het houdt me al de hele nacht bezig. gister was er een topic van snoopy waarin ze bang was dat haar kleintje ziek zou worden van wellicht de EHEC bacterie, die ze denkt dat schoonmoeder heeft omdat ze in berlijn geweest is en diaree klachten had. toen zei ik dat als bacterie die je moet opeten om ziek te worden toch niet hetzelfde is als een virus dat door de lucht dwarreld , waait en gehoest wordt op die manier mensen infecteerd. ik ben nu nogal confused, want ik kreeg de indruk dat mijn reactie nogal dom was, maar hoe kan dat dan? dat je een bacterie die je eigenlijk uit voedsel moet opnemen ( waarom eten we anders massaal geen komkommers en rauwe groentes meer) om ziekt e worden, nu ineens ook via de lucht verspreid wordt hoe zit dat dan? dan kan je dus net zo goed gewoon dooreten. je kan het van eender wie krijgen. ik heb naar het topic gezocht ent maar ik kan het zo gauw niet meer vinden, dus ik kan ook de geplaatste link niet meer doorlezen. het het houdt me toch erg bezig, hoe dat nou zit dan. als je het van eender wie kunt krijgen, kunnen iedereen dus net zo goed weer allemaal rauwe groentes gaan eten, dan helpt het toch niet.
Mens op mensbesmetting met EHEC is ook mogelijk. De bacterie zit in de ontlasting van besmette mensen, en wordt overgebracht via bijvoorbeeld de toiletbril, de spoelknop of handvatten van toiletdeuren. Via de handen kan de bacterie zo in de mond van anderen terecht komen. Het gaat dus niet via de lucht of hoesten ofzo.
Er is zeker wel een verschil tussen bacterie en virus, maar niet in de verspreidingsmanier. We nemen even het voorbeeld van snoopy's schoonmoeder. Stel zij is besmet met EHEC. Dan kan zij via dr handen e.d. wel de bacterie bij zich dragen. Wanneer zij bijvoorbeeld met dr handen de deurklink aanraakt, en iemand anders raakt ook de deurklink aan, dan komen de bacterien op de handen van die persoon. Wanneer deze persoon met dr handen in de mond komt, of eten aanraakt die ze opeet, dan kan je wel degelijk ook EHEC besmetting krijgen. Het werkt dus wel iets anders dan een virus. Dus daarom moet je bij diaree goed je handen wassen en goed de wc schoonmaken om besmettingskans te beperken. Zelf ben word ik opgeleid tot onderzoeker naar virussen en bacterien. Ik weet niet heel veel van de EHEC zelf, maar als je vragen hebt, kan je ze gerust stellen.
Maar die handen moet dan wel in aanraking zijn geweest met de ontlasting wil het van mens op mens overdraagbaar zijn, dus niet dat iemand die besmet is het standaard ook op de handen draagt.
ja zoiets dacht ik al, maar dan kom je met dettol tochal een heel eind. de wc goed schoonhouden, handen wassen. klinken schoonhouden. net als toen met de mexicaanse griep. hoelang is die EHEC bacterie nadien nog besmettelijk dan. (als de diaree over is bedoel ik).
Wat dan dus ook scheelt is bijzonder goede hygiëne... toch? Goed handen wassen, met een doekje de spoelknop, deurklink en kraan aanraken of iedere keer reinigen.
Daar is op dit moment nog niet heel veel over bekend. Voor veel bacterien is dit een week. Voor EHEC kan dit varieren van enkele dagen tot enkele weken. Meestal is het zo dat wanneer de klachten verdwenen zijn, de besmettelijkheid ook afneemt.
Hygiëne is de belangrijkste sleutel. Er is wel een maar..... Sommige virussen en bacteriën zijn resistent tegen bepaalde schoonmaak middelen. zo weten we dat het bijvoobeeld het noro virus resistent is tegen allesreiniger maar niet tegen chloor.
Kwam em net tegen http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/281234-dillema-zouden-jullie-doen.html