Ik heb ook geen problemen met een nier hoor. Die kan eruit gehaald worden en de persoon leeft gewoon verder op 1 nier. Hier zou ik dus wel gewoon donor om kunnen zijn, net als bloeddonor. Het gaat meer om wanneer je hersendood bent. En idd ik veroordeel niemand erom dat hij/zij wel donor is, zoals al eerder aangegeven vindt ik het geweldig dat het kan, ongeacht of ik het er nou wel of niet mee eens ben voor mezelf. Ook ik ben van mening dat het het belangrijkste is dat je er goed over hebt nagedacht ongeacht wat daar dan uitkomt. Ik vindt het alleen jammer dat er dan, wanneer je zegt dat je geen donor bent van bijv een hart, en je geeft er ook nog een reden bij (want in de OP staat, waarom je wel of geen donor bent) Er direct gezegd wordt dat het "krom denken is". Okee, het hoeft jouw mening niet te zijn, maar daarom mag je een ander wel in zijn waarde laten.
Ben het helemaal met je eens, elkaar in de waarde laten. Als iedereen dat eens zou doen zou de wereld er heel anders uit zien. Ik had overigens niet alles gelezen. Gelukkig en echt gelukkig mag iedereen zijn/haar eigen keuze maken!
Precies, ik probeer zo duidelijk mogelijk uit te leggen, waarom sommige christenen hier niet voor kiezen, wat best ingewikkeld is om te begrijpen als je geen bijbelkennis hebt. Dat geeft ook niet, maar het is wel jammer dat er dan maar gelijk gezegd wordt dat het 'krom denken is". Een beetje begrip naar andermans standpunt zou dan wel prettig zijn, vooral omdat daar naar gevraagd is.
Bedankt voor de uitleg! en fijn dat je mijn bericht ook niet vervelend hebt genomen, was namelijk niet vervelend bedoelt. Met deze uitleg snap ik je!
Ik ben wel donor op mijn 18e ook gelijk geregistreerd. Toen werd er nog helemaal geen reclame voor gemaakt (donor, ja of nee? die roze reclame bedoel ik) en was het bij mij eigenlijk nog niet echt bekend. Geloof me, één keer een ongeluk voor je neus zien gebeuren en als getuigen optreden waardoor je uiteindelijk hoort dat die jongen een transplantaat nodig had om te overleven ws voor mij genoeg om te beslissen. Als ik dood ben maakt het me niets uit wie mijn orgaan of organen krijgt. Zolang dat er voor zorgt dat iemand weer een kwalitatief leven kan krijgen zie ik niet in waarom ik dat niet zou doen.. (overigens; Als christen kijk ik heeeeeel anders tegen sommige standpunten aan. Er werd net gezegd dat er in de Bijbel hints staan over het wel of niet donor zijn maar daar trek ik persoonlijk behoorlijke twijfels bij. Toen de Bijbel geschreven werd KON dat helemaal niet. Dat BESTOND niet eens. Waarschijnlijk had men ook nooit gedacht dat het OOIT zou kunnen. De hints die er in de bijbel zouden staan... no offense maar ik denk écht dat je die zélf ziet en dat die er NIET bewust in zijn geschreven. Daarom blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Simpelweg dat donor-zijn je eigen keuze is, ik denk heel eerlijk gezegd niet dat je dat volledig kunt baseren op de Bijbel. (tenminste, zoals ik hem ken en al talloze keren heb gelezen...) )
Ik heb ook nergens gezegd dat in de Bijbel staat over doneren op zich, alleen hoe Bijbels gezien gekeken wordt naar de combinatie lichaam, geest en ziel en dat zolang er bloed stroomt iemand leeft en dus een persoon is. Dit staat er nl wel in en is toepasbaar op donorschap. Er staat zoveel uit het nu niet letterlijk in de Bijbel. Ik geloof alleen wel dat alle belangrijke levensvragen wel aan bod komen, mits je goed leest. Ondanks dat de Bijbel erg oud is, is mijn ervaring dat je hem in veel gevallen kunt toepassen op het huidige leven. Maar goed ik hoef me er toch niet om te verdedigen? Dat vind ik echt van de zotte hoor. De vraag van ts is nl; ben je donor en zo ja of nee, waarom. Het is absoluut niet mijn bedoeling om anderen te overtuigen, want dat mag ieder lekker voor zichzelf uitmaken.
