Ben jij donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
  2. Purk

Purk Niet meer actief

Oa Een hart longmachine zorgt ervoor dat het lichaam blijft functioneren. Dit doen normaal gesproken de hersenen. Omdat die niet meer aansturen, nemen de machines het werk over. Zolang je hart klopt, gaat het lichaam 'door', maar dit is geen natuurlijk proces meer. zodra je de machines uitzet stopt dit. Er leeft niks meer aan zo'n lichaam, dat lijkt alleen zo door de machines. Zonder machines gebeurt er niks.

Wbt die anesthesie; een lichaam waar de organen uit gehaald worden hangt nog steeds aan de machines. Het reageert dus ook en schokt nogal. Dit werkt moeilijk. Als je het lichaam verdoofd ligt het zogezegd stil. Dat snijd makkelijker

Overigens wil ik je helemaal niet overtuigen hoor. Als je vanuit je geloof anders denkt is dat helemaa prima. Ik reageerde alleen op de doodverklaring, die vindt echtop een ander tijdsstip plaats

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja Juridisch gelijkgesteld ;) Maar dat is in mijn ogen nog steeds niet voldoende om dat te zien als zijnde dood. Dat is alleen maar op papier in mijn ogen, niet lullig bedoeld, maar goed dit is gewoon mijn mening, als jullie wel donor willen zijn, prima, is je goed recht, ik heb alleen uitgelegd waarom ik het niet wil.

4. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Jij mag doen wat je wilt, maakt mij echt niks uit, maar vond je eerste berichtje een beetje bangmakerij. Alsof je elk moment nog wakker kunt worden als ze de organen uit je lijf halen...
    Wat jij geloofd mag je zelf weten...

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Toch is dit in mijn ogen niet dood. Ik snap wel dat de machines het overnemen, maar wie garandeerd mij dat iemand echt niets meer voelt, dit hebben ze ook heeeel lang van comapatienten gezegd en tegenwoordig weten ze dat dit toch niet klopt, en ja een hersendode en een comapatient is niet het zelfde dat weet ik, maar wie weet weten ze meer over 20 jaar.

En ik weet ook dat je me niet probeert te overtuigen hoor, bovendien vraag ik zelf om info ;). Ik vind het wel goed dat mensen hier serieus over nadenken. Of je er nou voor of tegen bent, je kunt nu eenmaal altijd in die situatie terecht komen. En dan is het goed dat je voor jezelf (of de mensen om je heen) weten hoe je hierin staat.

Ik ben ook van mening dat het op zich een goed iets is, ik vind het geweldig dat het kan, echt, maar vanuit mijn manier van geloof zou ik hier nooit voor kiezen.

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ja ik ben donor. Het is maar omhulsel, als ik een dode zie, is het lichaam voor mij overduidelijk leeg. Je essentie is gewoon weg, dus wat moet ik met mijn lijf dan nog?

7. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

8 jun 2012
    1.628
    0
    0
    almere
    daar ben jij dan toch niet schuldig aan?
    en zou god het niet een ontzettend dankbaar gebaar vinden, dat jij uit jouw goedheid een ander leven redt?... ik hoor dan vaak als reden.. dan is dat god zijn wil geweest.. en was het zijn/haar tijd.... maar Ik neem aan dat als er een kind op de trambaan staat te spelen en jij ziet een tram aankomen.. jij dat kind daar wegtrekt... dan redt jij ook dat kind zijn/haar leven... mag dat dan wel?

8. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    En als je zelf een orgaan nodig hebt? Ik neem aan dat je dat vanuit jou manier van geloof dit ook niet kan aannemen? Ik bedoel dit niet vervelend of rot hoor maar gewoon nieuwschierig.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hahaha nee, ik weet ook wel dat een hersendode niet zomaar ineens wakker wordt. Zou wat zijn. Maar in mijn ogen is een hersendode geen lijk.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

In principe ben ik daar niet rechtstreeks schuldig aan, dat klopt, maar ik zou niet op een donorlijst willen staan en dan blij moeten zijn om de "dood" (in mijn ogen dus moord, sorry) van een ander. God geeft en God neemt. Als het mijn tijd is, is het mijn tijd. En uiteraard mag ik wel een kind wegtrekken van de trambaan, daarmee dood ik niet. Overigens mag ik wel bijv een donorhart aannemen van mijn geloof, omdat je zelf ook niet je eigen dood op je geweten mag hebben. Dus als er bijv een donorhart mijn leven zou redden mag dit wel, maar ik kies er voor mezelf voor dit niet te doen. Ik heb liever mijn eigen dood op mijn geweten als die van een ander en dan moet Onzelieveheer boven maar kijken hoe Hij over mij oordeeld. Want hoe je het ook went of keert, dit blijft een zeer moeilijk onderwerp, juist voor mensen die gelovig zijn. Maar ik probeer zo veel mogelijk met mijn geloof in overeenstemming te leven. Overigens denkt mijn man hier weer heel anders over en die is van het zelfde geloof, voor degene die het interesseerd, wij zitten niet bij een enge sekte of zo, we zijn gewoon RK ;)

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik denk dat je eens terug moet lezen in de biologie lessen over de dood en leven ;)

Het is ieders keuze uiteraard, en hoe je het ziet is ook aan jou.
    Maar het is geen feit!

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja dit kan ik ook tegen jou zeggen ;) Ik heb er tenminste over nagedacht en dat is heeeeel wat meer dan menigeen kan zeggen in Nederland.

13. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ja ik ben donor.

14. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    Ik ben ook donor vanaf me 18e

15. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nee, en dat word ik ook niet.

16. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Nee ben geen donor en ik weet ook niet of ik het ooit zal worden....mijn man idem dito.

17. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dat vind ik niet, ik denk dat iedereen als die persoon in de situatie zou komen liever een donor zou willen dan zeggen , ach joh laat maar zitten die donor

Maar wil het dan zeggen dan ik er geen recht op zou hebben omdat ik zelf geen donor ben ? dat zou ik pas hypocriet vinden;)

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Maar je ziet het "gevoelsmatig" wel zitten om een orgaan te ONTVANGEN als jijzelf of je dochtertje dit nodig zouden hebben? :( Dat zou ik persoonlijk heel krom vinden, sorry mijn mening. Als je zou zeggen dat je ook onder geen enkele omstandigheid een orgaan zou willen aannemen van een donor wordt het weer een ander verhaal. ;) Maar dan moet men, vind ik in het algemeen, wèl consequent zijn.

Ikzelf vind het niet meer dan vanzelfsprekend om donor te zijn (organen, bloed, beenmerg) en ik zal ook instemmen om mijn kinderen te laten doneren en hen later stimuleren om zelf ook donor te worden! :)

19. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik laat het mijn nabestaanden beslissen. Dat weten ze (man is erg pro donor) maar ik wil dat ze op het moment zelf beslissen of ze me donor maken of bij mijn laatste adem willen zijn. Je bent namelijk niet zo snel een geschikte donor, behalve bij hersendood. Dat betekend vaak datje een ongeluk heb gehad. Aangezien ik dan niets weet is de keuze voor hun. Zij rouwen en zij mogen kiezen waar ze het beste mee verder kunnen leven.

Ik vind het trouwens weer hypocriet om hoornvliezen uit te sluiten. Hebben mensen dat niet nodig?

20. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Misschien voor jou krom, maar ja, zo is het inderdaad wel ;)
    Ik zal dan niet zeggen, nee bedankt , geef f maar aan iemand anders want ik ben zelf ook geen donor dus laat mijn beurt overgaan
    tja zo is t nou eenmaal! kan er niks anders van maken en zal er ook niet om liegen

Deel Deze Pagina