Ben zo boos! Even me hart luchten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tonneke, 12 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Hoi meiden,

Het gaat om het volgende. Mijn schoonmoeder past maandag op onze kleine knul. Mijn schoonzus is zwanger van haar eerste (uitgerekend september) en ik ben plotseling zwanger van de tweede (uitgerekend december). Ze gaat (leest wilt) op alledrie gaan passen maar wil dit alleen op de maandag doen. Oke het is haar keuze maar waarom spreid ze dit niet naar 2 dagen (ze werkt niet). Maarja dat is het punt niet. Ze zit dus straks met 3 kinderen waarvan 2 babies. Dit kan ze dus nooit aan. Nu wil ze mijn oudste naar de creche brengen in de middag op maandag. Ze denkt dat dit kan waneer ze dit wilt, maar bedenkt niet dat er wachtlijsten zijn en dat het veel geld kost.

Het punt alleen is dat hij al 2 dagen naar de creche gaat. Hij ging eerst 1 dag maar mijn man moet meer werken dus moet hij nu dus 2. Mijn schoonzus is falikant tegen het kinderdagverblijf en haar kind gaat daar dus absoluut niet naartoe. Een voordeel is dat ze veel geld hebben en ze kan veel minder gaan werken straks (2,5 dag) en dit dus ook kan veroorloven. Deze luxe hebben wij niet en nu moet ik dus straks mijn kind meer wegbrengen en dus nog meer gaan betalen omdat zij tegen de creche is. Ik ben hier zo boos om. Nou moeten wij straks 3 dagen opvang betalen. Ik heb geen andere oplossing dus ben bang dat het echt zo moet gaan.

Nou zijn me schoonouders rijk en me schoonzus en broer hebben het ook ruim. Wij hebben het goed hoor mogen niet klagen maar hebben niet de luxe om minder te werken.

Misschien beetje warrig verhaal maar kan me er zo verdrietig over maken. Nog een probleem is dat me schoonmoeder wel op de maandag op mijn zoontje wilt blijven passen want het is haar oogappel maar dan wel alleen een ochtend. Dus er is ook een grote kans dat de jongste naar de creche moet een extra dag.

Wat moet ik nou?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap :)

Verder is het een lastig probleem. Hoe gaat je schoonzus dit met de andere dagen doen waarop zij werkt? Nemen haar ouders die voor haar rekening? Verder zou ik het denk ik niet zo relaxed vinden als mijn schoonmoeder op twee baby's plus een dreumes zou moeten passen... Maar ja, ik weet niet hoeveel vertrouwen jij hebt in je schoonmoeder.

In ieder geval zie ik als enige oplossing dat je dit bespreekbaar maakt.

3. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Tja, je zou toch verwachten dat jouw zoontje er het eerste was, dus ook gewoon het eerste recht heeft op haar als oppas? Maar goed, misschien is het handig om nu al duidelijke afspraken te maken en even om de tafel te gaan zitten met z'n allen. Een KDV is inderdaad niet zo geregeld en dat moet je ook duidelijk maken! Als jouw kleintjes straks naar een KDV moeten, dat moet dat nu al geregeld worden, dus hoe sneller je duidelijke afspraken hebt, hoe beter denk ik.

4. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Dankje wel voor jullie felicitaties!

3 is ook echt teveel voor haar en ik zie dit niet zitten. Ik ziet het ook niet zitten dat ik straks 3 dagen met 2 kinderen moet slepen (ik heb namelijk een auto en ben mobieler met mijn werktijden dan mijn man). Desnoods ga ik opzoek naar een oppas, ook al vindt ik dit heel eng aangezien je echt vertrouwen in iemand moet hebben.

5. anne82

anne82 Bekend lid

16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Dat vind ik echt onzin!
    Ik vind dat je als schoonmoeder de oppas eerlijk moet verdelen. Je kunt toch niet kiezen tussen je kinderen/kleinkinderen? Ze zijn je toch allemaal evenveel waard? Lijkt mij tenminste.

Mijn schoonmoeder past op; 2 middagen op mijn kids, 1 hele dag op de kids van mijn zwager/schoonzus, en af en toe een vrijdag. Omdat het allemaal wat drukker werd, en ze het huishouden niet helemaal aan kon, betalen wij (schoonmoeder, zwager en ik) een schoonmaakster voor haar. Zij wilde het eerlijk verdelen.

Misschien kun je eerst met je schoonzus gaan praten, om te kijken hoe zij er over denkt, en dan met je schoonmoeder. Er moet toch wel een oplossing komen, ik vind het persoonlijk niet eerlijk dat jouw kind dan maar naar de creche moet. En 2 baby's? Het zal niet makkelijk zijn....laat het haar proberen.... Maar er bestaan ook genoeg tweelingen waar een schoonmoeder op mag passen, toch?

Succes ermee....gelukkig heb je nog even....
    En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!

6. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Het is een moeilijk verhaal. Je kunt je (schoon)ourders nou eenmaal niet verplichten tot oppassen ook al werken ze niet en hebben ze geld genoeg
    Zij moeten ook iedereen gelijk trekken. Dus als ze straks gaat oppassen op de baby van je schoonzus, jouw baby en je oudere kindje (halve dag) dan mag je volgens mij niet klagen.
    Dan staat het toch een beetje 1 -1,5.
    Ik pas zelf ook op 2 kindjes (één van 1 jaar en één van 5 jaar) en mijn zoontje is ook 1 jaar. Het is voor mij het makkelijkst te combineren als mijn nichtje van 5 er niet bij is. Die andere twee hebben namelijk hetzelfde ritme en dat is gewoon makkelijk. Ik wil je adviseren er geen ruzie om te maken, want dat lost niets op.
    Mijn moeder (en schoonmoeder) willen helemaal niet oppassen omdat ik moet werken (weleens als we een feestje hebben hoor). Ze vinden dat we zelf hebben gekozen voor kinderen en ook de financiele consiquenties moeten dragen. En daar heb ik het maar mee te doen. Jammer maar helaas!

Mischien is het trouwens een idee om als jij een dag oppast op de baby van je schoonzus en zij een dag op jouw kindjes. Dan kunnen jullie alletwee een dag werken.

7. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi Anne! Natuurlijk heb je gelijk en hoor je niet te kiezen tussen je kleinkinderen, maar in dit geval zegt schoonmoeder dat ze dus maar 1 dag wil oppassen op alle 3 en dat de oudste (waar ze nu op past) in de middag maar naar de creche moet omdat het anders te druk is! Dan maakt ze toch zelf al die keus? Ik bedoelde meer te zeggen, dat ik het oneerlijk vind, dat de oudste "maar" plaats moet maken voor de andere 2, want zo komt het een beetje op mij over ;)

@Tonneke: als jij er geen vertrouwen in hebt dat ze niet op 3 kinderen kan passen, dan zou ik zeker zo snel mogelijk met elkaar om de tafel gaan zitten (ook met schoonzus) en dus duidelijke afspraken maken en je zorgen uiten. Misschien kunnen jullie onderling namelijk tot een goede oplossing komen?

8. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Ik verwacht ook zeker niet dat ze oppast hoor, maar dat wil ze zelf maar al te graag. Ze werd nogal kwaad dat ik zei dat ik wel een andere oplossing voor Thomas zocht. Het is allemaal heel ingewikkeld. Ze heeft nog geen liefde voor haar aankomende kleinkinderen en Thomas is haar alles. Dit zal vast veranderen als ze er eenmaal zijn.

9. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik weet niet of het je helpt maar mijn schoonmoeder past op mijn kinderen (7 en 20 maanden) en op mijn neefje (24 maanden) en dat gaat erg goed

10. ik zou zo en zo een andere oplossing zoeken
    2 baby's en een peuter lijkt mij al helemaal geen goede situatie

en tja dat jij een andere oplossing moet zoeken, dat lijkt me logisch het zijn tenslotte ook jouw kinderen
    Wat schoonzus doet is misschien niet leuk, maar ze hoeft niet omdat het voor jou niet zo goed uitkomt, datgene wat voor jou het beste uitkomt.

11. anne82

anne82 Bekend lid

16 mrt 2008
    838
    0
    16
    aha....ja, 't is niet netjes...
    Misschien kun je dan inderdaad beter een hele andere oplossing bedenken....
    Succes ermee

12. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Helemaal mee eens!

Ik vind het eigelijk wel lief van je schoonmoeder dat ze oppast!
    Want eigenlijk had je je zoontje als je schoonmoeder niet zou oppassen toch ook op het kvd moeten doen en het moeten betalen.

Ik denk ook niet dat ze plaats aan het maken is voor de andere maar dat ze naar een oplossing aan het zoeken is zodat het voor drzelf ook te doen is.
    Ik zou het met dr bespreken of een andere oplossing zoeken.

13. adi

adi Niet meer actief

Waarom denkt iedereen ineens dat een oma niet kan oppassen op meer dan 1 kind of op meer dan 1 baby? Zo te lezen heeft die vrouw wel meer dan 1 kind grootgebracht, dus kan ze het echt wel aan.
    Mijn schoonmoeder past op 3 baby's tegelijk en dat gaat ook prima af.

Vind je situatie ook wel lastig hoor, en kan niet 1-2-3 een oplossing voor je vinden (behalve dat ze gewoon op alledrie past), maar ik lees in bijna elke bericht dat je zoizo iets anders moet zoeken omdat 3 kids te veel is, en dat vind ik maar raar.

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik vind het maar gek!

Ik vind niet dat je schoonmoeder maar ineens de middag niet meer wil doen omdat er nog twe baby's onderweg zijn!

Als zij heeft gezegd/beloofd dat ze de maandag op Thomas past vind ik ook dat ze die belofte moet nakomen!
    Je hebt het tenslotte afgesproken vantevoren!

