nu we zwanegr zijn, zijn we een beetje aan het dagdromen over hoe ons kindje er uit komt te zien. ik heb gedroomt over een blond meisje met blauwe ogen. en me vriend zegt dat we daar geen kans op hebben omdat hij bruine ogen heeft en dit dominant is op blauw. ik weet dat dit wel klopt maar dat wil zeggen dat ik dus alleen een blauw gen heb( anders had ik bruine ogen) maar zijn moeder heeft groene ogen. dus kans op een kind met lichte ogen hebben we dan toch zeker wel. niet dat dit uitmaakt hoor kwam toevallig ter sprake haha. ben zowiezo blij met me kleinje al is het paars met stipjes haha. weten jullie hoe dit zit?
ligt eraan welk gen je kindje krijgt van je vriend. bruin is inderdaad een dominante kleur over blauw. Daar heeft hij gelijk in. Het kan goed zijn dat je vriend inderdaad bruin - groen in zijn genen heeft zitten en dan is het dus nog afwachten wat het zal gaan worden. Donkere of lichte ogen. Het is wel zo dat bij de geboorte blanke kinderen geboren worden met blauwe ogen, dit is vaak niet de uiteindelijke kleur op volwassen leeftijd. Het duurt een tijdje voordat de definitieve oogkleur opkomt als het ware. Het is wel zo dat als het kindje bij de geboorte donkere ogen heeft het geen lichte ogen zal krijgen na een jaar. Andersom kan wel geloof ik.
dat is inderdaad een hele mooie link, vooral dat schema onderin. bij het lezen van de vraag borrelt mijn biologie weer boven en en ben ik al weer schema's aan het tekenen, op een forum is dat zo moeilijk te doen haha dat schema op die link is dan een heel goed alternatief!
Klopt , heb dit ook gehad met biologie. Maar het kwam allemaal niet zo snel meer bovendrijven in die grijze massa van mij Vandaar een linkje, handig!
haha, heel goed! biologie zit er hier nog fris in (ben tijdelijk gestopt met diermanagement hbo en doe nu mbo dierenartsassistente en mijn man studeert biologie). wij hebben letterlijk een hele avond lol gehad met het herleiden van de oogkleuren in de families, helaas weinig over bekend en ik heb de moeilijke grijze ogen in de familie
Ja met grijs wordt het weer een heel ander verhaal hé. Ik ga me er maar niet een hele avond met mannetje mee bezig houden, veel te lastig. Je zou er ruzie van krijgen Maar hier voornamelijk blauwe ogen geloof ik.
haha, ruzie niet hoor, vind alles mooi! @cellie: da's dan ook een mooi raadsel haha meteen bij de opa's en oma's gekeken wat zij hebben?
Ja, je kan er niet veel over zeggen geloof ik. Er kan best ver terug in je familiegeschiedenis zitten met een gen dat altijd weg leek door die dominante donkere genen. Maar net in combinatie met iemand met datzelfde gen kan het ineens bij je kindje zo zijn. Op werk kwam er vaak een donkere (ik geloof surinaamse) man met knalblauwe ogen. ik vroeg me steeds af waarom die man zo ijdel was om elke dag maar weer die kleurlenzen in te doen. Bleek na een tijdje dat dit zijn eigen oogkleur was! Mijn man en ik hebben allebei donkergroene ogen, dus mijn dochter ook (wel de donkerste variant, dus mijn ogen!)
het is heel lastig maar je kan er vaak geen peil op trekken. er word idd gezegd dat bruin domineert maar mijn vader heeft bruine ogen en mijn moeder grijs, mijn broer heeft ook bruine ogen en ik heb weer blauw. dus alles kan! kijk naar de kindjes van marco borsato, marco en leontien hebben beide donkere ogen en de kinderen hebben blauwe ogen... denk dat je veel verder terug moet kijken dan jezelf en jou vader en moeder...
