Helemaal niet. Vorig jaar hebben we wel het huis helemaal opnieuw ingericht en daar ben ik blij mee maar was ook bittere noodzaak. Deze meubels zullen er dan ook wel tot ons pensioen blijven staan haha. Telefoons, tv, audio het boeit me allemaal geen ene reet. Als het maar werkt. Winkelen heb ik ook een rothekel aan, pure tijdverspilling voor mij. Een nieuwe tas haal ik bij de Kruidvat en het liefst zo goedkoop mogelijk en moet vooral praktisch zijn. Sieraden draag ik ook nooit. Van oorbellen krijg ik zwerende gaatjes en mijn trouwring draag ik ook nooit, een horloge vind ik wel weer een keer leuk om te hebben maar ik doe er ook weinig moeite voor om iets te vinden. Vakanties geef ik ook weinig om, al dat gedoe en heb altijd heimwee naar huis. De kinderen zien er altijd verzorgd uit maar ook daar geef ik geen bakken geld aan uit, dure merkkleding komt er hier ook zelden tot niet in muv een paar Nike air max voor de oudste kinderen. Ik klink nu als een soort van armoedzaaier maar zijn we zeker niet. Wonen in een mooi en ruim en vooral leuk huis in een goede buurt, kinderen gaan naar een goede school, we rijden in een mooie auto en zijn allemaal gezond. Momenteel loop ik er wel bij als een slons, hebben net een pup in huis en ik loop enkel in oude kleding met afgetrapte schoenen en een oude jas met een gat erin gebeten en soms ook zonder make up ( geen tijd) maar het boeit me geen zier haha. Heb me in tijden niet zo goed gevoeld.
Selectief materialistisch haha, ik kan genieten van nieuwe kleren voor de kinderen en mezelf. En van bijv. nieuwe planten in de tuin of een mooie nieuwe kast in huis. Telefoons, laptops, auto's interesseren me werkelijk waar niks. En ik kan heel goed spullen weggooien en ik ben helaas ook niet zuinig op spullen. Ik hou er wel van dat we gewoon kunnen kopen als we dat willen (vakanties, kleding, etc), dat vind ik een prettig gevoel. Momenteel zijn we beiden ons inkomen niet zeker en dat geeft wel wat onrust.
Uh nee en ja. Nee, want ik geef totaal niet om merken. Uh ja, gezien de grote hoeveelheid kleding, speelgoed en andere spullen. Die hier in huis aanwezig zijn. Afgelopen weken enorm veel gekocht. Ik ben namelijk alweer de woonkamer opnieuw aan het inrichten en het dakterras. Dat verandert zo beetje om de 2 jaar. Alleen, we wonen hier net een jaar. En ik zou het dit keer het huis zoveel mogelijk leeg houden. Dat is niet gelukt. Ik kan trouwens wel makkelijk spullen weggeven of verkopen. Maar als het niet kapot is, kan ik het niet weggooien in de vuilnisbak.
Vroeger wel, nu niet meer. Eigenlijk omdat ik toch niet blij word van dure spullen. Ik loop er graag leuk bij en vind nieuwe kleding kopen wel leuk soms. Online in de sale! Ik vind het geweldig om iets zo goedkoop mogelijk te kopen voor mezelf. Waarom meer uitgeven dan nodig? Waar ik wel heel erg van kan genieten is dagjes weg, leuke dingen doen, uit eten etc. Gewoon als je ergens naar toe gaat eten te kopen of ijsje enzo. Daar geef ik liever mijn geld aan uit.
Yup hier nog een. Dure juwelen vooral. Vakantie boeit me niet zo. Tent is prima. Maar ik hou van juwelen. Zo erg. Hoe duurder hoe beter. Hoeft niet altijd mooier te zijn trouwens. Moet zeggen dat ik ook best dure kleding weggeef naar kringloop. Ik heb ooit een hele zak van die beany babies naar Afrika gestuurd.
Soms. Wij hoeven financieel niet echt op te letten dus ik geef makkelijk geld uit. Maar ik geef niks om dure merken, en hoef ook echt niet ieder jaar een nieuwe auto, tv, meubels of telefoon. Ik wil wel graag een mooie vloer in huis, eens in de zoveel tijd een nieuwe bank, en ik ga graag 2x per jaar op vakantie. Ik hou ervan dat ik financieel geen zorgen heb. En daar word ik gelukkig van. Maar met minder geld zou ik niet perse ongelukkig zijn. Dan moet ik gewoon wat beter plannen. Net zoals ik dat 5 jaar geleden ook moest.
