Lekkage kelder - verzekering?

Discussie in 'De lounge' gestart door bozoe, 5 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Is er misschien iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad en weet of ik dit op de verzekering kan gooien?

Wij hebben een twee-onder-een-kapwoning. De huizen zijn gespiegeld en de kelders grenzen aan elkaar.

De buren vertelden net dat ze al vaker last hebben gehad van lekkage in de kelder maar tot op heden hadden wij daar geen hinder van. Tot vandaag, de buren waren de kelder aan het leegpompen toen wij thuiskwamen. Het water bleek tot aan de enkels te staan bij hun. Wij direct onze kelder bekeken en helaas bij ons ook veel water. Niet dusdanig veel zoals bij de buren maar wel alle spullen die opgeslagen stonden in dozen doorweekt. Het komt via de wanden binnen lijkt het want de spullen die iets hoger stonden zijn ook zeiknat. Gevolg dat ik bijna alle speelgoed, knutselspullen, maar ook fotoboeken weg kan gooien omdat het beschimmeld en doorweekt is.

We hebben direct de hele kelder leeggetrokken en in een aanhanger gegooid voor grofvuil. Daarna met de Karcher alles opgezogen en het leek weer droog te zijn.
    Helaas bij de buren nog niet, ze zijn gestopt want er stond te veel water (waardoor er ook nu weer water bij ons naar binnen stroomt).

Even los van alle spullen die ik weg heb moeten gooien is er ook flink wat schade aan de wanden, kasten en vloer van de kelder. Het pleisterwerk valt er af en de kasten zijn doorweekt en het hout was al niet heel stevig meer.

Kan ik dit bij de verzekering aangeven? De buurvrouw zegt dat dit geen zaak is voor de verzekering en dat het voor onze eigen rekening is. Ik vind het nogal zuur aangezien het niet mijn toedoen is en zij dus schijnbaar al vaker hier last van hebben gehad zonder de oorzaak te achterhalen.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben jaren geleden lekkage bij onze dakkapel gehad en de schade binnen (gevolgschade) viel onder de inboedelverzekering. Ik zou gewoon even met de verzekering bellen, maar als de lekkage bij de buren zit, zijn zij dan niet aansprakelijk?

bozoe vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden op een zondagmiddag ineens een lekkage uit een muur. Ik heb toen meteen mijn inboedelverzekeraar gebeld en die hebben diezelfde middag nog een loodgieter gestuurd.
    Nadat de loodgieter geweest was hebben ze de dagen erna zelfs nog een stucadoor en een schilder gestuurd. Ik heb nooit een rekening ervan gezien.
    Dus ik zou gewoon bellen als ik jou was!

Fuddey, bozoe en Ysabella vinden dit leuk.
  4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.689
    2.391
    113
    Vrouw
    Broek
    Lijkt me wel. Gevolgschade is gedekt. Reparatie van het lek zelf bij de buren dus niet.

Wij hadden een lekkage aan het dak, de schade door het vocht binnen is gedekt. Een nieuw dak moesten we (helaas) zelf betalen.

bozoe vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

In ons oude huis hadden wij een aanbouw beneden en lekkage aan dat dak.
    Zowel de schade in de keuken binnen als de kosten aan het dak zijn vergoed.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat de buurvrouw dit meteen zegt. Ten eerste weet ze neem ik aan niet hoe jullie precies verzekerd zijn. En ik denk dat ze wel weet dat wanneer jij je verzekering belt, die komen onderzoeken wat er precies aan de hand is.
    Misschien denk ik te ver, maar krijg het gevoel dat de buurvrouw bang is dat zij aansprakelijk wordt gehouden.

ButterflyPassion, Ysabella, Syane en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik zou maandag even de verzekering bellen.

Als schade veroorzaakt is door problemen bij de buren verwacht ik wel dat het gedekt zal zijn.

bozoe vindt dit leuk.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.198
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij hebben 10 jaar geleden een lekkende waterleiding onder het laminaat gehad, wschl was die leiding al lek bij het opleveren van de woning maar omdat het zo weinig was heeft het vele jaren geduurd eer dat we het doorkregen. Er hing steeds een natte kranten lucht in de gang en toen ik een keer de inloopmat wegtrok schrok ik me rot want alles was drijfnat, mijn man heeft planken laminaat losgemaakt en alles was nat en stinkend, ook een plank onder de trap helemaal weggerot, we hebben alles vergoedt gekregen via de verzekering.

bozoe vindt dit leuk.
  8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Gevolgschade van lekkage wordt vergoed. De oorzaak soms (bv door stormschade). Maar bij bijvoorbeeld achterstallig onderhoud niet.

bozoe vindt dit leuk.
  9. rums

rums Niet meer actief

Maar is het ontstaan door de buren? Want dan zijn zij toch aansprakelijk

bozoe vindt dit leuk.
  10. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Dit heet geen lekkage verzekeringstechnisch maar vochtdoorslag door muren. En dat is bij de meeste verzekeringen helaas niet gedekt.
    Komt het alleen van de wand van de buren vandaan ( het gedeelte waar het bij de buren onder water staat) of uit meerdere delen van de kelder? Want bij meerdere stukken en ook hoger gelegen zie ik eerlijk gezegd ook geen aansprakelijkheid van de buren.

momwithcamera en bozoe vinden dit leuk.
  11. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Dat gevoel heb ik ook een beetje. Ik stoor mij sowieso aan het feit dat ik niet even een appje krijg zodra hun kelder blank staat. We hebben best vaak appcontact en had het netjes gevonden als ik ook even op de hoogte werd gesteld.

12. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Daar lijkt het wel op. Zij zegt dat het komt van het regen dat de afgelopen dagen is gevallen. Maar het is zo ontzettend veel dat ik mij dat haast niet kan voorstellen. Maar het moet hoe dan ook uitgezocht worden en belangrijker nog hun kelder moet eerst droog.

13. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Het is een beetje lastig te achterhalen waar het bij ons vandaan komt omdat de hele kelder nat was, ook in de hoek die niet aan hun grenst lagen grote plassen. Maar wat ik gisteravond kon zien nadat het droog was ontstaat het aan de kant die aan hun grenst. Maar de buren denken nu dat er misschien een kapotte leiding ergens onder de grond ligt onder onze huizen.
    Dat zou wel verklaren waarom onze woonkamervloer ook aan het verzakken is maar dat is een ander verhaal:o:

14. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Ik ga straks contact opnemen met de verzekering. Ik dacht dat het via mijn woonhuisverzekering moest maar hier lees ik toch inboedelverzekering?

15. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Update: de buren hebben de kelder droog maar het sijpelt weer vanaf heuphoogte vanaf de muur hun kelder in. Dezelfde hoogte waar het bij ons ook de kelder in komt. Dus het lijkt toch op misschien een kapotte afvoer in de muur.

16. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.131
    1.830
    113
    Ik zou toch even al bellen.

17. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    De verzekeraar bedoel je? Ik kan ze niet bereiken op zondag helaas. Heb de buren gevraagd om alsjeblieft een loodgieter te bellen vandaag.

18. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    bij een kapotte afvoer is het waarschijnlijk wel verzekeringswerk. Zou zeker bellen met je opstalverzekering.

19. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.131
    1.830
    113
    Ook geen spoed gevallen dit is pompen met de kraan open.
    Waterschap bellen die kunnen de boel afsluiten

20. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Een afvoer afsluiten? Het is vermoedelijk een afvoer die lek is in de muur.

Deel Deze Pagina