Oefenweeën of toch VK bellen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by zwangie, Apr 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Ik hoop dat iemand hier meer van weet of ervaring mee heeft. Ik ben maandag a.s. 35 weken zwanger en heb sinds dinsdag jl. last van pijn in mijn onderrug, menstruatiepijn in mijn buik en sinds donderdag ook een vloeibaardere, wittere afscheiding. Donderdag wilde ik de VK bellen, maar die zijn alleen op maandag t/m donderdagochtend te bereiken... Ik dacht dat het oefenweeën zouden zijn, maar als ik 's nachts eruit geweest ben om te plassen (moet ik trap voor op en af) heb ik zo'n pijn dat ik begin te twijfelen. Zag nu in het blad "In verwachting" dat deze klachten in combinatie met ritmische samentrekkingen in de baarmoeder ook echte weeën kunnen zijn. Ik heb soms deze samentrekkingen (ik denk gemiddeld 2 tot 3 keer per dag een half uur) en heb de pijn in rug en buik een aantal uur per dag met ook wel soms een aantal uur "pauze". Ik had tot nu toe nergens last van en de VK zei bij mijn laatste controle (anderhalve week geleden) dat alles zelfs beter dan volgens het boekje ging. O ja, de baby is wel al ingedaald (ik weet niet of het volledig of gedeeltelijk is, want ik begreep dat het ook in fases kan indalen).
    Moet ik nu het noodnummer van de VK bellen (gaat via de huisartsenpost) of kan ik tot maandag wachten?
    Alvast bedankt voor de reacties! :D
    Groeten,

Kim

2. Pam

Pam Actief lid

Aug 14, 2006
    275
    0
    0
    Ik zou gewoon afwachten, mocht het echt doorzetten dan pas bellen....
    Ik had 2 weken voor de bevalling last van voorweeen telkens.. maar als de echte weeen komen dan voel je het echt!
    Succes ermee!

Groetjes pam

3. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Hoi Pam,

Bedankt voor je reactie. Ik wacht het nog even af. Ik heb alleen wel vaker dat ik zelf niet door heb hoe ernstig bepaalde klachten of zo zijn en dan krijg ik weer op m'n kop van m'n huisarts... :)
    M'n man liep nu al te grappen dat het echt weer wat voor mij zou zijn om niet door te hebben dat de bevalling was begonnen en dan bij de volgende controle (dinsdag a.s. einde van de dag) te horen dat ik 8 cm ontsluiting heb of zo.... ;) :D
    Ik ben nu wel weer wat meer gerustgesteld, behalve dan dat de echte weeën nu nog onheilspellender lijken ;)

4. Pam

Pam Actief lid

Aug 14, 2006
    275
    0
    0
    Als je op het einde loopt dan ga je overal op letten en bij alles wat je voeld denk je, zal dit het zijn? hihiihihii...
    Maar geloof me, als het ECHT begint dan heb je het snel door...
    Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar het voeld als hele heftige menstruatie krampen en dat moet dan om de paar minuten terug keren...

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Als je een warme douche neemt zouden oefenweeën in intensiteit af moeten nemen, is dat niet het geval dan zouden het echte weeën kunnen zijn.

6. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Hoi Loeki,

Volgens mij is het met douchen inderdaad minder (zal het straks nog even uitproberen) dus dan weet ik wat me te doen staat de komende tijd... ;)
    Moet nog wel een week werken, dus dat is wat onhandig, maar ja. Ik had verwacht dat je soms oefenweeën hebt en niet zo vaak en zo lang... Je merkt het al, het is mijn eerste zwangerschap :D
    Bedankt voor de tip!

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Het is ook mijn eerste hoor, maar na 10 maanden op dit forum heb ik al heel wat tips gelezen ;)

8. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Nou Pam, ik ben benieuwd... hihi.
    Ik had vanacht al echt zo'n moment dat ik de behoefte had om op m'n knieën het huis door te gaan, dus als het echte werk nog erger is dan kan dat nog leuk worden :rolleyes:
    Ach, nu zal de stress dat het veel te vroeg is ook wel meespelen in de pijnbeleving. Over een paar weken ben ik waarschijnlijk gewoon blij dat het eindelijk zover is!

9. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Ik heb gezien dat ik jouw bericht hierin moet kunnen zetten, maar heb geen idee hoe, dus dat doe ik dan maar niet.
    Ik ben nog niet zo lang op dit forum aan het kijken, had nergens last van en kon mijn vragen prima bij de VK kwijt. Nu alles dichterbij komt en ik bijna met verlof ga (en dus wat afstand van m'n werk neem) heb ik steeds meer behoefte aan lezen wat andere zwangeren bezig houdt en nu dus ook aan advies.

Bedankt! Ik ga nu lekker een warme douche nemen (...) en dan proberen te slapen.

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Truste Zwangie, hoop dat je iets aan het forum zult hebben.

Berichten van anderen overnemen kun je met de knop quote bij mijn berichtje doen, maar dit is niet nodig als je gelijk om het bovenstaande bericht reageert, quotes bij voorkeur gebruiken als er een paar berichten tussen staan.

11. Pam

Pam Actief lid

Aug 14, 2006
    275
    0
    0
    Bij mij zakte de weeen juist af na de warme douche!
    maar 12 uur later was onze dochter alsnog geboren haha...

Als je echt denk, nu is het begonnen gewoon bellen.. de verloskundige zal altijd naar je luisteren en als ze denkt dat het nodig is komt ze bij je langs om te kijken hoe het ervoor staat!

12. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Het heeft even geduurd, maar vanwege de pijn had ik echt even geen behoefte aan de computer...

De douches hielpen een beetje en maandag had ik ineens een paar uur nergens last van (was eeeerg fijn want ik werk nog!).

Vandaag naar de VK geweest en ben doorverwezen naar de huisarts. Nu blijkt dat ik blaasontsteking heb en dat dit tijdens de zwangerschap klachten die lijken op oefenweeën veroorzaakt....!

Heb een kuur gekregen en dat zou dus de pijn ook moeten verdringen. Nu maar hopen dat het snel werkt!

Allemaal bedankt voor de reacties, de tips en de steun!

13. ster

ster Fanatiek lid

Nov 1, 2005
    1,549
    0
    0
    Goh Zwangie wat een verhaal! En dan blijk je een blaasontsteking te hebben! Wat ik zelf wel geleerd heb dat je bij (en ook advies van de VK) twijfel altijd moet bellen. Zij geven wel aan of het nood is of niet! Goh nog eventjes he? Spannend hoor, sterkte alvast!

14. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Dinsdags meteen na de mededeling dat het blaasontsteking was begonnen met antibiotica. De pijn nam af en dus lekker gaan slapen. Om 2.30 uur werd ik wakker, toch weer pijn. Even eruit geweest, alles prima. 3.00 uur weer terug in bed en bij het omdraaien voelde ik ineens vloeistof uit me lopen... Vliezen gebroken! Tas ingepakt en gekeken of ik VK mocht bellen. Er stond dat bij gebroken vliezen 's ochtends pas gebeld mag worden, dus gewacht. Na het bellen bleek dat de informatiefolder nog moet worden aangepast, dat je voor 37 weken altijd moet bellen als de vliezen breken...
    Naar het ziekenhuis, volgens arts geen weeën, maar wel opname en volledige bedrust. Volgens arts kan de geboorte nog wel weken op zich laten wachten, dus hoewel ongerust, toch maar gewoon gaan slapen 's avonds. Om 23.30 wakker geworden, lichte pijnklachten. Verpleging zegt dat het de blaasontsteking is. Om 1.00 uur aangegeven dat de heviger en frequenter wordt en dat ik denk dat het weeën zijn. Het is druk dus ik moet wachten... Om 2.00 uur eindelijk weer iemand in beeld (na drie keer vragen!) en aan de monitor. Ik lig inmiddels te kronkelen van de pijn. Na 30 minuten is monitor klaar, maar volgens verpleging geen weeën. Ik eis een inwendig onderzoek ondanks het infectiegevaar en het blijkt dat ik 6 cm ontsluiting heb! Snel naar verloskamer, man gebeld en meteen al persweeën. Ik mag niet persen omdat ik op m'n man moet wachten. Om 3.00 uur is hij er, maar dan is arts elders bezig... 3.15 uur eindelijk persen, 4.00 uur dochter geboren! Ze is met 35 weken en 2 dagen zwangerschap natuurlijk veel te vroeg, maar weegt 2795 gram, past prima in maat 50, heeft apgarscores 9, 10, 10 en drinkt meteen uit de borst! Ik ben compleet overdonderd want zou deze week nog gewoon werken en had me nog niet echt in bevallingstechnieken etc. verdiept.
    Ze is prachtig en we zijn meteen verliefd op haar.
    Ik ben zelf na 5 dagen uit het ziekenhuis, maar mijn dochter helaas nog niet. Alles gaat uitsteken, ze heeft geen last van geelzien of infecties. Is wakker en alert en heeft niet in de couveuse gelegen, maar het kost haar soms nog moeite om 60 cc te drinken en meer dan 15 cc uit de borst lukt haar ook nog niet. Van het ziekenhuis mag ze pas naar huis als ze zes van de zeven voedingen (van 65 cc) in een kwartier opdrinkt. Er wordt wel gezegd dat ze het verder bijzonder goed doet en dat er behalve het drinken eigenlijk niets is dat wijst op een dergelijk vroege geboorte. Ze is trouwens ook pas 80 gram afgevallen, terwijl het max. 280 zou mogen zijn. Ik ren me tussen het kolven door rot om haar nog te kunnen zien en kraamvisite is wel het laatste waar ik zin in heb. Gelukkig voel ik mij fysiek goed. Het verdriet is weg als ik haar zie en ze zo aandachtig naar ons kijkt en geniet van het badje dat we haar geven, maar wanneer ik thuis in haar kamertje zit en me voorstel dat ze lekker in haar eigen bedje ligt knapt er wel iets.
    Inmiddels heb ik begrepen dat blaasontsteking veelal een reden voor een voortijdige bevalling is, tenzij het snel onderkend wordt. Dus ik raad iedereen aan om je hier bij de minste twijfel meteen op de laten onderzoeken, daarmee kun je misschien ellende voorkomen.

15. stef

stef Fanatiek lid

Apr 19, 2006
    3,084
    31
    48
    Jemig meid gefeliciteerd met je kleintje!
    Nog even wachten dan kan ze lekker mee naar huis toe.

Geniet ervan

16. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Dat zal wel even schrikken zijn...

Ontzettend gefeliciteerd en dat ze maar snel mee naar huis mag..

Liefs britt

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik kan me voorstellen dat dit niet was, waar je je van te voren op insteld. Hopelijk kan je nu lekker genieten van je kindje.

18. Saona

Saona Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    4,529
    640
    113
    Gefeliciteerd met je kleintje! We willen natuurlijk wel graag weten hoe ze heet ;)

19. ster

ster Fanatiek lid

Nov 1, 2005
    1,549
    0
    0
    Jeetje wat lees ik nu?
    Van harte gefeliciteerd hoor!
    Geniet van de kleine!

20. zwangie

zwangie Actief lid

Apr 9, 2007
    127
    0
    0
    Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties!
    Onze dochter heet Charlie, haar tweede naam is Sophia.
    Waarschijnlijk had ik gisteren pas de "kraamtranendag", maar vandaag gaat het weer beter.
    Charlie krijgt waarschijnlijk vandaag een sonde, omdat ze niet lekker eet. Gisteravond bleek dat de verwarming op de kinderafdeling stuk is, dus het is daar 27 graden i.p.v. 21! Niet zo raar dat ze zo veel slaapt en daardoor weinig eet dus... Het blijkt dat alle kindjes op de afdeling er last van hebben, de verpleging vond al dat er wel opvallend weinig "huilers" waren. Nu maar hopen dat het in orde gemaakt kan worden.
    Haar gewicht is ook best veel voor haar leeftijd, dus ze is weliswaar fysiek lekker sterk, maar moet ook veel eten voor een kindje dat is geboren met 35,2 weken. Hopelijk knapt ze op van het gemak waarmee ze nu haar eten gaat krijgen en kan ze snel met ons mee.
    Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties! :D

Share This Page