Ben jij donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Ook ik ben donor, sinds mijn 18e. En vorig jaar eindelijk mijn man ervan overtuigd om donor te worden :D

2. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ik ben donor. Om de simpele reden dat als ik ooit iets nodig zal hebben ik hoop dat er dan voor mij ook iets beschikbaar is.

Alhoewel ik het zelf een heel naar idee vindt dat als mijn vriend zou overlijden er dan nog in hem gesneden gaat worden. Ik denk dat dat heel emotioneel is. Volgens mij zou ik zoiets hebben van iedereen blijft met zijn poten van hem af!Laat staan als het om je kindjes gaat:(

Zo ff snel een ander onderwerp zoeken...

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik zat nog even te lezen, levend donor heb ik trouwens geen problemen mee, ik zou rustig een nier afstaan en met bloed doneren zou ik geen problemen mee hebben, mits ik geen gruwelijke hekel (brrrr) zou hebben aan prikken.

4. jongmam

jongmam Bekend lid

17 jul 2009
    817
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    Ik ben ook donor.
    Zou niet weten waarom niet, als ik er niet meer ben heb ik het niet meer nodig.
    Maar volgens mij heb ik ogen en huid niet aangevinkt weet ik niet meer zeker.

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    jongmam dat kun je checken en evt wijzigen, dan moet je inloggen met je digid :D

6. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Ja ik ben donor, echt al jaren! Als ik kom te overlijden heb ik er toch niks meer aan.

7. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Door dit topic eindelijk es aangemeld na vele jaren twijfel maar wel dat nabestaanden beslissen, stel dat ze het dan echt niet zien zitten........maar van mij mag het dus wel.

8. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Zul je dan wel een goede reden voor hebben denk ik ?

9. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ben donor, vanaf me 18e gelijk.

10. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Yep, sinds mijn 18e al.

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik ook!

12. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja, toen ik 18 werd heb ik me gelijk aangemeld.

13. ecl

ecl Niet meer actief

Wat ik me afvraag voor de gene die vanuit het geloof geen donor willen zijn.
    Je organen kunnen niet in elke situatie gedoneerd worden en het gaat ook niet altijd goed.
    Denken jullie niet dat je het pas echt in gods "handen" laat als je je wel een donor wordt en dat hij dan beslist of het wel of niet lukt.
    Nu, als geen donor, heb jij de beslissing genomen zeg maar........en kan god dus niks meer beslissen.
    Of is het nou heel krom wat ik zeg.........?

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Geen idee... Sommige keuzes die gerelateerd zijn vind ik nogal krom (sorry) en dit is 1 van ze

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Gerelateerd aan het geloof bedoelde ik

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

Helemaal mee eens! Ik kan niet zo goed tegen mensen die zelf absoluut geen donor willen worden, maar bij wijze van spreken wel als eerste in de rij staan om een orgaan te ontvangen....komt toch wel érg krom en egoïstisch over. ;)

17. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Jazeker ben ik donor!
    Als ik de pijp uit ben heb ik er toch niks meer aan. Laat ze er dan maar mensen mee helpen die het nodig hebben. Ze mogen mij helemaal leegtrekken, behalve mijn ogen. Mijn ouders vonden dat zo'n naar idee dat ik heb besloten om mijn ogen uit te zonderen.

18. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Zowel mijn man als ik zijn donor, maar alleen van weefsels; niet van organen. Die zijn nl alleen bruikbaar als iemand hersendood is en dat is voor ons nog steeds niet echt dood. (Ik heb het uitgezocht: voordat we deze beslissing namen. De organen mogen nl niet zonder stromend bloed hebben gezeten wil je ze kunnen doneren.)

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik snap jouw manier van denken wel, maar zo werkt het niet (voor mij ;)) Natuurlijk staat er in de Bijbel niets letterlijk over wel of niet doneren. Het is heel moeilijk om dit goed uit te leggen, zeker aan iemand die niet gelovig is. Het heeft te maken dat de ziel, leven, levensgeest en persoon in het Hebreeuws, hetzelfde woord is. Als de ziel de mens verlaat, verlaat de levensgeest de mens en is hij geen persoon meer.

Het woord 'dam'betekent bloed en adom betekend rood, dan zie je de combinatie van bloed en rood in het woord adam, want mens betekend. Het bloed is het wezelijke van de mens. Je bent een levend wezen, omdat het bloed door je aderen stroomt en als je bloed niet meer stroomt ben je dood.

Hieruit blijkt dus dat wanneer je Bijbels gezien pas dood bent als je bloed niet meer stroomt en dat het Bijbels gezien leven, ziel, levensgeest en persoon bij elkaar blijven, zolang jij in leven bent, al is het hersendood, is je ziel nog in je lichaam en dat is waarom een Christen geen donor kan zijn.

De noemer om het in Gods handen te laten gaat dus niet op, aangezien er in de Bijbel duidelijke aanwijzingen staan dat het niet mag. Bovendien ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen leven en mag (moet zelfs) je als mens van God je eigen keuzes maken.

Ik snap ook wel dat als je niet gelovig bent,je dit bovenstaande niet begrijpt en dan nog is dit maar een piepklein stukje van een uitleg. als ik dit goed wil uitleggen wordt mijn berichtje wel erg lang ;) Ik hoop dat je aande hand van mijn uitleg een klein beetje begrijpt hoe een gelovige dit ziet, zonder te veroordelen.

20. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik ben donor voor alles. Ik ben christen en kan me voorstellen dat er meer christenen zijn die er zo over denken als mamabri. Maar ik geloof dat God mijn lichaam niet hoeft, maar mijn ziel. Zolang je er maar goed over na hebt gedacht, dat vind ik het belangrijkste! Ik wil graag een nieuwe nier als ik die nodig zou hebben.

Deel Deze Pagina