Ik heb nu dus een makkelijk kind, maar het is maar afwachten hoe het straks gaat... misschien zijn de moeilijke peuters straks wel voorbeeldige pubers. En gaat Eva verschrikkelijk puberen (en misschien peuterpuberen )! En ik heb ook wel eens gehoord dat kinderen als baby heel makkelijk waren, maar als dreumes opeens heel lastig. Het is voor jezelf dan natuurlijk ook behoorlijk omschakelen. Eva heeft ook wel haar buien, maar dat is maar 1 of 2 keer per dag en soms ook dagen niet. We weten er goed mee om te gaan, Eva reageert er goed op en dan is het ook snel weer over. Maar dat vind ik dus niet vallen onder 'lastig', maar onder 'normaal'. Een peuter moet nou eenmaal z'n grenzen ontdekken. En ondanks dat Eva zo makkelijk is, zit er echt wel pit in! Ze is erg bijdehand, vooral met praten, misschien dat dat haar ook wel rust geeft, ze kan goed duidelijk maken wat ze wil. En verder is ze altijd lekker druk bezig maar op een leuke manier.
Wat fijn dat het toch voor een hoop moeders herkenbaar is zeg! Had ik eerlijk gezegd niet zo verwacht. Ik vind het ergens heel erg leuk dat mijn ventje een pittig karaktertje heeft en precies weet wat hij wel en niet wilt, maar oh oh oh, het maakt het er echt niet makkelijker op hoor! Ook ik vraag me wel eens af of een 2e ook zo zou zijn, want dat is een reden dat mijn man nog een paar jaartjes wilt wachten met een 2e, maar goed, dat is een ander verhaal hihi. Het zichzelf alleen kunnen vermaken is wisselend, de ene dag gaat dat beter dan de andere dag, vandaag bij oma was het dus een ramp en na 2 minuten alleen te spelen zette hij het op een krijsen, omdat oma de krant zat te lezen haha. Het lijkt gewoon wel alsof een hoop dingen met een strijd gaan en dat vind ik soms best wel eens jammer. Maar zoals iemand ook al zei, ik weet even niet meer wie, wie weet droogt hij straks hartstikke goed op, het komt ook heus wel goed, dat geloof ik best wel!
O ja, mijn dochter is ook geen makkelijke slaper. Vooral inslapen is niet haar hobby! De avonden zijn de eerste maanden altijd een strijd geweest (wiegen/voeden/huilen etc), maar dat gaat nu erg goed! Langzaamaan is dat verbeterd. Overdag gaat meestal wel aardig, maar in moeilijke perioden is het in (en door)slapen altijd weer het eerste waar ik t aan merk. Rond 6 maanden heeft ze 3 weken gehad waarin ze extreem moeilijk in en doorsliep bij álle slaapjes (ze kreeg ook haar eerste tandjes). Ik dacht dat ik gek werd. Maar daarna is het opeens enorm verbeterd. Verder slaapt ze ergens anders dan thuis slecht, dus dan moeten we haar vaak in slaap 'rijden'. In de wagen of auto, maar ook dat werkt alleen als ze heeel moe is en dan ben je nog 3 kwartier bezig. Maar goed, het is een heerlijke meid met een pittig karaktertje en als ze niet hoeft te slapen is ze altijd vrolijk en lacht (nog) naar iedereen! Ik ben ook niet jaloers op andere moeders (maar baal soms wel dat ze zo snel moeilijk doet met slapen).