Ben jij getrouwd of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 21 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Voor mij is het ontkennen dat er een god is even belangrijk als dat het geloven dat er wel een god is voor een gelovige. Dus of ik mezelf te serieus neem? Je hebt verschillende stromingen in het atheïsme en daarin ben ik een sterk atheïst. Iemand die tegen het geloof is, is een nieuw atheïst. Zo ver ga ik niet, want ik heb nog steeds respect voor mijn medemens, ongeacht wie hij/zij is, dus ook als die persoon gelovig is. Door mijn kennis heb ik juist bewust mijn mening hieromtrent gevormd. Dus jij mag het "mezelf te serieus nemen" noemen, ik vind mezelf juist goed geïnformeerd en ben mij dus bewust van bepaalde keuzes die ik wel of niet maak in mijn leven. Ja, jij bent ook atheïst, maar verder ben je daarin niet bezig. Je laatste zin bewijst juist mijn punt die ik wilde maken.
    Dit gezegd zijnde is dit het laatste wat ik hierover zeg, dit is niet de bedoeling van dit topic.

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Jij woont niet in NL toch? Want volgens mij is er in NL geen extra belastingvoordeel nav een huwelijk ten opzichte van “gewoon” fiscaal partners zijn.

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

De hele basis in onze samenleving zijn door de kerk bedacht. Niet zo gek want een heel groot deel van het reilen en zeilen werd decennia lang bepaald door die kerk. Monogamie is ook zoiets. Het is niet direct natuurlijk monogaam te zijn maar het is wel handig in onze samenleving. Het is een punt wat binnen de meeste geloven heel belangrijk is.

Ook jij als praktiserend atheïst (zo noem ik het maar even) maakt deel uit van sommige van die gebruiken uit de kerk. En deze bestonden in veel gevallen ook al voor de kerk. Het zijn namelijk gebruiken die handig zijn in samenlevingen waar mensen dichtbij- en met elkaar leven.

Een kerstboom is overigens van oorsprong geen Christelijk gebruik maar al veel ouder. Het niet neerzetten van een kerstboom omdat het een kerkelijke oorspong heeft is dus echt bullshit.

Ik kan persoonlijk erg slecht tegen mensen die denken alle weidsheid in pacht te hebben of er wel of geen God of Goden zijn. Het enige dat we weten is dat we het niet zeker weten. Je kan ergens ‘heilig’ van overtuigd zijn en toch als het niet tastbaar is er faliekant naast zitten.

4. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Doen hoor! :D Hartstikke leuk om te doen en de reactie is echt goud waard.

Ik heb gisteren mijn aanzoek gedaan en hij heeft ja gezegd! :D Hij was echt stomverbaasd en dacht eerst dat ik een grapje maakte :roflmao: Maar toen zei hij nee met die grijns op je gezicht is dat onmogelijk. Tuurlijk wil ik met je trouwen! :D Kreeg meteen een stevige knuffel en een kus en hij begon al meteen over een datum :D Grappige is dat hij direct zei dat hij vorige week zat te bedenken hoe hij mij ten huwelijk wilde vragen en hij dat dit jaar nog wilde doen, maar dat hij nog wilde wachten tot de drukte van de verhuizing achter de rug is. Hoewel we nu verloofd zijn wil hij mij toch ook nog zelf ten huwelijk vragen omdat hij dat leuk vind. Dus er wacht nog een verassing op me dit jaar! :D Zo leuk! :D

spruitje80, Heartofhope, Kolibrie2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha arme man heb je zn plannetje gedwarsboomd :roflmao::roflmao::p

Iertje81 vindt dit leuk.
  6. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Gefeliciteerd!
    Spannende drukke, maar vooral hele leuke tijd.

7. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Hihi ja :oops: Mja, dat kan ik ook niet weten :roflmao: Maar hij gaat het alsnog doen, dus heb heel erg benieuwd! :D

Dankjewel! :D Jazeker, we zijn er ook wel echt klaar voor, hopelijk over 4 weken de sleutel.

Huismuisie vindt dit leuk.
  8. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik merk wel dat ik vaker geneigd ben om de achternaam van mijn vriend te gebruiken voor school/clubjesdingen van onze zoon. Eerst zette ik onderaan een mail altijd mijn eigen naam en erachter "mama van.....". Beetje gemakzucht haha om gewoon de achternaam van onze zoon te gebruiken. En daarbij, onze namen schelen slechts 1 letter :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Ik geloof pas iets als er bewijs van is. Dat is het mooie van de wetenschap ;), een hart die pompt, een eicel en zaadcel die een baby worden, een auto die rijdt, in seconden een e-mail sturen naar eender waar, een 12uur durende operatie waar chirurgen geen rust nemen.. Geloof (als jodendom, christendom, islam, ...) zijn gemaakt om mensen bang te maken. ... anders kom je in de hel. Ik kan begrijpen dat mensen er troost uithalen en zo deel willen uitmaken van een gemeenschap. Maar ik heb geen wakend oog nodig om mij "in het gareel te houden". Dat van die kerstboom, ik zet het niet omdat het (hier althans) symbool staat voor het kerstfeest.

