Wat doe jij om te ontstressen?

Discussie in 'De lounge' gestart door duitshollandsmeisje, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Omdat ik vooral nieuwsgierig ben..
    Mijn oom is een tijdje terug begonnen met mediteren en er helemaal in doorgeslagen haha. Gaat ook op zen-'vakanties' enzo. Nu heeft dat een beetje mijn nieuwsgierigheid gewekt. Maar hoe begin je aan zoiets?

Hoe doen jullie mediteren? Of doen jullie iets anders om te ontspannen als jullie gestresst zijn of een vol hoofd hebben?

Ik heb de laatste tijd steeds vaker zo'n zenuwachtig onderbuikgevoel (dat gevoel wanneer je een grote groep mensen moet gaan aanspreken bijv.) en dat is echt vervelend. Ik slaap niet altijd goed en mijn hoofd is altijd vol met gedachtes en dingen.

Wellness helpt bij mij best goed om helemaal tot rust te komen, maar dat is best duur om wekelijks te doen vind ik. Dus ik zoek iets anders.. Ben begonnen met een tafelkleed borduren maar ik ben te snel afgeleid.. het is wel leuk en ontspannend, maar ik kom toch niet tot rust. Wat doen jullie?

2. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Een warm bad nemen. Wandelen.
    Maar verder ben ik ook benieuwd naar tips dus ik lees even mee :)
    Mijn grootste hobby is kleding naaien maar dat is ook niet per se ontspanning eigenlijk.

3. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Eten.. niet echt de beste tip maar goed :oops:

Leni88, Lamode, Zonnestralen en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bakken is wel mijn ding om tot rust te komen. Dat kunnen verschillende dingen zijn, als ik ‘s ochtends iets meer tijd neem een uitgebreider ontbijt of op andere momenten taarten, zoet of hartig.

Voor veel mensen zal dit niet ontspannend zijn hoor, maar gewoon lekker nergens anders aan denken.

Tijdens wandelen ga ik meestal alleen nog maar meer aan van alles denken. Maar na een flinke wandeling ben ik daarna wel productiever.

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Wandelen maar het meest ontspan ik met m'n haaknaald in m'n hand..... En haken maar! Heerlijk!

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Ik heb een mindfullness cursus gedaan.. Daarmee ben ik in ieder geval bewust van mn stresslevel en breng datgene wat ik geleerd heb dan in de praktijk.
    Paar voorbeelden:
    - Wandelen. Maar dan wel echt bewust wandelen. In je opslaan wat je ziet, hoe hard je voeten op de straat komen, voelen of het warm of koud is en heel bewust zijn van je ademhaling. T is niet dat ik het superleuk vind maar het helpt wel om uit je hoofd te komen.
    - Ademhalingsoefening
    - Gewoon gaan zitten en kijken wat mn kids doen.
    - Alles met aandacht doen. Dus niet ergens mee bezig zijn en aan andere dingen denken.

Wat ik echt fijn vind om te doen, waarbij ik rustig word:
    - uitgebreid koken.
    - hardlopen
    - Netflix
    - Kast opruimen/speelgoed uitzoeken/kleding uitzoeken/enz. gewoon je omgeving ordenen. Loop er helaas wel tegenaan dat ik bij veel stress, snel moe ben.. heb dus niet altijd energie om eens lekker op te gaan ruimen. Maar achteraf, is het wel iets wat altijd energie geeft.
    - slapen. Gewoon, als het kan, even een tukkie doen op de bank. Meestal is mn hoofd daarna wat rustiger.

Oja... en er is een geleide meditatie: Bodyscan. Als je die met volle aandacht doet, voelt het heel erg relaxt.
    En wat mij heel erg bij is gebleven: mediteren draait niet om "het moeten ontspannen". Het draait om gewoon "zijn wie je bent, wat je denkt". Gedachtes die in je opkomen, zijn niet erg... ze zijn er nou eenmaal. Als je dan steeds weer je aandacht probeerd te brengen naar het mediteren of ontspanningsoefening, gaan de gedachtes vanzelf weer weg.

