best jammer dat er dan mensen zijn, die zeggen dat je niet kan weten van te voren of je voor euthanasie kiest of niet. Ik weet dat wel en ben hier erg stellig in. En ik denk dat Loesje bovenstaande op dezelfde manier bedoeld.