Hoi! Ik heb een vraagje! Ik ben hypermobiel en na mijn zwangerschap last gekregen van voornamelijk voeten. Doordat ik beperkter ben geworden door mijn voetjes nu ook meer last van rug en bekken. Wij zouden graag een tweede kindje willen maar ik weet niet zo goed of ik het aandurf. Zowel zwangerschap en meer last van mijn lijf. Als t weet over kan gaan maakt t me niet zoveel uit maar ben meer bang voor blijvende schade. Zijn er meiden die hypermobiel zijn of Hms hebben die geen verergering van hun klachten hebben na de zwangerschap? Ik hoor het graag! Xx
Hier ook hypermobiel. Ik heb alle 3 mn zwangerschappen ernstige bi gehad. Bij de eerste 2 duurde het herstel lang, maar is het uiteindelijk op hetzelfde nivo van voor de zwangerschappen gekomen. Mijn bekken was sowieso al een probleem gebied. Na mn laatste zwangerschap is het nog afwachten hoe het hersteld.
Hier EDS-3. Nooit gemerkt dat de klachten na een zwangerschap erger zijn geworden (behalve veel problemen met borstontstekingen door eds) Wel heb ik tijdens deze zwangerschap veel last van bekkeninstabiliteit. Wat dit na de bevalling gaat doen is afwachtten voor mij. Sowieso heb ik al last van diverse dingen en vorig jaar zelfs 3,5 dag verlamd geweest aan een been. Aangezien deze ziekte alleen maar onzekerheid heeft geniet ik van de dingen die nu wel mogelijk zijn inclusief een zwangerschap. Ik heb liever dat ik klachten krijg na een zwangerschap en dat er een prachtig kindje bij komt dan spijt krijgen om nooit voor een 2e, 3e of 4e kindje te gaan vanwege een angst. Realistisch gezien is er sowieso grote kans op lichamelijke klachtten ongeacht een zwangerchap.
Ik heb hms/eds type 3 Mijn eerste zwangerschap heeft voor verbetering (!) Gezorgd. Had toen intensieve fysiotherapie. Tijdens de tweede zwangerschap heb ik helaas flink last van bekkeninstabiliteit gekregen, waar ik soms nu nog last van heb.
Hier ook EDS-3 Hier is het helaas slecht verlopen de zwangerschap, en nu nog. Ik ben nooit meer de oude geworden. Helaas zit ik als we bv een dagje weggaan in de rolstoel. Ik zelf kan fisiek een zwangerschap echt niet meer aan, plus ik durf het niet meer. Ik heb immers al 1 zoontje die moet verzorgd worden. plus dat mijn man al 80 procent van alles in huis doet (naast zijn werk). zelf ben ik vorig jaar hier door 80 tot 100 procent afgekeurd. Ik zeg het maar eerlijk, het is voor veel personen zo verschillend. sterkte.
Hier ook hypermobiel. Niet heel ernstig, maar voldoende om niet op hakken te kunnen lopen zonder 30 keer door m'n enkel te gaan Eerst zwangerschap bijna nergens last van gehad, alleen wel een buikband gedragen om mijn bekken iets te ontlasten. Tweede zwangerschap bij de fysio geweest voor de bekken en rug en echt rustig aan moeten doen. Lange stukken lopen was bijna niet te doen, fietsen dan weer wel. De fysio kwam er toen ook achter dat m'n voeten tegen ingezakt aanzitten en ik daar goed op moest letten bij het aanschaffen van nieuwe schoenen. Volgens de fysio kan het meezitten of heel erg tegenzitten bij een tweede zwangerschap. Daar is van tevoren bijna niks van te zeggen.
tja ligt natuurlijk beetje aan de mate waarin je last hebt? ik ben zelf ook hypermobiel, altijd al licht doorgezakte voorvoet gehad ook daardoor, en door zwangerschap is mn hele voet door gaan zakken....maar dat gebeurt ook vaak bij vrouwen die niet hypermobiel zijn als t allemaal vanuit je voeten komt je klachten dan raad ik je aan naar een podotherapeut te gaan, die kan je steunzolen aanmeten waardoor je klachten flink zullen verminderen. elke zwangerschap is anders, bekkeninstabiliteit bijvoorbeeld hoeft ook niet perse elke zwangerschap erger te worden...dus daar valt eigenlijk ook niks zinnigs over te zeggen
Hier ook hypermobiel. Ivm klachten in en na de zwangerschap/bevalling, durft mijn man helaas een derde niet aan.
Zelf heb ik hms. Na eerste zwangerschap is dit verergerd, vooral door zware bevalling. Bij de tweede is dit niet verergerd.