Ben te lief volgens psychiatrisch verpleegkundigen.

Discussie in 'De lounge' gestart door penseel, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Als ik na mezelf kijk ben ik best wel streng na mijn dochter.. Ik heb duidelijke regels en als ze die niet gehoorzaamt geef ik haar straf
    (box, bed of slaapkamer uithuilen voor vijf minuten)..

Ik houd er niet van als kinderen overal aan zitten, trekken, zeuren enzovoort.. Alles met mate vind ik..

Mijn dochter krijgt alle liefde van de wereld, maar nee is nee. Als haar vader boos op haar is, dan ben ik ook boos op haar.. Hierdoor is ze heel gemakkelijk qua omgang, ook als ze bij andere mensen is..

Qua haar karakter laat ik haar wel erg vrij. Ze mag lekker zichzelf zijn en genieten van alle liefde die wij haar schenken :)

2. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Dit!
    De kinderen die ik ken, die "lief" worden opgevoed, luisteren voor geen meter, zijn brutaal en vervelend.
    Dan maar streng, maar ik kan mijn dochtertje overal mee naar toe te nemen omdat ik zeker weet dat ze nergens aanzit, niks sloopt en gewoon luistert.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat voorbeeld heeft in mijn ogen niks met streng zijn te maken. In mijn ogen slaat streng zijn eerder op regels wat wel en niet mag, daar consequent in zijn en ja, daar hoort straf bij als er iets gebeurt wat niet de bedoeling is. Niet per se lijfstraffen (tik of zo), maar kan zijn: naar de kamer, geen toetje, time-out, deze week geen vriendjes over, of alleen al 'streng toespreken' (zolang het impact heeft) etc.

Wat dat betreft zou ik liever te streng zijn dan te lief.

Beide is niet goed, denk ik.
    Als je te lief bent, dan lopen je kinderen over een gegeven moment over je heen. Heb dat meerdere keren mogen aanschouwen. Zowel bij mensen met kinderen in mijn huidige omgeving, als bij mensen, die nu van mijn leeftijd zijn, wiens ouders te lief/vrij waren. Die zogenaamde 'vrije opvoeding', die 25 jaar geleden zo enorm in was, heeft een hele generatie verpest en dat merken we nu, o.a. door het gebrek aan respect voor anderen, beleefdheidsvormen, etc.

Als je te streng bent, dan is het veel moeilijker voor een kind om zélf grenzen te ontdekken en de (natuurlijke) consequenties daarvan te ondervinden. Zoals voor het eerst te diep in het glaasje kijken en daar van over je nek gaan ;) Ik denk dat als je te streng bent, als je het lijntje te kort houdt, dat de kans vele malen groter is, dat ze compleet doordraaien op het moment dat ze 'losgelaten' worden.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk maak wat ik bedoel. Ben moe en dan praat ik nogal wollig :)

4. Delta

Delta Niet meer actief

Straf geven in bed of slaapkamper is echt niet goed.. Slaapkamer en je bed hoort een veilige plek te zijn. Als je daar straf gaat geven, is dat geen veilige plek meer voor een kind.

Als mijn dochter niet luistert, zet ik haar na 3 keer waarschuwen even in de gang, voor een, halve minuut of zo? Dan is het een knuffel en kus en weer goed. En ja, ik ben vaak hele dagen met haar (soms gaat ze 1 of 2 dagen in de week naar oma, zodat ik wat dingen in huis kan doen, tijd voor mezelf) maar ze kan soms een dag hebben waarin ze heel vervelend is en ik niet lekker in mijn vel zit. Dan word ik sneller boos, schreeuw dan of pak dr wat harder bij haar arm. Slaan nooit gedaan. Maar ook na schreeuwen of wat harder bij de arm pakken voel ik me erna zo schuldig.. Gebeurd niet vaak. Ligt ook aan mijzelf, dat zeg ik ook tegen mijn dochter als het gebeurd.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Wij moesten ook naar de slaapkamer als we vervelend waren maar heb dat nooit ervaren als onveilig, het was juist een soort van 'fijn' om dan even in je eigen kamer te zijn en je woede en/f verdriet kwijt te kunnen. Op de gang vond ik veel erger, zo kil en naar..

6. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind t lastig om consequent te zijn

Terwijl ik t wel heel graag wil en echt wel jet belang er van in Zie, zeker met mijn zoontje die echt heel erg pittig is

Maar door het feit ( waar ik me evht niet achter probeer te verschuilen) dat ik een alleenstaande moeder ben, die ook wel eens moe is of niet lekker in d'r vel zit, wil ik nog wel eens voor de makkelijkste oplossing kiezen

Hele dagen strijd is ook echt niet fijn, moest zelfs van GGD mevrouw waar ik langs ben gegaan niet overal boven op zitten en ook wat dingen kunnen lagen gaan qua gedrag van de jongste

Ook moeilijk dus

Maar ben wel een hele lieve moeder en heb wel ook regels, soms zijn ze alleen wat losser en als t nodig is schroef ik ze weer aan

Probeer in iedergeval wel m'n best te doen maar geef eerlijk toe dat ik t hele opvoeden af en toe best lastig vind

7. misa

misa Niet meer actief

Streng, consequent of een tik verkopen vind ik hele verschillende dingen.

Ik ben consequent, maar ook erg liefdevol naar de kinderen.

Maar als ik moet kiezen ben ik liever iets te streng, want dat staat los van ons je je kinderen lief hebt of liefde aan ze toont. De kinderen die te lief opgevoed zijn, vind ik vaak geen fijne kinderen. :) Eerder verwend, brutaal en slecht luisterend.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, alles heeft zijn voor en nadelen.. Ik denk dat ik eerder iets te streng ben dan te lief/soft. En iets te streng vind ik niet zo erg, zolang t maar niet veel te streng is. En ja, op sommige gebieden ben ik af en toe wel eens te soft/niet consequent genoeg..tot ik merk dat dat niet goed gaat, dan trek ik de teugels weer wat strakker.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben best streng denk ik in de ogen van anderen.
    Ik vind het belangrijk om consequent en eerlijk te zijn naar mijn kinderen toe. Ze krijgen hoe jong ze ook zijn verantwoordelijkheden en ik heb bepaalde verwachtingen van ze.

Als leerkracht zie ik veel verschillende kinderen die op veel verschillende manieren worden opgevoed en wat voor effect dat dus heeft op het kind.
    Er zijn ouders waarbij ik denk 'daar kan ik veel van leren' en dat onthou ik dus voor de opvoeding van mijn eigen kinderen.

Ik zou mijn opvoedingsstijl warm-streng willen noemen.
    Ik hou zielsveel van mijn kinderen, heb veel geduld en heb het allerbeste met ze voor, maar........... ik bepaal uiteindelijk wat het beste is voor ze ;) dat is mijn taak als ouder, mijn kinderen van 4 en 7 jaar kunnen meedenken maar nog lang niet de gevolgen van alles overzien.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Vond ik ook idd. :)

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    #52 Mams136, 17 okt 2014
    Laatst bewerkt: 17 okt 2014
    Ook hier stuur ik de oudste naar boven om af te koelen.
    Hij vind dat ook niet vervelend, en associeert zijn kamer ook niet met een vervelende plek.
    Hij vind dat z'n rust, kalmeert en komt daarna naar beneden om sorry te zeggen inclusief uitleg waarom.

Ik ben streng, ja. Maar hier geld wel de regel:
    Als je netjes naar me luistert en doet wat ik van je vraag. Dan kun je bij mij heel veel gedaan krijgen. Het is geven en nemen maar ik ben de eindbaas.

Ik kan mijn kinderen prima meenemen op visite. De oudste luister super. Is niet poeslief, maar zodra ik ingrijp dan is het hem wel duidelijk.
    De jongste gaat nu dat leerproces door en dat is niet altijd even gezellig, maar zo komen we er wel. Consequent zijn.

Deel Deze Pagina