Hier ook eens zo'n situatie gehad...Finn was op donderdag altijd bij mn schoonmoeder of zij bij ons..en toen belde mijn man op woensdag of ze wat later wilde komen de dag erna omdat hij later moest werken. (we hadden al afgesproken dat ze hier zou komen)
    Zegt ze ineens dat het kindje van mn schoonzus daar is en dat ze dus niet bij ons kan komen en dat Finn maar daarheen moet (wat niet ging omdat ik geen vervoer had om hem te halen)
    Dan spreek je dus vantevoren wat af en door iemand anders is het ineens niet belangrijk meer!

Ik snap dus volkomen wat je bedoeld!
    Nu zit ik zelf thuis en is mijn schoonvader ernstig ziek...dus nu snap ik ook dat als ik (hopelijk snel) weer werk heb dat ze even ergens anders zitten met hun gedachte.

Ik zou het wel bespreken...en als ze het echt wil doen zou ik ook een andere oplossing zoeken! Het zou niet eerlijk zijn dat jij op extra kosten wordt gejaagd terwijl dit al was beloofd!

Ben het met Adi eens...het is best te doen!
    de tante van mijn man had 1 peuter en een tweeling die 1,5 jaar schelen...oke het was druk...maar het gaat best!
    Je moet het even doorhebbden denk ik!

15. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    kijk dat vind ik nou ook precies. je hebt zelf gekozen voor die baan en voor de kinderen en moet dus ook zelf maar oppas regelen. en misschien is het inderdaad een idee om op elkaars kinderen te passen 1 dag in de week.

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Macdee...mijn moeder zegt dat ook...dus die past alleen af en toe op...als ik veel boodschappen moet doen bijv.
    Maar als het afgesproken is is het wat anders!
    Ik zou van mn moeder nooit verwachten dat ze zomaar klaarstaat.
    Maar als je schoonmoeder toch zegt dat ze die dag oppast mag je er toch vanuit gaan dat ze dat ook doet!

17. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    maar het lijkt me toch ook logisch als er meer kleinkinderen komen dat ze daar dan ook op wilt passen?ze kan daar toch ook geen verschil onder maken.

Dus het is niet eerlijk als ze hem een half dagje naar het kvd wilt doen zodat ze op ieder kindje kan passen.
    Maar het is wel eerlijk als ze haar nadere kleinkinderen naar het kvd moeten omdat haar zoontje er als eerst was en die afspraak stond.

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je kan je schoonmoeder niet dwingen om op te passen, toch?
    Als zij dit maar 1x in de week wil doen, dan is dat haar goed recht.
    Hier wonen de opa's en oma's allemaal erg ver weg en al zouden ze dichtbij wonen zouden ze nog niet 1 vaste dag per week willen oppassen hoor! De opa's en oma's van nu zijn veel ondernemender dan vroeger.

Over geldzaken moet je je maar niet druk maken. Jij wil een kind en werken. Je kan nu eenmaal niet van je schoonmoeder verwachten dat ze op jouw werkdagen oppasje speelt!

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    #19 Nikki88, 12 apr 2010
    Laatst bewerkt: 12 apr 2010
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! :)

Maar....ik vind het wel volkomen ONterecht dat je boos bent op je schoonmoeder. Het is wat hierboven al werd gezegd: jullie hebben zèlf gekozen voor jullie kinderen en alle consequenties die daaruit voortvlooien, waaronder financieel en praktisch. En het is geheel aan je schoonmoeder óf ze wil oppassen, wanneer en op wie. Jullie mogen al blij zijn natuurlijk dat ze dit zomaar doet, ik vind dit echt geen vanzelfsprekendheid. Daarom zou ik ook niet willen dat mijn (schoon)ouders op mijn kinderen zouden passen op een structurele basis, laat ze maar lekker opa en oma zijn en geen (onbetaalde) oppas. Dat voorkomt ook problemen en irritaties zoals nu. ;)

Het zal toch wel anders worden in de toekomst want nu is jullie ventje haar oogappel. Maar ja, straks krijgt haar eigen dochter een kind en misschien wil ze jou niet kwetsen maar voelt dit voor haar toch meer "eigen". Ik weet het niet hoor, maar ik hoor dat vaak in mijn omgeving. :(

Ik zou er zeker geen ruzie om maken en gewoon heel blij en dankbaar zijn dat ze de de maandagochtend nog wil oppassen en hem in de middag naar het kdv wil brengen! :)

20. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Tuurlijk is dat ook niet eerlijk...maar een KDV kan toch ook niet zomaar ineens zeggen: "Ja sorry...maar de buurjongen is erg druk...dus jij mag maar een ochtendje"

En wat is het probleem om op 3 kindjes te passen?
    Hoe hebben moeders dat dan vroeger is hemelsnaam gedaan toen er nog 8 kinderen waren gemiddeld per gezin?!

En je kan iemand idd niet dwingen maar beloofd is beloofd...het zou wat zijn als je daar tegenwoordig ook al niet meer op aan kan!

Deel Deze Pagina