Ik kom netjes iedere 4 weken en nu iedere 3 weken op controle alleen nu had ik er een vraag over... Als ik op bezoek ga bij de verloskundige dan meet ze mijn bloeddruk ze voelt het kindje en luisterd naar het hartje.. Maar ik moet altijd zelf vragen naar mijn bloeddruk of die wel of niet goed is en moet ook zelf vragen van hoe het gaat met de vorderingen van mijn kindje. Nu hoor ik dus van vriendinnen die ook zwanger zijn dat die urine mee moeten nemen en dat word dan getest. En die krijgen uitleg over wat er gaat gebeuren de komende weken. Ik schrok me wezeloos toen ik harde buiken kreeg, ik was niet gewaarschuwd ik dacht dat ik een miskraam of zo kreeg... Nu is mijn vraag is dit normaal of krijg ik gewoon weinig uitleg over de zwangerschap ?? Ook is er nog nooit naar mijn gewicht gevraagd (lijkt mij ook belangrijk of niet?) Sorry voor de vragen maar ik moet er donderdag weer heen en heb er eigenlijk helemaal geen zin in om te gaan, ik schiet er voor mijn gevoel zelf niks mee op door te gaan
hoi Renske, tja, je hebt veel verschillende mensen, de een is spraakzamer dan de andere. Wel jammer dat je zo'n zwijgzaam persoon treft. Het is blijkbaar haar manier van werken om niks te zeggen zolang het goed gaat. Ik kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt. Ik zou (als je dat durft) het wel aankaarten, want zij moet goede zorg leveren, en jij bent dus duidelijk niet tevreden. Probeer het bespreekbaar te maken! En als ze zelf nog steeds niets zegt, moet je maar proberen vragen te stellen. Ook al vind je de controles op deze manier niet leuk, het is wel belangrijk dat je trouw blijft gaan, want het is belangrijk om te weten dat het allemaal goed gaat met jou en de baby. Vroeger testten we inderdaad altijd urine, maar dat doen we eigenlijk al een paar jaar niet meer. Alleen als er een reden voor is, is het nodig om dat na te kijken. Sommige verloskundigen zijn het blijven controleren bij elke zwangere, maar dat is dus niet nodig. Ook is het niet belangrijk voor ons om je gewicht te weten. De een komt 10 kilo aan in de zwangerschap, de ander 20 kilo. We doen daar eigenlijk niks mee, we gaan louter af op de groei van je baarmoeder en je kindje en de bloeddruk. Dus ook dat is dus niet vreemd, dat ze daar niet naar vraagt. Het is wel een taak van de verloskundige om voorlichting te geven. Maar we kunnen ook niet alles vertellen! Als we aan elke vrouw vertellen welke klachten je eventueel kunt krijgen zijn we veel te lang bezig! Lees daarom zelf ook, bijvoorbeeld de boeken van Beatrijs Smulders (in elke bibliotheek verkijgbaar). Veilig Zwanger en Veilig bevallen. Als je vragen hebt kun je die natuurlijk wel altijd aan je verloskundige stellen. Nogmaals, bespreek je ervaringen met je verloskundige, hopelijk staat ze er voor open en doet ze er wat mee. Want vertellen dat je bloeddruk goed is en dat de kleine goed groeit, is wel het minste wat je kunt doen! En ook info geven over de volgende controle hoort er echt bij! Mirjam
Heel erg bedankt Ik ben vanmorgen geweest en had een andere verloskundige uit het team, deze was erg spraakzaam en vertelde wat ik wilde horen.. Ik heb mijn volgende afspraak ook bij haar gepland Maar door uw reactie weet ik in iedergeval wat ik normaal wel of niet kan verwachten van een controle