Ik weet niet met welk been jij uit je bed bent gestapt, en of je nu gelovig, atheïst of agnost bent, maar jouw frustratie zit blijkbaar heel diep. Ik kan ook beweren dat er een verlegen kaboutertje in mijn lade zit. Vanaf dat je de lade opendoet, verstopt hij zich. Maar hij zit er toch echt hoor!

Aszz vindt dit leuk.
  10. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Wow.... Ik wist niet dat mensen zo uitgesproken konden zijn zeg! Je kan maar ergens mee zitten...

Huismuisie vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Je komt vooral zelf over alsof je met het verkeerde been uit bed bent gestapt hoor. Daarbij kom je ontzettend respectloos over en dat is echt nergens voor nodig.

jessy77 en Iertje81 vinden dit leuk.
  12. Koektrommel

Koektrommel Fanatiek lid

15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Ja! Volgende maand 5 jaar getrouwd. Ik wilde graag dezelfde naam als de kindje.

Iertje81 vindt dit leuk.
  13. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ja getrouwd, omdat we het graag wilde maar ook om mijn oudste een vorm van vastigheid te geven. Man is in het verleden getrouwd en gescheiden en twijfelde eerst heel erg of hij nog eens wilde trouwen en vervolgens hoe te vragen. Ik wilde wel graag trouwen omdat het voor mij hoort, al ben ik blij dat ik nooit getrouwd ben met ex.
    Ik heb uiteindelijk een gedicht van 'de Sint' in zijn schoen gedaan met een Playmobil bruidspaar en in het gedicht de hint voor een volgende stap in de relatie. Hij heeft vervolgens de vraag gesteld. Zijn niet getrouwd voor de kerk omdat mijn man Daar niks mee heeft en we vonden dat we beide achter de keuzes voor en hoe te trouwen moesten staan.
    Qua financiële voordelen? Geen idee eigenlijk buiten dat het nu voor ons beide goed geregeld is qua pensioen etc. Maar komt ook mede omdat wij pas echt zijn gaan samenwonen in het jaar dat wij trouwde, daarvoor huurde hij onze huidige woning om medische redenen voor mij.

Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor een atheïst laat je je leven dan wel erg hard bepalen door het geloof. Je zou ook kunnen redeneren: geloof heeft geen waarde in mijn leven.

Ik ben ook atheïst, maar voor mij heeft de kerstboom gewoon geen religieuze betekenis. Anderen mogen die daaraan geven, maar ik doe dat niet.

EdN, Iertje81, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Behalve dat dit nu een beetje of topic lijkt te gaan en ik een huwelijk absoluut niet een godsdienstige aangelegenheid vind maar eerde een sociale aangelegenheid zal ik nog wel even antwoorden op je verwijtende uiteenzetting.

Nee hoor ik heb geen frustratie in tegendeel, ik kan erg slecht tegen mensen die doen alsof ze ze de weisheid in pacht hebben. Dat je wetenschap aanhaalt vind ik echt een zwaktebod en raakt kant nog wal. Want de wetenschap kan het antwoord ook nog niet op een serverplaatje opdienen. Daarnaast ben je nu echt mega denigrerend naar mensen die wel geloven in een God en dat zijn er nogal wat.

Ik kan zelf niet zo veel met heel veel godsdienst varianten. Het is voor mij moeilijk te geloven dat er ergens een man op een wolk zit die het allemaal aan de tekentafel heeft bedacht.

Wel is er ergens een drijvende kracht achter al het leven. Iets dat ook door de wetenschap niet te definiëren is. Iets dat ervoor zorgt dat leven ook echt leven wordt, iets dat ervoor gezorgd heeft dat de basis ontstond waarop wij nu leven. En dat gaat verder terug dan de oerknal. Godsdienst/ het geloven in iets en wetenschap gaan voor mij hand in hand. Het eens sluit het ander niet uit.

En heel veel mensen met een beetje verstand hebben het wakende oog van een God niet nodig. Wat we als maatschappij wel nodig hebben zijn gedragsregels en iemand die daarop toeziet. In Nederland is de trias politica de vorm waarvoor we nu gekozen hebben en die werkt prima.

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vind hem gewoon heel gezellig. Hij staat bij mij ook altijd veel langer dan de bedoeling is. :)

17. Dikkerdjedap26

7 apr 2017
    44
    13
    8
    jep wij zijn getrouwd! Altijd geroepen dat ik nooit zou trouwen...vond het grote onzin! :eek::D
    Maar toen ik mijn mannetje vond, wilde ik het plots wel graag! :rolleyes:

Nu al enkele jaartjes heel gelukkig getrouwd

Iertje81 vindt dit leuk.
  18. Amara

Amara Bekend lid

13 mrt 2019
    615
    742
    93
    Vrouw
    Ja wij zijn getrouwd! Gewoon omdat ik de rest van mijn leven met hem wil doorbrengen en dat mag best zwart op wit staan:) verder vonden we het vooral praktisch:p

Iertje81 vindt dit leuk.
  19. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ja wij zijn getrouwd, in juni 6 jaar :)

Iertje81 vindt dit leuk.
  20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bijna 17 jaar samen. Waarvan bijna 6 jaar getrouwd.trouwen duurde ff
    Kinderen zijn 11 en 9.
    Hadden 10 jaar terug na aankoop huis wel samenlevingscontracten getekend Inc testamenten. Met kinderen wil je toch alles goed geregeld hebben kwa voogd, erfenis etc

Iertje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina