Iemand ervaring omscholen UWV?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maan14, 16 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Hallo,

Zoals de topic titel al zegt. Heeft er iemand ervaring in het omscholen betaald door het UWV?

Hoe ging dit in zijn werk? En was het goed geregeld?

2. Helicryse

Helicryse Fanatiek lid

8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Ben ook benieuwd naar de reacties. Ik heb me wel laten omscholen, maar dat was buiten het UWV om. Wist niet dat er mogelijkheden zijn dat het UWV dan betaalt...

3. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Ik heb er ervaring mee.

Ik vind het goed geregeld allemaal! Je krijgt een budget van 2500€ waar je zelf een opleiding mag van kiezen die binnen de krapteberoepen vallen die door het UWV genoteerd staan.

Je moet dan wel zelf de offerte aanvragen bij de opleider (UWV helpt je mee met welke info erop moet staan). en de offerte stuur je door via de berichtenportal op werk.nl .

In uitzonderlijke gevallen willen ze wel iets meer betalen als de opleiding je nog betere baangaranties kan geven (ik heb een opleiding gedaan die iets meer was omdat ik perse bij NCOI wilde omdat deze betere lesstof en certificeringen had en dus betere kansen voor mij dan een soortgelijke opleiding bij bv NHA of NTI)

Maan14 vindt dit leuk.
  4. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Alleen kansrijke beroepen. Maar het beroep wat mij echt geweldig lijkt en haalbaar is, niveau technische staat er bij.

Ik ben hartpatiënt en nog een aantal gezondheids problemen en krijg een Iva uitkering. Naar twee jaar word ik toch weer beoordeeld ivm fouten binnen het UWV. 40 uur werken gaat nooit meer lukken. Maar als ze mij voor een x aantal uur goed keuren heb ik een beroep gevonden wat echt bij mij past. En zou ik graag omgeschoold willen worden.

Helicryse vindt dit leuk.
  5. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Je moet dit overigens wel melden bij je adviseur dat je interesse hierin hebt, dan zijn zij wel op de hoogte dat je dit wilt en kunnen ze het werk/leer loket inseinen dat je een offerte doorstuurt die zij beoordelen of dit past in het krapteberoepen plan

Maan14 vindt dit leuk.
  6. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Dankjewel. Ik zal er eens achter aan gaan. Ze waren nog met gegevens van de artsen bezig. Zal ook even mijn cardioloog e-mailen of hij denkt of dit haalbaar is voor mij. Lichamelijk gezien.

7. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Hoop voor je dat je cardioloog je groen licht geeft om iets te kunnen doen qua werk. En dat het UWV met je mee wilt denken in wat voor beroep je zou kunnen passen en wat jij leuk vind!

Maan14 vindt dit leuk.
  8. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Ik ben vorig jaar het traject ingegaan om via het UWV om te laten scholen, terwijl ik in de WW zat. Qua bedrag betalen ze idd rond de 2500 euro (ik zat er ook net iets boven), en de opleiding moet aansluiten bij de kansberoepen lijst.

Voor mij was het in ieder geval heel goed geregeld, ik kreeg vrijstelling voor de sollicitatieplicht om stage te lopen. Helaas is het door de corona allemaal iets anders gelopen betreft de stage, maar mijn werkadviseur vond het belangrijk dat ik dan wel de tijd had om al m'n theorie af te ronden dus bleef de vrijstelling staan.

Als je interesse hebt, zeker een balletje opgooien bij je contactpersoon! Wel zou ik van tevoren goed op papier hebben wat je wilt doen, wat de mogelijkheden zijn en waarom je die opleiding wilt doen. Je aanvraag wordt namelijk ook in de groep gegooid voor er akkoord wordt gegeven, en hoe sterker je verhaal hoe groter de kans dat ze akkoord gaat.

Succes!

Maan14 vindt dit leuk.
  9. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Dankjewel. Ik denk aan de ene kant dat ze graag zullen willen dat mijn eigen laat omscholen. Maar ben bang dat ze op basis van mijn gezondheid het af ketsen. Als het goed is word ik snel weer gebeld. Heb nog geen contact persoon omdat je normaal bij een Iva ook geen herkeuringen hebt.

Deel Deze Pagina