Niet bang dat het een flinke discussie gaat opleveren? Dat zou in mijn schoonfamilie in ieder geval gaan gebeuren, die komen lijnrecht tegenover elkaar te staan bij zo'n kwestie. Ik ben zelf al donor vanaf m'n 18e. Gedaan nadat een klasgenoot kantje boord lag met een leverziekte en dat overleefde dankzij een donor. Zet je op die leeftijd gelijk goed aan het denken.
Ik vindt dit een beetje weglopen van je eigen verantwoording, waarom kies je zelf niet duidelijk of je wel of geen donor wilt zijn? Hiermee zadel je nabestaanden die op het moment dat ze in en in verdrietig zijn op met een grote verantwoording. En hoezo vindt je het hypocriet om hoornvliezen uit te sluiten? Mensen mogen toch zelf beslissen hoe of wat? Het is hun eigen lichaam en anderen mogen blij zijn als ze bij wijze van spreken een hart mogen krijgen. Zo lijkt het net of je jezelf iets toeeigend, waar je geen recht op hebt.
Ik vind het niet weglopen van verantwoording. Ik wil niet over mijn graf heen regeren. Heel lang heb ik getwijfeld over donor worden. Mijn grootste punt er tegen was dat je niet bij de laatste adem kan zijn. Voor mij is dat belangrijk en ik wil mijn familie (in dit geval man en kinderen) die keuze mogelijkheid niet afnemen. Mijn man weet dat ik behalve dat laatste geen bezwaar heb tegen donorschap. Wat ik bedoel met die hoornvliezen is vooral gericht op mensen die zeggen dat als je geen donor bent je niets mag ontvangen en dan zelf dingen uitsluiten. Ik heb begrepen dat juist aan hoornvliezen een tekort is.
Dit is ook de reden waarom ik geen donor ben. Zo denk ik er dus ook over! Misschien verandert dit nog als ik ouder word maar op dit moment ben ik dus geen donor.
Je regeert niet over je graf heen,(in mijn ogen dan he?) je maakt alvast een beslissing over of je wel of geen donor bent. Ik vindt dat niemand, behalve jijzelf mag/moet beslissen over wat er met je lichaam gebeurd, net zoals je van tevoren beslist of je begraven of gecremeerd wordt. En wat die hoornvliezen betreft, willen heel veel mensen dit niet, aangezien ze met hun ogen hun geliefden hebben gezien, daarom willen ze die niet doneren, maar idd als je gaat roepen JIJ mag niets ontvangen, WANT...... moet je het idd in 1 rechte lijn doortrekken. Dat ben ik wel met je eens.
ja ik ben donor, ik vind dat ze de regel in moeten brengen dat iedereen standaard donor is en wil je het niet dat je je dan uit kan schrijven, nu zijn er zoveel mensen die wel donor willen worden maar dit gewoon vergeten. Vind trouwens ook dat als je geen donor bent je ook onder aan de lijst hoort te staan mocht je er eentje nodig hebben. ( uitzonderingen daar gelaten )
Ik ben ook geen donor, maar ben me er wel van bewust dat ik het dan niet eerlijk vind om wel een donor te ontvangen. Dit vind ik voor mezelf niet zo moeilijk, als het mijn tijd is dan is dat zo... Maar voor mijn kinderen twijfel ik nog wel eens, wat als zei ernstig ziek raken... Daar ben ik nog niet uit. Wel zou ik bv een nier, deel van mijn leverof huid afstaan aan familie of bloed geven terwijl ik gewoon nog leef
Ja, ik ben donor. Ze mogen alles van me hebben, want heb er in mijn kist toch niets meer aan... grof gezegd, maar het is wel de waarheid.
Ik ben donor.... Mijn zoontje van 2 is nierpatient. Begin volgend jaar zullen we via familitransplantatie een nier afstaan, maar misschien komt er een tijd dat we het niet binnen de familie kunnen "regelen" dan hoop ik toch wel dat er een nier beschikbaar is...
'Levend doneren' zou ik dan inderdaad wel doen. Dus bijvoorbeeld bloed geven, of een nier o.i.d. Iets wat je lichaam kan missen terwijl je nog steeds verder leeft. Nu nog niet, omdat het lichamelijk momenteel niet goed zit, maar later.. Maar als ik dood ben, is het gewoon klaar.
Laat ik het zo zeggen, ik ben geen donor en ik zal het ook echt nooit worden. Familie transplantatie valt voor mij onder een andere categorie, hier zou ik niet over twijfelen maar doen, mocht dit kunnen natuurlijk!
ja wij zijn beide donor. Mochten we zelf of onze kinderen ooit afhankelijk worden van een donor, dan vind ik dat het nemen en geven is. Dus uiteraard staan wij ook onze organen ed graag af.