Ben jij donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook zo... en over hypocriet: Dat vind ik zo gemakkelijk gezegd. Heb je dan ook geen recht op bloed als je zelf geen bloeddonor bent? Of geen recht op beenmerg, als je zelf geen beenmergdonor bent? En zo zijn er nog tál van andere voorbeelden te noemen.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Ik weet wel hoe dit voelt en dus daarom ben ik donor

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben daar vrij hard in: als je geen donor wil zijn, dan hoor je ook helemaal onderaan elke wachtlijst te staan. En dan heb k het echt over volwassenen vanaf een jaa of 25 ofzo. Tot die tijd is het een ander verhaal. Maa als je op die leeftijd nog steeds niet de moeite hebt genomen om even een briefje terug te sturen of op de site in te loggen, dan vind je het kennelijk niet zo belangrijk of er voldoende organen beschikbaar zijn. Terwijl we allemaal dondersgoed wetehoe het zit!

Het mag duidelijk zijn dat ik donor ben. Voorheen ook van bloed. Maar ik heb me voor nu even afgemeld. Eerst mocht het niet vanwege zwangerschap. Daarna wel weer begonnen, maar ik had er toch wel iets meer last van dan normaal vanwege de borstvoeding. Dat was op zich niet erg, maar nadat ik twee keer een afspraak moest afbellen omdat ik ook nog eens ongesteld was, ben ik er even mee gestopt. Inmiddels geef ik geen bv meer, maar heb ik wel weer een kinderwens. Dus ik wacht nog even tot ik een volgende zwangerschap en bv-periode achter de rug heb en dan meld ik me weer aan.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

En dit is voor mij juist de reden om dus geen donor te willen zijn, je lichaam is op het moment dat de organen eruit worden gehaald nog niet dood. Feitelijk gezien weten de artsen nog steeds niet of iemand die hersendood is, wel of niet wat meekrijgt van de omgeving, net zoals een comapatient. Het is in uiterst zeldzame gevallen gebeurd dat iemand hieruit wakker is geworden.

Daarom wordt iemand die hersendood is verklaard en waarbij de organen eruit worden gehaald verdoofd, voor de zekerheid dat ze het moment van overlijden niet meekrijgen. Want het moment dat de organen worden uitgenomen is ook het moment van overlijden, ik vindt dit toch ook iets om over na te denken, wanneer je twijfelt of je donor wilt worden of niet. Bovenstaande is voor mij de reden geen donor te worden, aangezien ik van mijn geloof geen moord mag (laten) plegen, hetzij op een ander, hetzij op mezelf.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ja, ik ben donor. Heb mij laatst aangemeld. Man nog niet, maar wil het wel. Ik wil ook bloeddonor zijn, maar dat mag niet vanwege een eerdere bloedtransfusie.

6. jenn88

jenn88 Niet meer actief

Ja vanaf me 18e, wel een paar dingen uitgezonderd. Kan het toch niet meenemen;)

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Dat is niet waar, je bent zelf al dood, alleen zijn de machines nog aangesloten voor de temp.
    Zodra je dood bent, daalt je temp. en dat is niet goed voor de organen.

8. Ik ben orgaandonor. Heb dat ingevuld toen ik 18 werd, en dacht toen, waarom niet? Waarom zou ik niet de ander een kans op een langer en/of beter leven willen geven? Ik zou ook een orgaan willen ontvangen mocht het nodig zijn..

Polletje had wel leuk geweest denk ik.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

dan verschillen wij van mening ;)

10. Purk

Purk Niet meer actief

Inderdaad, het enige dat je nog levend houdt zijn de machines. Hersendood en coma zijn medisch gezien twee werelden van verschil.

Overigens voor degene die bang zijn dat men niet hard voor je werkt als je donor bent: als je op straat ligt hebben ze nog geen idee of je een 'interessante' donor bent hoor. Een arts legt een eed af om iedereen ten allen tijden proberen te redden. Niet om jou dood te laten gaan om iemand anders te redden of andersom.

11. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Als iemand zo duidelijk aangeeft wel te willen ontvangen,maar niet te willen geven vind ik dat hypocriet ja.Als je er simpelweg nooit over na gedacht hebt oid maar er wel voor open staat vind ik het een ander verhaal.

En wat betreft het feit dat het lichaam met een machine aan de praat gehouden wordt omdat de organen anders niet meer bruikbaar zijn:je hersenen zijn afgestorven op dat moment en je kunt dan dus niks meer voelen omdat je hersenen dat soort dingen regelen.

