en nog iets... mocht er wel sprake zijn van verslaving dan kan jij hem niet helpen. Iemand die aan alcohol verslaafd is kan alleen afkicken als hij zelf wilt en anders als hij helemaal tot aan de grond wordt afgebroken. Ik zie het bij een vriend van mij, zijn vriendin (met kindjes!) heeft ook geprobeerd haar vriend af te laten kicken. Helaas zijn ze nu aan elkaar en is hij nu in de goot geraakt. Een ander kan echt niet zonder dat iemand afkickt... dus je hebt 2 opties: 1) je accepteert het 2) je gaat bij hem weg
Maar hij drinkt 1 kratje per week = 3 flesjes per dag gemiddeld Is hij dan zo ernstig verslaafd? Zo verslaafd om naar een kliniek te gaan/willen? Drinkt hij niet stiekem? Als je écht een alcoholist bent dan drink je ook stiekem, bijv in de schuur een kratje verstopt of in de auto een kratje zodat je voor je werk je nog lam zuipt, etc
Dit vind ik heel kort door de bocht. Meeste verslaafden willen zelf ook afkicken, maar moeten eerst op een bepaald punt komen zoals je zegt. Maar voor ieder is dat punt anders. De ene verslaafde is de andere niet. Juist steun van de omgeving is heel belangrijk. Daarom is het ook handig dat als partner dat je ook in een soort van therapie gaat zodat je steun en hulp kan geven, maar niet over je eigen grenzen gaat. En de veiligheid van het gezin bewaakt.
Hahaha interessante reactie 'je bent zijn moeder niet'. Moet je dan iemands moeder zijn om in je recht te staan iemand een grens op te leggen die hij overduidelijk zelf niet kan trekken? Met alle respect, ieder zijn mening. Ik sta er door ervaring ietwat gekleurd in. Elk weekend drinken, of zelfs elke dag drinken hoeft geen probleem te zijn, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Maar op het moment dat middelengebruik zorgt voor vervelende en terugkerende consequenties, in dit geval herhaaldelijk ruzie met TS, het vallen van zijn fiets etc, dan zou je wel kunnen spreken van een 'probleem'. En loze beloftes doen van 'ik stop met drinken' en zich hier vervolgens niet aan houden zijn doorgaans ook tekenen dat er iets niet helemaal goed zit. Hij oppert niet voor niets zelf dat hij naar een afkick kliniek wil. Om deze reden bij iemand weggaan is niet iets wat ik zou doen. Als hij (jullie) het drinken als een probleem zien moet hij de eerste stap nemen en wat motivatie tonen. Vervolgens zou jij hem hier in moeten steunen ts. (Voor zover mogelijk is) Het is in je verhaal te lezen dat het niet alleen maar kommer en kwel is met je man, dus ik zou zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Ik vraag me af of de huisarts als eerste zo een middel zal voorschrijven. Je hebt gelijk dat je er je twijfels bij hebt. Het zorgt ervoor dat je na het drinken hondsberoerd word. Het stopt je niet om een biertje te pakken. Je hebt verschillende verslavings zorg instanties die je kan bellen voor advies, ik weet dat Tactus zelfs een inloopspreekuur heeft. Je huisarts zal je hier vast meer over kunnen vertellen. Er zit nog heel veel tussen medicatie en opname in, opname is meestal niet iets wat als eerste geopperd word. Misschien dat hij genoeg heeft aan een tweewekelijks gesprek of iets in die strekking. Je hebt ook zelfhulpgroepen (denk AA), of online gebeurens (alcoholdebaas.nl) Hoe dat laatste precies in elkaar steekt weet ik niet. Er is echt veel mogelijk, ga eens rustig googelen en kijk wat er bij jullie past. Eigenlijk alle vormen van behandeling worden volledig vergoed, op dure prive klinieken na. Als hij een behandelvorm gaat volgen die hem daarnaast niet toelaat te werken dan kan hij de ziektewet in. Heel veel succes samen !
