leesboeken op kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door duimpie81, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duimpie81

duimpie81 Lid

29 jan 2013
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi

Ik kwam er laatste achter dat op het KDV de 0-2 groep van mijn zoon helemaal geen leesboeken heeft.
    Er liggen wat afgekloven en ondergekwijlde babyboeken (je weet wel van die kartonnen boeken met een foto per bladzijde van bijvoorbeeld een auto, bal of hond) maar verder niets te lezen voor wat oudere dreumesen zoals mijn zoon.
    Hij leest ontzettend graag en veel en kan prima zelf lezen/plaatjes kijken (dus de leidsters hoeven niet voor te lezen). Ik heb nu zelf boeken meegebracht die hij daar kan lezen.

Maar ik het best kwalijk vind dat geen leesaanbod is voor mijn bijna tweejarige zoon. Is dat normaal dat er op KDV's geen leesaanbod is?
    Dat is toch erg?

Ik stuur denk ik ook nog even een mailtje naar de manager van het KDV. Maar ben benieuwd wat normaal is en wat jullie vinden!

Groeten

2. Kipje1983

Kipje1983 Actief lid

3 okt 2012
    263
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons wel veel boekjes.

' smorgens als de kindjes komen zitten ze aan tafel en dan hebben ze een aantal dingen op tafel liggen, bijv. duplo, een paar boekjes, puzzels. Dan kunnen de kinderen zelf kiezen waarmee ze willen spelen. Zo hebben ze een aantal van zulke momenten aan tafel.

Heb je het al besproken met de leidsters? Waarom er geen boekjes zijn?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind dat niet meteen een must. Kdv is om te spelen en uit te leven, lezen doen we thuis wel. Maar het is natuurlijk wél leuk als het er is.

4. duimpie81

duimpie81 Lid

29 jan 2013
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen must, ik denk ook niet dat het in een harde eisenpakket zit voor de inventaris van een KDV. Maar het is wel erg leuk als het er is.

De leidsters gaan er niet over. Het is vast een budgetding + ik denk dat gewoon niemand er nog iets van heeft gezegd.

Misschien kan ik via de oudercommissie een boekendoneerprogramma starten ;)
    Ik zal eens kijken ;) Thanks voor jullie antwoorden

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Hebben ze geen voorlees boekjes? Misschien kan hij wat lenen van de hogere groep? Zou zoiezo een mailtje sturen kan geen kwaad

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Eventueel es voorstellen dat iedereen die dat wil wat oude boeken van bij hen thuis kan doneren aan 't KDV? Of dat er bijvoorbeeld bij een verjaardag een boek gekocht wordt voor iedereen ipv cakejes of iets dergelijks mee te geven?

Niet elk kind is er ook in geïnteresseerd, dus ik zou er zeker niet te moeilijk over doen bij je KDV.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Bij ons was dat er wel...
    Stond op een hogere plank en ze moeten dan verplicht op de bank zitten.
    Wordt ook uit voorgelezen trouwens.

Soms kwam je binnen.. Zaten er 3 dreumesjes op rij lekker te bladeren :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk overigens dat de oudercommisie de beste plek is voor zulke dingen.
    Die zijn de spreekbuis tussen ouders en kdv-management

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.156
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Huh? Kdv is om te spelen en uit te leven? Het is toch geen speeltuin?? Volgens mij is een kdv om kinderen op te vangen in een huiselijke situatie. Dus dat betekent dat er momenten zijn om te spelen en uit te leven, maar ook momenten om wat rustigere dingen te doen. Mijn zoon zou echt niet blij zijn als er geen boekjes zijn. Die vindt het juist heerlijk om als hij na een tijdje spelen en ravotten in een hoekje weg te kruipen met een boekje. Hij pakt er echt een paar keer per dag naar.
    Voor onze zoon zou het dus echt een gemis zijn. Ik snap dat ze niet voor elk kind en favoriete speelgoed kunnen hebben. Maar ik vind wel dat ze bepaalde "categorieën" moeten hebben. (poppenspul / autootjes / bouwspul etc.) En daar horen boeken ook echt bij, vind ik.

Ik zou er dus wel achteraan gaan. Zoveel hoeven die boekjes niet te kosten, ze liggen ook vaak voor een paar euro in bakken bij verschillende winkels. Of ze nemen een abonnement op de bieb en laten om de paar weken wat nieuwe boeken brengen.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.255
    4.483
    113
    misschien geen must maar als je dan een kindje in de groep krijgt die hier wel veel belangstelling voor heeft dan vind ik wel dat je daar als kdv op moet kunnen inspelen. (desnoods vraag je de ouders of die een boekje mee kunnen geven omdat je er het budget er even niet voor hebt)

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind het wel een must...

12. adi

adi Niet meer actief

De babygroepen op onze kdv waren tot 12 mnd, en de boekjes daar waren inderdaad dikke krartonen babyboekjes met plaatjes. Dat vind ik ook geschikte 'leesvoer' voor een kind van max 1,5 jaar.
    Boeken van dunner papier zal misschien zelfs helemaal niet mogen op de babygroep, want de helft zou in de monden verdwijnen.

In de peutergroepen (vanaf 20mnd) hadden ze een groot aanbood aan allerlei boekjes en er werden meerdere momenten per dag gecreeerd om te lezen (aan tafel) of voor het voorlezen.

13. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er eerlijk gezegd zelf nooit op gelet of ze boekjes hebben dat zal ik eens doen. Ik vind dit wel erg belangrijk namelijk! Niet alleen voor de kinderen om zelf te pakken maar ook om voor te lezen. Erg belangrijk ook voor de taalontwikkeling toch?!

Deel Deze Pagina