MMW, Sylva en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  7. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.604
    4.019
    113
    Vrouw
    Sporten, wel een sport waar je echt je gedachten bij de sport moet houden (handbal, bodypump voor mij). Ik kan dan echt even nergens anders aan denken dan waar ik op dat moment mee bezig ben, heel fijn :)

Nellie4 vindt dit leuk.
  8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Wandelen, lekker zitten kleuren, een denkspelletje doen (IQ smart games), lezen, puzzelen in een puzzelboekje. Daar kom ik echt van tot rust.

Wat ook erg helpt (maar waar ik heel slecht in ben) is opruimen in huis. Want rommel in m'n huis = rommel in m'n hoofd.

9. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    #9 Kukido, 9 okt 2019
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019
    Naar buiten, wandelen met een muziekje op. Lekker potje seks. Gitaar spelen. Douchen.

10. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Wandelen in de natuur zoals @LadyKikker schrijft, poetsen, tuinieren.
    Verstand op nul, vol je aandacht bij wat je dan doet en bij het poetsen en tuinieren dan naar zonder gedachten.
    Ook een soort meditatie/ mindfulness.

11. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Hardlopen, de wind bewust door mijn haren voelen gaan, genieten van de omgeving.
    Maar ook door kleine dingen, ik sta een half uur eerder op. Om te landen, wakker te worden, mijn hoofd weer op aarde krijgen. Dan start ik de dag al zoveel rustiger en voel me ook rustig, wat ik dan ook kan vasthouden gedurende de dag.
    En tijd besteden aan mijn passie, muziek maken. Totale aandacht voor dat en niets anders.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Is er een duidelijke oorzaak voor dit gevoel?

Ontstressen kun je namelijk het beste door eerst te werken aan de oorzaak van stress.
    Anders ben je enkel bezig met symptoombestrijding, en dan helpt het nooit echt.

13. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik denk dat ik gewoon te druk in mijn hoofd ben, ik schrijf vaak lijstjes met hoe ik de week wil inplannen maar dan gebeurd het meestal niet of niet zoals ik wil en daar word ik dan weer gestrest van, krijg dan zo'n nerveus/zenuwachtig gevoel.

14. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Wijn........:D:thumup:

Oja en af en toe in bad gaan, naar de sauna, wandelen, met vriendinnen afspreken, hotel boeken met vriend, paardrijden en lezen!

wwrr en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  15. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wandelen helpt bij mij echt heel goed om mijn hoofd leeg te maken. Ik probeer minstens 4x per week minimaal een uur te wandelen. 's Avonds, alleen. Heerlijk! En 1x per week yoga :)

16. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Toen ik de titel las wou ik reageren met slapen.

Maar als dat juist ook een probleem is zou je eens yoga kunnen proberen.
    Ik heb heel laagdrempelig yoga gedaan, geen hele moeilijke poses en echt ter ontspanning.
    Begin van de les zaten mijn nek en schouders helemaal vast en eind van de les was ik helemaal relaxed, en was ik ook zó moe. Heb heerlijk geslapen daarna.

17. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wijn en bier :roflmao:

En met vriendinnen weg, lekker lang douchen en vaak tegen mezelf zeggen : "alles waar je je nu druk om maakt is volgend jaar verleden tijd, let it go"

wwrr en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  18. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Slapen! of gewoon weg liggen op bed met het raam open.

19. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Jan van Haasteren puzzels!

En wandelen vind ik ook heerlijk. Lekker naar het bos of park en focussen op de natuur.

20. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Tijdens de tweede zwangerschap zijn wij begonnen met slow living. Dat helpt het best van alles! Voorheen had ik vaak het gevoel dat ik met bepaalde dingen moest meedoen, dat ik tijdens een studiedag ergens met mijn zoon heen moest etc. Dat gevoel heb ik totaal niet meer.
    Verder sport ik (wandelen, cardio, fitness, yoga), neem de tijd voor avonden tv kijken of te lezen, heb hobby's waar ik rustig van word (koken, tekenen, piano spelen, tuinieren) en probeer dagelijks te mediteren.
    Ik maak ook lijstjes omdat ik anders helemaal chaotisch ben, maar vind het niet erg wanneer ik me er niet aan kan houden. Dan gaan die taken gewoon naar de volgende week.

Deel Deze Pagina