Wat komt de kraamhulp doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sylvia29, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Aanstaande dinsdag komt de kraamhulp kijken, hardstikke leuk hoor, maar wat komt ze doen?
    Moet ik dingen klaar leggen of komt ze zich alleen voorstellen?

Het kamertje is nog een beetje een rommeltje, de wieg staat nog niet, de rest wel...maar zijn er nog dingen waarvan je zegt zorg dat het klaar staat of ligt?

Of maak ik me weer eens druk om niets?

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Mijn ervaring is ze alleen maar komen praten en wat dingen vertellen over hoe lang en waar je recht op heb. Bij mij zijn ze niet eens de babykamer ingeweest, vroegen alleen of ik kruiken en een thermometer had. Duurde eenhalf uur. Dus je vooral niet druk maken ;)

3. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Bij mij was het ook meer een intake gesprek, ze stelde wat vragen, en legte wat uit.
    Ze vroeg wel hoe ver het kamertje was, en keek even, maar maakte niet uit verder.

Succes

xxx

4. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Intakegesprek idd. Bijv. vragen of jullie roken, huisdieren hebben, nog meer kids, etc etc. Gewoon ter voorbereiding voor henzelf.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik begrijp sowieso niet waarom ze langs komen ;) Het is echt verre van boeiend :p

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik vond het toendertijd ook echt bullshit dat ze kwam ... '' mmm het kamertje is nog niet helemaal af '' ... uuuh nee zit hier een limiet aan vast dan ? moet je dat voor een bepaalde tijd afhebben ? .. zeik niet zo mens ..

'' Roken jullie '' ik niet mijn vriend wel '' Weten jullie hoe slecht dit is voor je eigen gezondheid '' ( hele preek ) Mijn vriend zegt '' Nee dat meent u niet, echt waar is het zo slecht voor je ? Ik gooi gelijk het pakje weg, nooit geweten ''

Kom op zeg, was net alsof je met je moeder zat te praten, heb ze netjes gevraagd of ze nog vragen hadden want ik was moe en wilde naar bed ...

Sloeg en slaat gewoon nergens op die bezoekjes, kunnen ze ook gewoon via de telefoon doen ;)

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier was t wel gezellig.
    Ze schreef op of er huisdieren waren (er zijn kraamhulpen die bang zijn voor honden oid dus das wel handig om te weten dan)
    Vooral kwam ze voor de arbo. Of het bed hoog staat (of je dat gaat doen en of t uberhaupt kan)
    waar de wasmachine enz staat ivm traplopen en was sjouwen. Of je de gebruikelijke dingen in huis hebt (stofzuiger, dweil en poetsspul)

Of er speciale wensen waren, bijv borstvoeding. Geen bezoek, dingen niet hoeven poetsen of net graag wel.
    Of er nog een ander kindje in huis was en of daar wensen voor waren. Bijv van de psz halen of stukje wandelen.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier werden inderdaad ook de dingen gevraagd zoals bij inlove. Alleen bij nummer 2 doen ze de intake telefonisch zag ik. Dat doet me echt afvragen waarom ze bij de eerste thuis langs zijn gekomen. Ik vond dat ook helemaal geen meerwaarde hebben. Het is niet zo dat je de vrouw die langskomt ook krijgt als je uiteindelijk bent bevallen. Dan had ik het nog enigszins nuttig gevonden.

9. chantal1984

Bij mij vroegen ze ook of ik er een stagiare bij wilde en ik gaf aan dat liever niet te willen omdat ik geen zin had dat de aandacht naar haar ging over wat ze moest leren maar wilde juist dat ik die extra aandacht kreeg omdat het mijn eerste kindje was en ik wilde alles leren ... Vonden ze raar want zo iemand moet het toch ook leren, en dan begrijp ik wel maar ik had het gewoon liever niet, dat kan toch ? .. Straks bij de tweede vind ik het geen punt als er een stagiare zou komen, gezellig juist ..

