Haha die verdeling kennen wij ook! Ik zeg het regelmatig tegen mijn man. Ik ben gelukkig ook economisch zelfstandig. Al werk ik maar 20 uur, mocht ik in de toekomst hiervan rond moeten komen dan zal dat best lukken. Of de toeslagen er dan nog zijn weet ik niet maar met zorgtoeslag en huursubsidie kom je ookal een stapje verder. Als ik lees dat het anderen lukt met dat geld, moet het mij ook lukken toch?! Het geeft mij wel een fijn gevoel.
Nee, als ik zelfstandig zou willen zijn zou ik 4/5 dagen moeten werken En de tijd met mn kind vind ik te kostbaar
Nee, ik ben niet economisch zelfstandig... Ik ben op dit moment fulltime thuis bij mijn zoon. En eerlijk waar, het interesseert me niet dat ik geen geld inbreng in ons huishouden, dat is onze keuze en het voelt goed dat ik nu volledig voor mijn zoon kan zorgen, een baan an sich! Het voelt daarnaast ook absoluut niet als 'handje ophouden / afhankelijk' zoals eerder genoemd werd (ook in het andere topic), ik vind dat toch wel zo'n rare term... Als ik wil kan ik namelijk gewoon weer aan het werk, ben verpleegkundige en daar zijn gelukkig nog zat banen in te vinden! Misschien niet op het niveau wat ik deed voordat ik zwanger werd, maar als het moet, kan het...
Gelukkig wel. En als ik naar de grens kijk was ik tijdens mijn studie met bijbaantjes al economisch zelfstandig, wat een laag bedrag!
Wat een laag bedrag zeg... ik ben zeker met deze grens makkelijk economisch zelfstandig en dat naar verhouding al vanaf mijn 15e al. Daarnaast verdien ik van ons beiden het meest dus ik kan me prima redden, mocht er iets gebeuren...
Even terug naar de statistieken, want ik vind dit echt enorm schokkend hoor! MEER DAN DE HELFT van Nederlandse vrouwen verdient minder dan 800euro per maand!!! We hebben het hier niet dus over jonge moeders alleen. Ik heb dit echt niet verwacht in NL, dat de helft van Nederlandse vrouwen financieel afhankelijk zijn van anderen. Als er ergens kansen zijn om dat niet te zijn, is dat hier wel.
Tja, als je 3 dagen werkt voor het minimumloon kom je echt niet aan dat bedrag. Niet alle banen betalen even goed. Minimumloon is volgens mij nog geen 8,50 euro per uur bruto. Ik vind het echt zo schokkend nog niet. Als ik zie dat ik overal al te oud ben (simpele banen) omdat ze geen 8.50 bruto per uur willen betalen maar liever voor een minimum jeugdloontje gaan, had ik niet anders verwacht.
Niet helemaal, maar zou wel kunnen als ik avonddiensten zou draaien. Alleen is dat qua oppas iet mogelijk.
De arbeidsparticipatie van Nederlandse vrouwen is idd schokkend laag, ik meen zelfs één van de laagste ter wereld. Je zou inderdaad verwachten dat in een land als NL de emancipatie een heel stuk verder zou zijn doorgevoerd.
Vraag is alleen of iedereen uberhaupt wel wil werken, dat hun prioriteiten wellicht elders liggen (hoe moeilijk ook te begrijpen misschien). Mijn oom liep bij mij ook te pushen, over het gat in mijn cv, dat ik toch echt moest gaan werken. Hoezo emancipatie, ik kies er zelf voor wat ik doe met mijn leven.. En mijn man met mij.. Ik kies ervoor om thuis te blijven, net zoals andere vrouwen het wel belangrijk vinden om een paar daagjes te werken. Push mij dan ook niet om perse wat centen binnen te moeten brengen, anders emanciperen we weer de andere kant op. Als ik over een paar jaar 30 ben en de jonste naar school gaat ga ik wel weer verder kijken wat ik wil met mijn leven en of ik wellicht ga omscholen of bij laten scholen, maar voor nu val ik voor een aantal jaar onder het 'trieste' deel van de statistieken, en voel daar totaal geen onrust over.
Het gaat er dus om dat de Nederlandse vrouw het ' slecht' doet omdat men hier grotendeels parttime werkt, ze willen de Nederlandse vrouw vooramelijk fulltime aan het werk zien.. Dus man en vrouw 40 uur of daar in de buurt, vraag me af of de Nederlandse vrouw daar echt naartoe wilt.
Ik vind het niet zo schokkend eigenlijk. Veel vrouwen kiezen ervoor om bij de kindjes te blijven en dat vind ik helemaal niet gek of schokkend. As ik de mogelijkheid had om meer te gaan werken ( werk nu 15 uur) dan deed ik het ook, maar helaas kan ik dat niet. Dan zou ik wellicht 20 tot 24 uur gaan werken voor het financiele, maar echt niet voltijds, ik wil ook zoveel mogelijk van mijn dochter genieten.
Dat komt volgens mij omdat de meeste vrouwen part-time werken. En het is ook maar net wat je afhankelijk noemt. Zelfs al zou ik 36 uur gaan werken (ik werk er nu 16) dan nog kan ik dit huis niet in mijn eentje opbrengen. Alleen al de hypotheek zou dan de helft van mijn salaris zijn. (misschien zelfs wel ruim de helft) Dus in die zin, zal ik nooit economisch zelfstandig zijn. En ik denk echt dat ik de enige vrouw niet ben die er zo slecht voorstaat... Met die berekening van 800 euro gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat je een klein huurhuisje/flat/kartonnen doos hebt, je kachel niet aandoet omdat je die niet hebt in een doos en alleen maar eet wat je zelf bij elkaar zoekt in de bossen...
Ik vraag me wel eens af of in andere landen de arbeidsparticipatie van vrouwen ook niet lager zou zijn als het daar normaler was om part-time te gaan werken. Wij hebben nu eenmaal een part-time cultuur, in veel landen heb je die keus gewoon niet. Het is of full-time werken of full-time thuiszitten. Als je dan een huis hebt met een flinke hypotheek en alle bijkomende kosten, heb je eigenlijk geen andere keus meer dan full-time gaan werken.
Maar bekijk het van de positieve kant, er is niet eens voldoende werk om alle mannen fulltime te laten werken laat staan dat vrouwen dat ook nog zouden willen, nu houden we de mannen aan het werk .
Nee werk niet. Ben tbm al 2 jaren en dat bevalt prima. Als de jongste naar school gaat dan ga ik weer 2 daagjes werken. Ik heb de luxe dat mijn man veel verdiend en vind mijn tijd met de kids nu het allerbelangrijkste. Oh nee dat vinden WIJ. Mijn man werkt fulltime, is in opleiding en heeft nog een bijbaantje dus hij is nu aan de beurt qua werken en straks is hij klaar met zijn opleiding en kan hij weer iets rustiger aan doen. Moeite met afhankelijk zijn, heb ik totaal niet want toen hij nog niet werkte en dus studeerde, was ik degene die fulltime werkte en hem onderhield. We onderhouden elkaar zo. Straks ga ik weer werken/school en dan breng ik weer geld binnen maar voor ons is dat dus totaal niet belangrijk omdat hij meer dan genoeg verdiend. En nu kan ik veel op school/psz betekenen. Mocht er iets met hem gebeuren dan hebben we alles heel goed geregeld.