Sinds ik zwanger ben lijkt ik niets meer te kunnen relativeren en ben ik werkelijk overal onzeker over. Dus ik had ook nooit gedacht dat ik zo'n suffe vraag zou posten. Maar ik ben 19 weken zwanger, en sinds een aantal weken zijn mijn darmen er letterlijk mee opgehouden volgens mij Ik weet genoeg van huis tuin en keuken middeltjes en trek ook alles uit de kast om het enigzins op gang te houden. Neemt niet weg dat ik soms verschrikkelijk hard moet persen om er iets uit te krijgen. Over dat persen maak ik me wat zorgen. Niet of ik de baby mee pers Maar heeft het invloed op mijn bekkenbodem? Is het erg slecht en heeft het invloed op bijv. mijn baarmoedermond? Ik weet dat ik niet zo hard moet persen ivm aambeien, maar als het echt niet lukt raak ik soms wel eens wat paniekerig en dan moet het eruit zeg maar!
Ik heb dat ook inderdaad alleen minder erg als jij beschrijft. Mijn ontlasting is wat hard en het zijn bijna alleen nog maar konijnenkeutels om zo maar te noemen. Het is heel normaal dat je dat krijgt maar als jij het zo erg hebt zal ik toch even naar de dokter gaan. Dat hard persen lijkt me namelijk niet echt goed voor je lichaam! Succes ermee.
Heel herkenbaar. Heb toen eens kritisch naar mijn eetpatroon (lees: vreetbuien) gekeken en heb daar een aantal dingen uit geschrapt, en ben meer gaan drinken. Ook ben ik toen met Activia begonnen en ging alles een stuk vlotter.
Ik heb er ook een tijdje last van gehad. Dan kon ik echt 5 á 6 dagen niet naar de wc. Dan begon het met winderigheid en de dag erna kon ik vaak wel 'makkelijk' naar de wc. Het is misschien moeilijk, maar ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Als je geen last van je buik hebt is het inderdaad niet goed om te persen. Als je het echt niet kan laten dan kan je dit bespreken bij je vk, zij kan misschien een middeltje voorschrijven. Lactulose mag je gebruiken, weet alleen niet of je dat gewoon bij de drogist kan halen of dat je het voorgeschreven moet krijgen. Sterkte!