ho, ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou! Of op wie dan ook, eigenlijk. Misschien staat het er wat naarder dan dat ik het bedoelde. Komt misschien wel omdat ik er laatst ook een discussie met iemand over had, zat waarschijnlijk nog in mijn kop
Fijn dat er nog iemand is die er zo over denkt Niet lelijk bedoeld naar de anderen hoor, maar voelde me nogal alleen staan in mijn mening/geloof.
ben ook niet boos hoor Je moet hetgeen doen waar jij zelf, geloof of geen geloof achter kunt staan. Ik vond het alleen zo jammer dat het over komt alsof de Bijbel een verouderd boek is, waar je alleen maar leuke verhalen uit kunt halen, die niet meer toepasbaar zijn op ons leven en geen levenslessen, vandaar mijn berichtje naar jou.
Ik ben geen donor. Gek eigenlijk, want ik vind dat ze alles van me mogen hebben als het een leven kan redden of veraangenamen. Ik denk er wel vaak aan, ben ook al wel naar de site gesurfd en doe het elke keer toch maar niet. Eng idee, grote stap.... Zoiets. Mijn vriend en ouders weten het wel, dat het wat mij betreft oké is. Ik laat het liever aan mijn nabestaanden over of zij het op dat moment ook zien zitten. Mijn vriend is trouwens wel donor
Nou,daar vind ik niks hypocriets aan.Dat zouden ze mijns inziens inderdaad in moeten voeren.Jij hebt het niet voor een ander over,maar een ander moet het wel voor jou over hebben...dat is toch feitelijk wat je hier zegt of zie ik dat verkeerd?Erg krom!Ik zou me persoonlijk rot schamen voor zo'n uitspraak trouwens.... En het zelfde geldt wat mij betreft voor iemand die een nieuw stel longen nodig heeft,maar rookt en niet wil stoppen hiermee.Wat mij betreft dan geen orgaan!
Ik ben al donor sinds mijn 18e. Zodra het mocht heb ik toen een donorcodicil ingevuld en in mijn portemonnee gestopt. Toen ze later het Ja/Nee register startten heb ik mij gelijk als Ja geregistreerd. En ik ben ook sinds mijn 18e (met tussenpozen) bloeddonor.
Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zo denken. Het gaat er toch om dat je met jouw lichaamsdelen een mensenleven redt, of dat nou iemand is die het zelf afgeeft of niet..
Dat is het eerste wat ik heb gedaan toen ik 18 was, een donorcodicil aangevraagd. Ze mogen alles van me hebben, behalve mijn ogen.
Ik snap wel dat mensen het oneerlijk vinden, maar ik denk er net zo over als Micchan. Iemand kan natuurlijk om allerlei redenen geen donor zijn (bijv. omdat ze niet geschikt zijn vanwege een ziekte). Of omdat ze de stap niet durven zetten, omdat ze er niet mee bezig zijn, omdat ze hun DigiD elke keer kwijt raken, dat soort dingen. Wil niet zeggen dat ze uiteindelijk geen organen zouden willen doneren. Zoals gezegd, van mij mogen ze alles hebben. Ik heb het dan niet meer nodig. Maakt me ook niet uit naar wie het gaat. Als iemand niet kan stoppen met drugs of roken dan heeft hij al problemen genoeg, ik ga daar niet over oordelen. Misschien is de donatie wel de stap om eindelijk het roer om te gooien en beter te gaan leven, misschien niet. Mij maakt het niet uit. De enige restrictie voor mij zou zijn dat als er familieleden zijn die mijn organen nodig zouden hebben (weet jij veel hoe het leven loopt), dat die dan voorrang krijgen als ze een goede match zijn. Maar volgens mij is dat sowieso al zo geregeld, toch? Of ben ik nu heel naief?