nee absoluut niet. Volgens mij waren wij vorig jaar ook nog 1 van de weinige die nog een beeldbuis tv hadden, zolang hij het nog deed hoefden we geen nieuwe (platte) inmiddels is hij overleden en hebben we wel een platte.. maar we kopen dus niets nieuws als het het nog prima doet.. we hebben gewoon een 'normaal' huis, een eengezinswoning... kleding en schoenen kopen heb ik een hekel aan (voor mezelf dan) ik koop omdat het nodig is haha en voor dochter is het een ander verhaal.. maar geen merk ofzo.. ons kind komt niet om in het speelgoed, ze heeft niet weinig ofzo maar ook niet zoveel dat ze niet meer kan kiezen waarmee ze wil spelen (wat ik in mijn omgeving nog wel eens zie.. dat kindje speelt er ook helemaal niet mee die geef je een bal en is blij) Dus neuh absoluut niet materialistisch..
wij zijn ansich niet echt materialistisch ingesteld. Wel is het zo dat, als we iets nieuw willen kopen, we daar wel graag wat extra's aan uitgeven om het ook goed te hebben.. (als de auto kapot gaat dan willen we ook een fatsoenlijke auto daar voor in de plaats en willen daar dan ook wat extra's aan uitgeven... of als we een nieuwe dvd-speler of tv moeten kopen omdat de oude kapot gaat dan willen we ook graag een van de nieuwste modellen... maar we gaan niet iedere zoveel jaar een nieuwe tv kopen omdat het nou eenmaal zoveel beter is dan de oude.. de spullen worden hier wel helemaal gebruikt tot ze op zijn... en meubels halen we net zo goed bij de ikea als bij de meubelmaker.. ligt eraan waar ze iets hebben wat onze smaak is en of we bereid zijn het prijskaartje te betalen... dat varieert nog weleens )
Hier ook zo! Ruim huis, met goede kwaliteit meubels, waar we heel zuinig op zijn. Beide een nette auto voor de deur, vaatwasser, laptopje, enz enz. Maar!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb de afgelopen 3,5 jaar (MMM, en zwangerschapswens) heel vaak geroepen dat ik dat alles in zou ruilen, als ik er maar een kindje voor terug zou krijgen. En dat meen ik ook echt! Geluk en gezondheid zijn mij veel meer waard, en dat ben ik me pas gaan beseffen toen t leven tegen zat.
Ja inderdaad. Gezondheid is gewoon veel belangrijker natuurlijk Ik heb het al jong mogen meemaken dat het leven kort kan zijn. Daarom zijn spullen bijzaak.
Ik ben niet materialistisch maar ik heb wel alles. Komt vooral door man die dat soort dingen meer belangrijk vindt en een goede baan heeft. Ik ben opgegroeid met voor Nederlandse begrippen dan vrij weinig en heb nooit ook maar een seconde het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.
Ik ben niet materialistisch in de zin van: spullen maken gelukkig, maar ik waardeer het wel heel erg dat we de dingen hebben die we hebben. Toevallig dacht ik daar over na vanochtend in de badkamer ?), tijdens het haren doen, ik zag dat mijn man een spotje nog steeds niet had vervangen. Meteen dacht ik: jeetje, ik maak me druk om dat spotje, terwijl sommige mensen elke dag moeten bedenken hoe ze eten op tafel krijgen. Ik heb haast maar ik moet de droger en de vaatwasser nog uitruimen, terwijl anderen hopen dat de oude koelkast het niet begeeft... Ik ben opgegroeid met de gedachte dat je moet koesteren wat je hebt, en moet delen wat je kunt. Wat ik bijvoorbeeld materialistisch vind, is als je ongelukkig wordt als je iets niet (meteen) kunt bezitten, bijv. het nieuwste jasje, de nieuwste mobiel etc. Of wat dacht je van de supermarkten die overtollige (goede) broden e.d. weggooien, omdat zij het van de grote bazen niet aan de Voedselbank mogen geven??? Vast weer een andere discussie, maar toch... Daar kan ik echt heel boos over worden!
Ik ben totaaal niet materialistisch. Mij doen materialen echt neit zo veel, en geld net zo min. Zeker nu ik elke maand net mijn rekeningen kan betalen en verder niks( kan alleen mijn ziekenkosten srekenign betalen, telefoonrekening/abbonement is afgesloten omdat ik dat toch iets minder belangrijk vond om te betalen dan mijn ziekenkosten). Moet dat straks ok nog wel betalen, maar had gelukkig niet zo lang mijn abbo nog lopen, en ben ik daar dan ook gewoon in 1x vanaf. Tevens is mijn telefoon al sinds december half kapot, helft van mijn screen is black maar ondanks dat gebruik ik hem nog steeds,(nu alleen als klokje en om af en toe eens een app berichtje te kunnen sturen naar vrienden, dit omdat we thuis toevallig sinds kort wifi hebben) Kon dat niet tjah jammer dan,maar zou ik nog niet ongelukkig van worden. We hebben 1 computer omdat dit toen we naar school gingen noodzakelijk was, en mijn zusje heeft 1 laptop omdat ze dat tegenwoordig op haar school eisen.Maar dan wel een zo goedkoop mogelijk,die toch ad eisen van haar school moesten voldoen. Ben gelukkig met wie ik heb/om me heen heb. Dingen die ik heb ben ik blij om, dingen die ik niet heb zoals groot huis, bad in de badkamer, ellke maand geld om kleren voor mezelf te kopen of iets anders daar maak ik me geen zorgen over. Heb genoeg kleren in mijn kast hangen( vaak 2de hands gekregen, of omdat ik toevallig een paar keer per jaar een truitje en en broek koop. Vind het nu wel belangrijk dat mijn kindje straks genoeg heeft, maar dat is meer de noodzakelijke materialistische dingen.
Wat ik belangrijk vind, is mooie kleding voor ons zelf en onze dochter en dat is vaak merkkleding. Krijg daar ontzettend veel commentaar op uit mijn omgeving. Ik zit er niet zo mee, geef meestal het commentaar terug: wij hoeven geen WII, ipad ofzoiets daarvoor kan ik erg veel kleding kopen. Nog een voorbeeld vrienden van ons kopen een huis, vinden de badkamer niet hun smaak en slopen die eruit (was twee jaar oud en zag er supernetjes uit), tja dat vind ik zonde van het geld. De nieuwe badkamer kostte 20.000 euro terwijl wij voor ons nieuwbouwhuis net een offerte hebben van 10.000 euro. Goed is goed zeggen wij en hun willen duurste van het duurste.. Mijn man is bmw-fan en we rijden dus bmw, wel een oudere met 320.000 km op de teller maar hij rijdt nog prima en tot nu toe weinig kosten dus mijn man zegt zonde om in te ruilen. Andere mensen lenen veel geld voor een mooie jonge auto, tja moeten ze doen maar die van ons is tenminste betaald.. Zijn wij materialistisch, tja lastig ene kant wel andere kant weer niet..
Absoluut niet,heb zelf onlangs ondervonden om alleen je kinderen te hebben en alles wat in je rugzak past,de rest zijn slechts spullen,is vervangbaar. Ik hecht daar niet op die manier waarde aan.
Als ik heel eerlijk ben.. Ja ik heel materialistisch.. Ik kan echt niet zonder al me mooie spulletjes.. Maar voor vrienden of familie kan ik het wel zo op offeren!