Ikzelf ben bloed,beenmerg en orgaandonor en ik vond het onlangs heel fijn dat mijn dochter(toen nog 5 jaar)uit zichzelf,op haar eigen kinderlijke manier natuurlijk, zei dat zij ook haar organen af zou willen staan als ze zou overlijden.Nou is het bij ons ook een "hot item",omdat mijn man leeft met een donorhart dus zij weet er wel wat meer vanaf dan het gemiddelde kind van die leeftijd natuurlijk...

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Je bent nl bij hersendood niet dood, ook niet volgens de artsen want op een overlijdensakte staat tijdstip van overlijden wanneer de organen zijn uitgenomen.

Een zwangere hersendode vrouw, kan nl, indien haar lichaam aan de apparatuur blijft liggen in principe haar zwangerschap voldragen, dan wordt er gewoon een levend kindje geboren na een aantal maanden. Dit kan absoluut niet met een lijk. Dus is een hersendode niet dood.

13. knap

knap Niet meer actief

Ja. Pas geleden via mijn digD nog even gekeken of het klopte. Ik sta van af 1997 geregistreerd. En nu een nieuwe pasje gekregen. Ik heb uitgezonderd mijn hoornvliezen. En optie 1

Dus ja. Heel verhaal voor een ja.:)

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, en volgens mij al vanaf een jaar of 12/14.. Ik wilde dat toen erg graag en heb nooit reden gezien om het terug te draaien.
    Geen bloeddonor en zou dat nu ook niet mogen/kunnen zijn. Hb is te laag en kost me enorm veel moeite om t weer goed te krijgen momenteel.
    Mijn vriend niet, die is bang dat ze dan minder moeite doen ofzo. En hij vindt t een eng idee. Tja, kan m niet overtuigen, hij vindt al t medische eng.

15. Onder water

Onder water Niet meer actief

Nee, ben geen donor en zal het ook nooit worden. Dan maar een hypocriet volgens velen. Blij dat ik degene ben die daarover beslist!

16. Leliana

Leliana Niet meer actief

#56 Leliana, 15 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2012
    Nee.
    Dood is dood. En dan wil ik gewoon gaan zoals ik gekomen ben. Compleet dus. PUNT.:)

17. Purk

Purk Niet meer actief

Heb dit even aan mijn man gevraagd, want die is chirurg, maar dit klopt pertinent niet: Het moment waarop de hersendood wordt vastgesteld, is het officiële tijdstip van overlijden. De definitieve diagnose kan pas worden gesteld nadat alle voorgeschreven onderzoeken en protocollen zijn uitgevoerd. De organen zitten dan echter nog in het lichaam

18. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Zal niet meevallen om te gaan zoals je gekomen bent....

Hier ook donor. Ook zal ik, als ik voor de keuze sta, moet er niet aan denken....,maar als het moet de organen van mijn kindjes ook beschikbaar stellen. Lijkt mij een hele troost om met het overlijden van jezelf of je kind nog iets goeds te kunnen doen.

Ooit vond ik het ook een rot idee om mijn hoornvliezen etc te doneren, maar inmiddels maakt het me niet meer uit. Hersendood is voor mij voldoende dood om de beslissing te laten maken om mij zo goed mogelijk te recyclen...

19. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    JA

Al 6 jaar geloof ik. Ik heb er toch niets meer aan als ik dood ben dus als ik iemand kan helpen er mee, graag!
    Ik ben ook beenmergdonor.
    Bloed en plasma donor geweest, maar had continu laag Hb, dus afgekeurd, maar misschien moet ik nog eens opnieuw aanmelden. Misschien gaat het nu beter.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zoals ik bovenstaande heb geschreven is mij verteld door een arts, vraag dan eens aan je man hoe dat met het verhaal van die zwangere vrouw zit, die aan monitoren blijft liggen tot het kind is geboren, want je kunt mij vertellen wat je wilt, maar een lijk kan geen ongeboren baby in leven houden, ook niet als dat lijk aan een machine ligt. Bovendien is mij verteld dat wanneer men de organen uithaalt, ze de patient wel verdoven, voor het geval dat. Indien artsen zo zeker zijn dat iemand overleden is, waarom verdoven ze dan überhaupt? Want dan ben ik wel benieuwd hoe hij dat dan ziet. (dit bedoel ik niet sarcastisch, maar oprecht gemeend :), het staat er alleen zo raar ;))

Deel Deze Pagina