Mijn man is 1/8 indisch, heeft donkerbruin haar, bruin-groene ogen en een getinte huid.. Ik ben lichtblond, blauwe ogen, een echte hollandse en ons zoontje: donkerblond met blauwe ogen.. Hij is net 2 druppels zijn moeder zegt iedereen. Ztoen hij net geboren was leek hij heel veel op zijn papa, maar dat is helemaal omgedraaid. Terwijl ik echt verwacht had dat mijn man dominant zou zijn.. We zijn dus ook erg benieuwd of onze 2 zoon straks meer op papa zal lijken
Grappige link en intresant ook. Mijn ex en ik hebben beide bruine ogen onze zoon dus ook. Mijn huidige man heeft blauwe ogen en onze zoon dus ook terwijl ik mega donker ben wat haar betreft en ogen , ik was ook best wel verast en ik moet zeggen ik vind het super gaaf een blond kind met blauwe ogen. Ik ben dus nu ook erg benieuwd hoe ons meisje eruit gaat zien!
k'Ga zo de link ff bekijken, hier onze samenstelling qua ogen; ex helder blauw (donker haar, krullen ,vroeger blond, krullen), ik groen/grijs (dik blond haar, vroeger wit, slagen en krullen> Jesse; licht helderblauw (spierwit haar, zo stijl als het maar kan en mijn kruin (the family twist, lol) man bruin,(bruin en krullen, vroeger blond/krullen) ik groen/grijs> Sahra; bruin/groen (donkerblond, redelijk stijl beetje slag, werd geboren met zwarte krullen!) & Quinten; blauw/grijs,(blond haar, the family twist, dik haar) deze kleine; nog een raadsel.. Het grappige is, dat mijn jongste en oudste zoon heel veel van elkaar weg hebben, als baby sprekend op elkaar leken, nu qua uiterlijk ietsje minder maar ze hebben dezelfde uitdrukkingen.. dus ik ben heel benieuwd hoe dan dit jongetje is.. als ik kijk naar Gijs en zijn broers; de ene zo donker dat ie wel een italiaan lijkt en de andere is zo blond als het maar kan..en hij zelf is ook vrij donker.. dus voor het zelfde geld wordt dit ventje wel geboren met zwarte krullen.... lol Greetz Hilde
hoii ik heb blauw grijs en mijn vriend groen youame heeft blauw bij mijn vriend in de familie hebben rood haar n k heb donkerblond en mijn vriend ook maar mijn dochtertje heeft rood
toevallig vragen wij ons dit ook af. ik heb bruin-groene ogen en mijn vriend grijs groene ogen. maar ik kan net zo goed het blauwe gen bij me dragen waardoor ons kindje blauwe ogen krijgt. mijn zusje heeft namelijk wel blauwe ogen. je kunt het nooit van te vopren zeggen wat het wordt want je draagt altijd twee tyupes gen bij je, en een van de twee geef je maar door aan je kindje. blijft een verassing dus net als dat mijn vriend en ik allebei krullend haar hebben, zou het kindje stijl haar kunnen krijgen want zowel zijn zus als mijn zus hebben stijlhaar. dus het kan zomaar dat we beiden de gen met het stijle haar doorgeven. of ik heb donkerbruin haar en hij rood/rossig. ook zo'n verrassing. blijft wel leuk zo, maar ben zooooo nieuwsgierig.
Mijn vriend heeft bruin haar, blauwe ogen Ik heb bruin haar, blauw,grijs,groen,bruine ogen met boventoon blauw Allebei hebben we slag in ons haar (ik was tot aan mijn 3e jaar blond en had pijpekrullen) Lotte heeft donkerblond haar en blauwe ogen en begint lichte krullen te krijgen. Ben benieuwd hoe deze frummel eruit gaat zien
blijft altijd een verassing denk ik, mijn man heeft groen en ik bruin en mijn dochter heet blauw. al worden ze(ja kan dus nog steeds!) grijzer ze zijn niet zo helder blauw als in het begin en ze is al 6
oooooooooooooowjah, DE discussie tijdens de zwangerschap hier! Ook wij kunnen eeeeeeeuwig fantaseren over welke oogjes de baby krijgt...
heb toen ik zwanger was van mijn zoon er heel veel over gelezen dit omdat mijn dochters blauwe ogen hebben en ik heel donkerbruin en mijn ex heeft ook blauwe ogen mijn vader heeft blauw en mijn ex zijn vader ook en dan is blauw dominanter mijn zoontje zijn vader heeft lichtbruin en ik dus donkerbruin maar mijn vader heeft blauw en de vopa van mn zoontje bruin heb een zoontje gekregen met kichtbruine ogen dus ook dominanter omdat zijn vader en opa van die kant lichtbruine heeft de vader van mijn aankomende kindje heeft blauw en zijn vader ook ik gok dus op een kindje met blauwe ogen