Heb alleen deze post gelezen en reageer dus ook alleen hierop. Ik ben materialistisch en gestopt met werken. Tenminste dat was het idee... mijn manager wilde me inhuren voor 1 dag per week en omdat opa en oma er dan toch zijn werk ik nu dus 1 dag per week... plus al 4u per week thuis want die extra euro's zijn toch wel erg fijn. Zonder mijn inkomen komen we goed rond, kunnen we een beetje sparen en nog wel wat leuke dingen doen. Maar: deze maand heb ik 5 verjaardagen waaronder man en ouders en ik wil ze gewoon leuke spullen geven! Dus dat extra inkomen ja dat is gewenst uit materialistische overwegingen haha. Voor mezelf heb ik nu de afspraak dat ik alleen nieuwe kleding en schoenen mag kopen om oude te vervangen. Ook moet ik eerst mijn ongelezen boeken lezen voor ik nieuwe mag kopen enzo. Enneh... ik vind het echt slikken. Al ben ik wel blij dat ik meer bij de kleine ben.
Ja en nee, ik kan heel blij worden met aankopen (doe dat ook te veel..) maar voel me snel daarna schuldig als ik bedenk dat ik die jurk, trui, jas, schoenen enz. eigenlijk helemaal niet nodig heb. De euforie slaat dan over op teleurstelling in mezelf dat ik me weer heb laten gaan. Ik betrap mezelf er ook op dat het shoppen erger word als ik me minder gelukkig voel. Dat heeft in het verleden wel eens geresulteerd in de aankoop van een auto, kort daarna zat ik bij de psycholoog... Was natuurlijk meer aan de hand, maar het had wel degelijk te maken met het proberen aan te vullen van mijn geluk met spullen. Wat betreft spullen in huis heb ik dat dus helemaal niet. Ik zou bij wijze van nog in een hut kunnen wonen.
Moeilijke vraag. Ik hou van mooie spullen, maar lang niet alles moet duur zijn. Merkkleding en dure schoenen/tassen vind ik niet interessant. Dat koop ik net zo goed bij de Primark en als t over een bepaald bedrag heen gaat, koop ik het niet. Maar ik ben verknocht aan mn MacBook, iPhone, AirPods. En alle andere leuke games en elektronica dingetjes. Ik zou echt ook ongelukkig worden zonder, hoe erg het ook is om te zeggen. En wat ik vooral ook prettig vind aan een ruimer budget hebben, is de vrijheid die het geeft.
Ik ben denk ik ook redelijk materialistisch. Ik houdt van winkelen (kleding, schoenen en van alles voor mijn meisje), we gaan graag dagjes en weekenden weg en ik houdt van luxe dingen. Alles wel passend bij onze inkomsten (kan niet meer uitgeven dan wat er binnen komt). Wij rijden geen nieuwe auto maar zoeken altijd wel een luxere tweedehands uit die nog redelijk jong is met weinig kilometers. Als we toe zijn aan nieuwe meubels dan kiezen we voor kwaliteit en dus de duurdere artikelen. Daarentegen ben ik niet iemand die ieder jaar veranderd. Iets blijft staan tot het af. Dus niet ieder jaar een nieuwe tv of stereo etc. Deze worden vervangen wanneer het niet meer werkt. Maar als het vervangen wordt dan zoeken we wel naar het geen wat op dat moment (passend in ons budget) het beste en mooiste is. Dus redelijk materialistisch maar zou als het moet ook goed zonder kunnen, we kunnen het doen en genieten er dan ook van.
