Ben jij donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.
    Mijn bijbelkennis reikt niet ver genoeg om een mening te hebben over interpretatie.
    Ik vind het altijd erg interessant, maar zelf geloof ik toch in de wetenschap :)

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het geeft ook niet dat je bijbelkennis niet ver genoeg reikt :) Voordeel is wel dat ik noooooooit meer Jehova getuigen aan de deur krijg, die durven bij mij niet meer ;) En ook ik geloof echt wel in de wetenschap, tot op zekere hoogte. Ik geloof ook in dinosaurussen en ik geloof ook in Neanderthalers, dit heeft te maken met 1 woord (echt maar 1!!) verkeerde vertaling in het boek Genesis. Daar staat nl "De aarde WAS woest en ledig", dus er was helemaal niks, noppes, nada, zoals je dit nu leest. Dit moet goed vertaald zijn: "De aarde WERD woest en ledig", en dat veranderd de complete context!! Want als de aarde woest en ledig WERD, dan was er al iets.........De dinosaurussen en neanderthalers???

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar goed het ging over donorschap.....:) (zit hier op mijn stokpaardje hahahah ;)) En anders krijg ik straks een waarschuwing van ZP en dat is mijn bedoeling helemaal niet.

4. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wel grappig dat je dat zegt. Ik had laatst met mijn vriend een hele discussie of je gelovig kunt zijn en toch in de evolutietheorie kunt geloven.

Maar goed...is inderdaad een heel ander onderwerp. Terug naar de donors :)

5. Bri

Bri Niet meer actief

De eerste neanderthalers waren er zo'n 180.000 jaar geleden.
    De meeste dinosauriërs zijn 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.

Wanneer was het dan, dat de aarde woest en ledig werd?

sorry, dat is off topic, maar ik vind het ook wel boeiend.

Ik ben wel opgevoed in een bepaald geloof, dat ik voor 90% heb losgelaten (of verloren). Wel hecht ik aan de integriteit van het lichaam, wat het donorschap voor mij ook moeilijk maakt. Plat geformuleerd: ik ben geen 'zak reserveonderdelen' voor een ander, ook niet na mijn dood.
    Kortom: ik worstel ermee, maar omdat ik niet uitgesproken tegen ben heb ik mij toch als donor laten registreren.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik denk (net als vele mensen met mij, gelovig of ongelovig) dat de aarde woest en ledig werd bij de oerknal, de BigBang theorie dus ;). (hoezo gaan Bijbel en wetenschap niet samen? :p)

En dat God de aarde opnieuw heeft opgebouwd, met de ene dag de bloemen en de planten en de andere dag de vogels en de vissen, de zeeen, en uiteindelijk de mens, maar......

ik geloof dus niet dat God dat op 1 dag heeft gedaan, de Bijbel spreekt dat voor God 1 dag is als voor ons duizend(en) jaren. Het is in beeldspraak geschreven om het duidelijker te omschrijven voor de mensen toen.
    Wanneer er dus gesproken wordt van dat de vogels en de vissen op 1 dag gemaakt zijn, kan daar best tijdsverschil inzitten. Dit blijkt ook uit het simpele feit, dat sommige planten ouder zijn dan andere, dit geldt ook voor diersoorten.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb even een hebraicus geraadpleegd en die geeft aan dat het werkwoord wat daar staat zowel als 'was' als 'werd' vertaald zou mogen worden, maar dat voor de beslissing daarover gekeken moet worden naar de context. 'werd woest en ledig' staat in tegenstelling met 'god schiep' uit het eerste vers, (omdat 'werd' zou betekenen dat er al iets was, en 'schiep' juist betekent dat er nog niets was) en dus zou hier toch echt gekozen moeten worden voor 'was'.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

#168 mamabri, 22 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2012
    In principe zou dit kloppen, toch ben ik (en meerderen met mij) ervan overtuigd dat tussen die 2 zinnen, een heleboel gebeurd is, mn omdat de schrijvers van de Bijbel nooit hebben kunnen weten wat er gebeurd is in de tussentijd. Wij wel (voor een deel), wij weten heel wat door onderzoek. Zij wisten niets van prehistorie af en konden dit dus ook niet beschrijven: God schiep hemel en aarde, die moest nl ook om er dinosaurussen en neanderthalers te laten leven eerst geschapen worden, die hebben er dus eerst op geleefd, vervolgens de Bigbang en daarna is God opnieuw gaan scheppen. En is dit het vervolg vanaf de 2e zin.

Er staat nl In het begin, de aarde is al miljoenen jaren oud, dat staat vast, of het nou om 1 miljoen of 20 miljoen jaar gaan. ga je uit van de geslachtslijsten, komen de meeste bijbelgeleerden uit op dat Adam en Eva zo'n pakweg 6000 jaar geleden geleefd hebben. En die andere jaren dan? Er staat nl niets in de Bijbel waaruit blijkt dat God in het begin de hemel en de aarde schiep, waarna Hij er direct dieren planten en ook mensen op maakte. terwijl als jij de eerste 3 verzen van Genesis:1 achter elkaar leest, het lijkt of God dit in 1 zucht heeft gedaan, dit is niet zo.