Dat is absoluut niet waar! Mijn vader drinkt ook 's avonds, 3 flesjes bier door de week. In het weekend gaat er wel meer door heen. Op het moment dat je boos wordt omdat er geen bier meer is en de winkel is dicht, heb je een probleem! Als je niet met mate kan drinken, dus je elke keer lam drinkt, heb je een probleem. Wij drinken hier ook (bijna) elke avond een glas wijn. Maar ik/wij worden niet boos als de wijn er niet is, en ik drink niet zo goed een glas water of cola light. Is mij om het even. Zodra het je leven gaat beheersen is er sprake van een probleem.
kratje per week lijkt idd niet zo veel maar is dus echt puur het weekend dat hij los gaat.En dus dit soort dingen krijgt.Dit is dus niet de eerste keer. En dat hij geljk met een afkickkliniek komt dat is gewoon overdrijven van hem.Hij geeft soms ook zelf toe dat ie geen grens kent als hij begint en dat hij soms ook drinkt om stress te vergeten. En ja hij is soms al de lacher van een groep en dat bedoel ik niet positief he
Een rasechte alcoholist drinkt wel meer dan 1 kratje per week Een rasechte alcoholist verbergt 9 vd 10x hun alcohol voor hun levenspartner door bijv 3 flesjes per dag te drinken en stiekem in de schuur de overige 10 waar de familie het niet ziet Alcoholisten zijn vaak hele stiekeme sluwe mensen die voor geen leugen terugdeinzen. Elke verslaving kent die stiekenheid
Hou idd zeker van hem en is absoluut niet enkel kommer en kwel. Boosheid is gelukkig wel weer iets gezakt en wil hem ook echt wel helpen maar ja heb hjet vaker gehoord. En hij weet idd ook dat mijn boosheid vanzelf minder word. Hoe doe je dat trouwns nu je man niet meer drinkt als er vsite komt? haal je voor die mensen wat n huis of weten ze dat er bij jullie niet geschonken word
ja, maar als je de overige 4 dagen vd week dan ''clean'' bent en NIKS drinkt ben je ook geen alcoholist als je dan doordeweeks er WEL vanaf kan blijven een echte roker die verslaafd is kan ook niet alleen het weekend roken en 4 dagen doordeweeks geen enkele peuk aanraken
Ja maar er is nog steeds wel een probleem toch? Wanneer je het weekend steeds vroeger wil laten beginnen en je altijd vol zuipt en geen stop op jezelf kunt zetten.
Ik denk niet dat wij op een forum kunnen bepalen of ts haar man verslaafd is of niet, daar zijn waarschijnlijk geen boekjes voor geschreven en dat is voor een ieder persoonlijk. Het gaat erom wat ts thuis meemaakt, daar zijn wij niet bij.
tuurlijk is er een probleem, maar ik noem het geen echte alcoholist anders zou hij elke dag zich lam zuipen en er alles aan doen om aan alcohol te komen en bijv stiekem in de schuur of in de auto gaan zuipen wat zijn gezin niet weet en zijn werk belemmeren, en doordeweeks ook flippen als er geen alcohol is ipv 4 dagen doordeweeks niks te drinken en dus ''clean'' te zijn een echte heroïne junkie moet ook elke dag drugs hebben anders draait hij door, en niet alleen een weekend heroïne spuiter oid, zo ook bij alcohol maar het is zeer zeker niet normaal dat hij zich elk weekend van de wereld af wil zuipen
tja mischien is hij dan volgens de regels geen alcoholist maar het brengt ons wel heel veel problemen.
Oke,...dus als iemand elke avond 3 flesjes bier MOET drinken, maar overdag niks....er overdag niet over praat en niet stiekem drinkt. Maar om 20 uur toch wel behoorlijk pissig is, omdat er maar 2 flesjes bier zijn, is diegene in jouw ogen géén alcoholist. Ben ik even blij dat jij de juiste definitie van een verslaving kent
Hij is alcoholist in de zin dat hij geen mate kent. En dat is wel degelijk een probleem. En een bijkomend probleem is, dat jij hem daardoor niet vertrouwd en hem dus als een klein kind moet behandelen. Ik zou het echt met de huisarts bespreken
een alcoholist die ik kende kon ook vaak wel een paar dagen zonder alcohol. als deze persoon weer eens was opgenomen lukte het soms wel een week. daarna weer flink aan de zuip. dus ik weet niet of dat t zonder alcohol kunnen je vrij maakt van alcoholisme.. in mijn ogen niet. deze persoon is er helaas ook aan overleden (levercirose-leverkanker)
Mijn vader was ook alcoholist maar zuipte zich echt niet iedere dag helemaal lam. Thuis dronk hij iedere dag wel (vanaf de middag) en werd ook wel chagrijnig wanneer er niks in huis was. Elders kon hij zich voor de mensen erg goed inhouden wanneer er geen alcohol geschonken werd.