Jij verwoord het goed! Ik weet ook nooit goed wat ik voor verjaardag moet vragen. Liefst geld zodat ik leuke dingen met mijn gezin kan doen. Wij hebben onze dochter al van kleins af aan mee uit eten genomen en ze vind dat fantastisch. Lekker weggaan. We houden niet van thuis zitten. Maar echt spullen als dure kleding en tassen? Ik heb laatst een dure tas verkocht. Had hem ooit voor 500 euro gekocht waar ik even blij mee was maar al snel niet meer. Hij heeft jaren in de kast gelegen en toen was ik het zat. Dat ding maakt me niet gelukkig dus weg ermee! Van dat geld leuke dingen gedaan en een 'goedkoop' tasje gekocht van een paar tientjes die ik wel draag haha
Ik hou ook van mooie spullen maar ik hou niet van mijn werk. We kunnen van het salaris van mijn man rondkomen en ook nog sparen en een keer op vakantie. Maar als we willen sparen dan kunnen we niet zoals nu een keer of 3 a 4 per jaar weg. Toch zit ik dan te denken en te rekenen. Ik werk in principe 7 maanden voor de vakanties. Dan nog 2 maanden voor de rekeningen van het kdv (opgeteld per jaar). Dan nog een halve maand voor de reiskosten die ik maak en niet vergoed krijg. Blijven er 2.5 maand over waarvan het salaris in principe extra gespaard kan worden. In principe he want uiteindelijk gaat het alsnog op aan shoppen. Want ja dat heb ik dan verdiend vind ik vanwege die kutbaan. Dus als ik niet meer zou werken zou het en veel rustiger in huis zijn, ik denk dat alle gezinsleden gelukkiger zullen worden. Omdat we allemaal gelukkiger zijn zijn we ook meer tevreden met wat we hebben en hoeven we niet allemaal nieuwe spullen en vele vakanties. O en ik denk echt dat een auto van 20000 euro me niet 2 x zo gelukkig zal maken als een auto va 10000 euro.
Nee, ik ben tevreden met wat ik heb en als we wel een keer wat extra's kunnen doen dan ben ik daar blij mee. Maar mijn geluk hangt niet af van de hoeveelheid spullen die ik kan kopen.
Vroeger wel, maar inmiddels vrijwel niet meer. Ik heb er ook de middelen niet voor. Wanneer die dat wel weer heb zal ik vast wel weer iets ruimer gaan leven, maar dan niet zozeer in kwantiteit, maar voornamelijk in kwaliteit.
Ik ga wel eens winkelen of naar rommelmarkten/kringloopwinkels met een vriendin en zij is iedere keer weer stomverbaasd dat ik dan met niks thuiskom. Zij is ook echt een shop-pro hoor, maar bij haar vergeleken steek ik dan nog harder af.
Ik geloof van niet. Ik heb nooit dure kleding, broeken hebben ook wel gaten, dat kan me niets schelen. Onze meubels zijn van marktplaats van Ikea (let op: niet een van de twee, maar tweedehands Ikea dus ). Ik kan wel heel blij worden van mooie kleding, heb ook een pinterest bord met allemaal mooie kleding, maar ik hoef het dan niet te hébben. Mijn telefoon heeft een barst in het scherm, al heel lang. Hoef ook geen nieuwe. Wel wil ik graag spullen die het goed doen, dus in die zin geef ik wel veel geld uit. Maar hebben om het hebben werkt niet zo bij mij. Ik kan wel snel in verkooptrucjes trappen, waardoor ik dus soms wel iets koop wat ik niet nodig heb, maar dat valt niet onder materialistisch denk ik. Ik houd dus wel van mooie spullen, maar als het puntje bij paaltje komt ben ik te lui om het aan te schaffen geloof ik?
Als ik er zo over nadenk ben ik dus wel materialistisch! Ik werk 32 uur en ben elke maand weer blij als ik mijn loon gestort krijg.. Ik ben nog steeds veel met de kinderen, werk 3 halve dagen en 2 hele. Weekend ben ik er compleet! Maar ik HOU van heerlijke vakanties met zn allen, lekker lunchen in het weekend, leuke dingen doen, leuke kleding kopen.. dus ja, dan moet daar ook geld voor zijn. Ik ben echt een Bourgondiër daarin! Dus leuke dingen met zn allen vind ik dan belangrijker.. (niet het belangrijkste overigens)
Hier ben ik absoluut materialistisch. Nu is het wel zo dat ik kijk naar wat ik kan betalen en niet ga fantaseren over dingen die ik zou willen hebben (maar dus niet kan betalen). Ik geef eerlijk toe dat ik materialistisch ben anders zou ik liegen, maar ik kan ook heel erg genieten van betekenis achter dingen (dus dat hoeft niet materiaal o.i.d. te zijn).