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik wilde ook geen stagiere omdat we toen in een tijdelijke woning zaten van 50m2. Het was echt een klein rot hok wat volstond met onuitgepakte dozen omdat we even later weer zouden verhuizen. Dat begreep ze wel ;)

Dit keer is een stagiere denk ik wel handig in verband met zoonlief. Dan krijgt hij wellicht ook wat meer aandacht.

11. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Bij ons kwamen ze én voor de intake én de kraamverzorgster die we kregen kwam ook vantevoren kennis maken. Vooral dat laatste vond ik inderdaad wel nuttig. Ze kwam 4 weken voor de bevalling en dan weet je toch al een beetje wie er straks naast je bed staat, want kennis maken als je net aan het persen bent gaat meestal wat lastig.
    Bij de intake idd alleen wat vragen om te kijken wie ze moeten sturen en je kunt dan natuurlijk zelf ook je vragen stellen, volgens mij is dat vooral de reden dat ze bij een eerst langskomen, niet ter keuring of zo (jammer dat sommige bureau's dat blijkbaar wel op die manier doen)

12. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier alleen de intakemiep. Ze wisten nog niet wie er zou komen, was ook de drukke zomerperiode.
    Ik heb nu ook een ander bureau gekozen, dus denk dat ze gewoon weer langskomen.

Hier overigens niet naar het kamertje enz gekeken of gevraagd. Dat was niet nodig volgens hun. Dat was eigen verantwoording en de opmaak van het bedje zou de kraamhulp wel kijken.

Dat klopte want ze maakte het nog korter op dan ik gedaan had, had niet verwacht dat een baby zoooooo mini zou zijn in zo'n groot bedje :D

13. chantal1984

Als ik het zo lees dan had ik echt een raar mens hahahah :D

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hier ook alleen wat vragen gesteld, informatie gegeven en verder niks bijzonders. Bij ons was het kamertje ook nog niet af, sterker nog, het was een zooitje op het moment dat ze kwam. We waren ook bezig om de zolder op te knappen omdat we de computerkamer naar boven moesten doen, dus mevrouw moest over de zooi in de gang naar binnen komen ;) . ( we hadden zo snel nog niet op gezinsuitbreiding gerekend) Ze heeft ons een boek gegeven en heeft dat allemaal doorlopen en uitgelegd wat ze elke dag gingen doen bij mij en de bay en haar taken enz enz.

Ze zijn nog niet geweest met de kraamverzorgster die ik straks krijg... das indd wel raar. Moet je jezelf voor gaan stellen als je net ff bezig bent je baby eruit te poepen :D "mevrouw perst u eerst maar een keertje, ik ben .... uw kraamverzorgster" hahahaha xxx sas

15. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een intake gesprek gehad. Stelde niet veel voor. Vooral wat uitleg gehad. En de arbo werd erg besproken. Dus een dweilstok op goede hoogte, bed op klossen, enz. Ik ga in het ziekenhuis bevallen om medische redenen. Ik kom waarschijnlijk ook pas na een paar dagen thuis. Wat me erg tegenviel is dat ze niet op zolder komen om me te 'verzorgen' i.v.m. traplopen (we hebben echter een normale trap). Daar slapen wij nu eenmaal, maar we moeten nu dus een logeerbed in orde maken. Nou ja, dat doen we, maar ik ga daar echt niet in mijn eentje liggen. Ik kruip toch echt lekker bij mijn mannetje. Het gevolg is dan dat ze me geen kopje thee komen brengen. Nou prima, dat doet mijn man wel, want die is ook thuis. Ik vond het en beetje een rare wending in het gesprek aannemen. Heb nu wel een beetje de vraag wat ze wel komen doen, want in het huishouden hoef ik ook weinig te verwachten en goh....de wasmachine staat ook op zolder. Nou ja, we zien het wel. Ik heb trouwens wel aangegeven dat ik geen stagiaire erbij wilde, want tijdens de hele zwangerschap ben ik al genoeg proefkonijn geweest in het ziekenhuis.

16. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    De intake op zich is wel hard nodig. Ik werk als planner in de kraamzorg, en het is echt erg fijn te weten of mensen roken of dieren hebben (je wilt niet weten hoeveel kraamverzorgsters er bijv. allergisch zijn) Ook komen er soms bijzondere dingen aan het licht tijdens een intake. Misschien dat jullie gezinnen heel normaal zijn, maar wij komen ook regelmatig zaken op het gebied van verwaarlozing etc. tegen. Dat is toch handig om op voorbereid te zijn.

Of je bij de 2e overigens weer bezoek krijgt hangt af van je verzekering. Zo krijg je bij menzis wel opnieuw bezoek, maar bij achmea gaat het telefonisch.

Ik vond bij de eerste de uitleg wel fijn. Ze is even het huis met mij doorgelopen en wij hebben bijv. ons bed nog even gedraaid en een trapleuning opgehangen ivm de arbo. Zoveel moeite was het nu ook weer niet.

17. Emma27

Emma27 Actief lid

11 aug 2009
    142
    0
    0
    Cuijk
    Hoi Sylvia!

Wij hebben een erg leuk gesprek gehad. Met name over onze eigen wensen m.b.t. zaken die zij eventueel op kunnen pakken in de kraamperiode en wat wij van hun kunnen en mogen verwachten. Totaal onzin vind ik het echt niet. Afhankelijk van het feit of je alles al in orde hebt gaan ze wel/ niet kijken in de babykamer. Bij ons is ze niet eens boven geweest. Verder geeft ze wat instructies over wanneer je klossen onder het bed moet plaatsen en welke spullen er tijdens de bevalling klaar moeten staan op de slaapkamer en een arbocheck voor hun zelf. Je krijgt ook een pakketje papieren, die je klaar legt op de commode, waarop de gemaakte afspraken staan vanuit het gesprek en waarmee de kraamhulp tijdens je kraamperiode direct mee aan de slag kan gaan.

Ze stelt je ook een aantal vragen m.b.t. je leefwijze (wel/ niet roken etc..) en kan eventueel een aanmelding doen bij jeugdzorg, maar dat komt niet vaak voor.

Wij hadden een erg leuke dame op bezoek en heb het als prettig ervaren om van te voren alvast wat zeken door te nemen. Zo weet ik nu wel waar we aan toe zijn straks en hoeft de kraamhulp niet na de bevalling allerlei vragen aan ons te stellen en kunnen we lekker genieten.

Maak je niet druk om het gesprek! Succes!

18. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Hahahaha OEPS...ik heb het hele weekend vriendlief achter zijn broek gezeten om vooral nog even het laatste deurtje geverfd te hebben, en vooral even de babykamer leeg te ruimen op de dingen die er in thuis horen na dan he ;)
    Zelf was ik ook al aan het bedenken wat ik vandaag nog allemaal even weg moest ruimen en moest veranderen en ga zo maar door.

Ik ben dan wel een muts geloof ik want zat me over van alles druk te maken, ons huis is aan het eind van een giga verbouwing dus nog niet alles is in orde, ik zat dus paniekerig te melden aan mijn vriend dat we zeker weten nog even die laatste dingen af moesten maken voor dinsdag, en maakte hem lichtelijk gek geloof ik.

Ik dacht ook dat de vrouw die kennis kwam maken ook degene was die mijn kraamhulp zou worden, wel handig om aan te kunnen geven dat ik geen stagiarre wil, ik ben helemaal pro leren, maar ik moet zelf nog zoveel leren.

19. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Volgens mij is het niet gebruikelijk dat de echte kraamhulp meekomt. Kan ook bijna niet gezien de onverwachte planning bij geboortes. Tis maar net wie er dan dienst heeft, wie er verplicht dagen rust heeft, etc. Denk dat Towser echt geluk heeft gehad.

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Bij mij is het twee keer telefonisch gegaan. De laatste keer was maar 10 minuten, heb alleen extra vermeld dat we een hond hebben en verder zijn we toch wel heel standaard hoor...

Deel Deze Pagina