9. Bri

Bri Niet meer actief

huh? eerst een aarde met dinosaurussen, dan neanderthalers en dan ergens zo'n 100.000-150.000 jaar later een big bang?

Ik kan me nog voorstellen dat je gelooft dat er een paar miljard jaar geleden een big bang is geweest, veroorzaakt door God (waarom niet? het hele verhaal is zo onvoorstelbaar dat dit ook wel kan), en dat hij vervolgens de hele evolutie in gang heeft gezet. In dit geval is de vertaling met 'was' ook prima op zijn plaats.

Of voor mijn part dat je de meteorietinslag die vermoedelijk het einde van de dinosaurussen betekende, een big bang noemt. In dit geval heb je de vertaling met 'werd' nodig.

Maar het genoom van de neanderthaler is terug te vinden in de moderne mens, dus er is echt geen big bang geweest na de neanderthaler. Dat is toch echt voldoende wetenschappelijk aangetoond.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn idee is ook dat de meeste mensen op de wachtlijst voor een donororgaan goede mensen zijn. Een kind, een vader of moeder, iemands geliefde, wat dan ook.
    Het enige waar ik moeite mee heb is om mijn organen te geven aan een verstokte roker, die door zijn gerook zijn eigen organen om zeep heeft geholpen. En in iets mindere mate met andere mensen die door hun eigen leefstijl (eigen keuze dus) hun lijf hebben stukgemaakt.
    Maar goed, het is niet aan mij om een oordeel te hebben over wie het meer waard is om een orgaan te krijgen. Dus ik maak geen uitzonderingen.

11. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ja, ik ben donor!
    Al vanaf mijn achttiende.
    Ze mogen van mij alles hebben... Lijkt me heel bijzonder om op die manier nog iets voor iemand te kunnen betekenen.
    Mijn vriend is geen donor, en dit respecteer ik. Ook voor mijn zoontje zou ik het niet willen, die mag zelf beslissen als hij achttien is.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

#172 mamabri, 22 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2012
    Ik geloof gewoon in de meteorietinslag, al dan niet veroorzaakt door God. Ik heb nergens gezegd dat de dinosaurussen en de neanderthalers tegelijk hebben geleefd en op die manier beiden tegelijk uitgestorven zijn, dat maak jij er van. Ik heb het alleen genoemd omdat heel veel mensen schijnen te denken dat wanneer je in de Bijbel geloofd, je direct ook niet meer in de prehistorie geloofd of zo. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook niet geloof dat Adam en Eva Neanderthalers waren, zij waren de 1e mensen. De neanderthaler is in mijn ogen geen mens, ook geen voorloper van de mens. Zij lijken wel op mensen, maar dat doen apen ook, en ook dit zijn, ondanks de 99% match met de mens, nog steeds geen mensen. Zij (neanderthalers) zijn uitgestorven nog voordat God mensen schiep. Maar weet je, ik wil het er best over hebben, dat maakt me niet uit, maar hier mag het eigenlijk niet, stuur het dan via pb.

BRI: je had trouwens gelijk, ik had het wel zo opgeschreven dat ze tegelijk leefden, maar dit was niet wat ik bedoelde, ik heb het verkeerd omschreven: Eerst de dino's toen de bing bang, daarna neanderthalers die uitgestorven zijn, zoals wel meer dieren, waarna adam en eva geschapen zijn. :)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik las dat je bedoelde eerst dino's en neanderthalers, daarna een big bang (of meteorietinslag) en dan opnieuw scheppen. Ik denk ook dat je die tijdlijnen allemaal niet te letterlijk moet nemen, dan kom je er niet meer uit - en het doet er ook niet toe.
    Maar je hebt gelijk, hier is dit topic niet voor, en eigenlijk dit hele forum niet. Ik ben er ook niet op uit om jou ergens van te overtuigen, net zo goed als ik het niet zo ervaar dat je mij ergens van wilt overtuigen.

sorry dus aan TS (en alle anderen die dit maar niks vinden), ik hou erover op!

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

gelukkig maar, want dat is ook absoluut mijn bedoeling niet om iemand te overtuigen.
    En ik ook sorry voor ts en de rest :), ik heb alleen maar vragen proberen te beantwoorden die mij werden gevraagd, als iemand weer wat wil vragen graag via pb, is minder storend voor de rest, het ging tenslotte over donor zijn ja of nee :)

15. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Lieve dames ik trek me ook terug van deze topic, heb al hoge bloeddruk wat niet goed is voor mij meisje en als ik dan lees dat iemand denkt dat hij beter bijbel begrijpt dan de Paus dan bereikt mijn bloeddruk echt hoogte punt. Groetjes

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik (ts) vind het helemaal niet erg hoor. Zo leren we allemaal weer wat bij toch

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat zijn jouw woorden Magda, niet de mijne..... Ik stel alleen wat misstanden aan de kaak die binnen de Katholieke kerk worden gehandhaafd, verder niet, maak je er niet druk om en geloof op de manier die jij goed vindt en waar jij je goed bij voelt, sterkte met je bloeddruk.

18. bouchere

bouchere Niet meer actief

Ja ik ben donor,vanaf mijn achttiende.
    Mogen van mij gebruiken,wat zij gebruiken kunnen.
    De 2 oudste zijn inmiddels ook donor.

19. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant

Deel Deze Pagina