Ik probeer niet te materialistisch te zijn maar moet eerlijk bekennen dat ik het soms kan zijn en ook regelmatig "jaloers" ben op wat andere schijnbaar moeiteloos kunnen kopen en ik niet.
Haha nou idd ik zou ook hard door hebben gelopen. Maar ook omdat ik het niet kan betalen. Ik denk dat als je het geld wel echt hebt, je het veel sneller uitgeeft natuurlijk. Ik denk dat iedereen het dan op zijn manier uit zou geven. Ik geef niet om dure spullen. Wel om veel leuke dingen doen en uit eten. Als ik zoveel geld zou hebben zou ik dus vaak uit eten gaan, elk weekend weg gaan wat geld kost en minimaal 2/3 keer in de week sushi bestellen Haha. Andere kopen daar liever design kleding of meubels voor etc.
Volgens mij is het met geld zo dat je een percentage aan bepaalde dingen uitgeeft en dat daar dan ook inflatie in optreedt. Ik geef bijv iets van 5% van ons inkomen uit aan kinderkleding (denk niet dat het echt 5% is, maar een voorbeeld). Als we dan meer gaan verdienen, dan ga ik ook per uitgavenpost meer uitgeven. En dan kan een jas van 600 euro in verhouding 'minder duur' zijn dan voor anderen een jas van 50 euro.
http://www.stoerensterk.nl/ Ik vind deze site geweldig. Veel keus en ze hebben ook overalls met regenbroekpijpen. Erg handig met nat weer. Niet doorvertellen, maar ik heb zelf ook een knalroze overall voor in de tuin .
Ik vind niet dat ik materialistisch ben, maar ik ben het wel denk ik... auto’s geven wij helemaal niet om. We hebben wel een nieuwe caravan met nieuwe voortent, gaan vaak en veel op vakantie, ook skiën en vliegreisjes. We hebben mooie meubels en ons huis is echt af. Mijn dochter heeft veel merkkleertjes, maar ik heb wel grenzen hoor. En we hebben ook Zeemanshirts en HEMApyjama’s en Primark-onesies. Ik loop op New balance en in de winter (leren)UGGS. Ik vind mezelf niet materialistisch, maar idd wij hebben het goed en misschien koop ik daarom wat duurder,
Ik ben wel materialistisch in de zin van dat ik van mooie spullen in huis en kleding hou. Tegelijk is het een sport om dit zo goedkoop mogelijk te doen. Wij hebben het financieel heel zwaar gehad en onze inkomsten zijn heel wisselend (mede omdat ik ziek ben en mijn verzekring dit niet erkent) daarom staat sparen nu bovenaan de prio lijst. We hebben bewust een goedkoper kleiner huis gekocht. Ik geniet van mooie kleding bij mijn kids maar zal nooit 80 euro voor een setje uitgeven, als ik dit setje paar maanden later met 50% korting vind geniet ik er nog meer van om het bij haar aan te doen. Kleding voor onszelf komt voor 95% uit de sale. We geven niet om auto’s, tv’s, geluidssystemen ed maar geniet wel van niet te hoeven rekenen in de supermarkt en spontaan even gaan lunchen met mijn gezin. Ik wil al 4 jaar zo’n minitials ketting met letters maar kan het gewoon niet verantwoorden om 300 euro aan een ketting voor mezelf te besteden... Ik ben echt wel eens jaloers op de grote (nieuwbouw) huizen van vrienden waar voor duizenden euro’s aan op maat gemaakte gordijnen hangen en meubels staan maar dat maakt het nog meer een sport om ons huis uniek in te richten voor zo min mogelijk
Ik vraag me vaak ook wel af trouwens waar andere het van doen, maar denk dat ik me meer niet kan indenken dat mensen zoveel kunnen verdienen dat dat soort dingen gewoon kunnen
Wij zijn allebei docent en hebben zo’n €5000 per maand. Best veel dus. Aan vaste lasten zijn wij €2000 kwijt. Er is dus een grote ruimte voor leuke dingen bij ons, wat wij dus opmaken aan vakanties, weekendjes weg en dagjes weg.
Ja best wel, een mooie auto is iets wat ik belangrijk vind geen idee waarom en t zou me eigenlijk geen klap uit moeten maken maar toch hecht ik er waarde aan. Daarnaast mooie meubels en spulletjes hecht ik ook waarde aan. Maaarrrr geen hele dure dingen, ik ben een echte Hollander.
Wij zijn een stel van nog geen 30 en wonen in een nieuwbouwhuis van 200m2. Zuinigheid me vlijt... Materialistisch wel in die zin dat we een ruim huis belangrijk vinden. Ik hoef niet te werken maar dat doe ik wel 24u per week. We zijn echt spaarders. 1x per jaar verre vakantie in een groot huis met zwembad maar dan zoeken we wel maandenlang naar de beste prijs/kwaliteitverhouding. Geen all-in vakanties ofzo. En dan nog 1x per jaar een goedkope vakantie in Nederland. Maar wat we met zon hoge spaarrekening moeten? Ook geen idee eigenlijk... We hebben jaren gespaard voor ons droomhuis en sinds we er wonen sparen we op dezelfde voet verder terwijl dat helemaal niet nodig is, gewoon een gewoonte, ik schaam me als ik terug moet boeken van de spaarrekening omdat de WOZ en belastingen in 1x betaald moeten worden bijvoorbeeld.... Qua spullen: alleen kleding; dure merken houd ik van voor de kinderen maar dan wel in de sale of via marktplaats nieuw met kaartje, of zgan. En vooral niet teveel spullen, ga echt niets kopen wat niet nodig is, krijg de kriebels van teveel spullen. In huis pimpen we meubels vaak, we maken iets moois van een antiek bed via marktplaats bijvoorbeeld. We zijn allebei erg handig en precies... Dagjes weg en uit eten doen we elke maand wel een x. Maar dan ben ik wel weer zo dat ik geen dessert neem vanwege de kosten, haha...en de calorieën natuurlijk... We hebben wel een glazenwasser en een werkster zou ik wel willen omdat ik dan meer tijd voor mezelf heb, ik krijg vaak te horen dat ik best wel schoon en opruimerig ben maar dat kost me ook tijd en dat vind ik zonde eigenlijk. Dus we overwegen nu een werkster voor om de week of 1x per week...dat is wel echt overbodige luxe... mij man is minder gaan werken om meer ontspanning te hebben en meer dingen met ee kids te kunnen doen. hij heeft om de week een dag vrij en 10% aan salaris ingeleverd daarvoor. En ik zie dat het hem goed doet, dat vind ik dan weer veel belangrijker dan meer geld hebben maar het kan natuurlijk ook alleen maar omdat er toch nog wel genoeg verdiend wordt...
Ja wij zijn best wel materialistisch. Soms denk ik van mezelf wel eens: jeetje, moest je dat echt nieuw hebben en zo duur? Maar.... we doen ook lang met onze dure (en kwalitatief goede) spullen. Destijds een set gekocht van 2 banken en een stoel voor een zes met drie nullen erachter. We zitten er al 10 jaar op en voorlopig gaat het nog wel ff mee. We hebben een dure tafel maar die staat hier over 15 jaar nog. Wij hebben de babyuitzet bijvoorbeeld ook nieuw gekocht, terwijl vrienden via via dingen kregen of het op mp kochten. Ik heb destijds ook wel gekeken maar er was niks mijn smaak. Aan de andere kant gaan wij echt niet vaak uit eten bijvoorbeeld en we sparen voor dingen. Echt dure vakanties doen we ook niet. Het is kiezen dus.