Beste Imke, Brigitte en Mirjam. Ik heb ruim een half jaar na mijn bevalling nog een vraag. We zijn namelijk (ja, nu pas) begonnen met het een beetje uitschrijven van de bevalling, de kraamtijd en zo verder. Toch leuk om de belangrijkste puntjes op papier te hebben en nog eens terug te kunnen lezen vinden wij. Maar de vraag. Hoe zit het nu met het breken van het vruchtwater. Onze tweeling was duidelijk een twee-eiige tweeling, jongetje/meisje. Maar nu zitten we met de volgende vraag, we hebben het namelijk allebei niet meegekregen of onthouden. Kunnen jullie ons zeggen (ja tijdstip is natuurlijk lastig) wanneer de vliezen van het tweede kindje gebroken zijn? En hoe zit het met de nageboortes? Wij hebben alle twee alleen nog maar de laatste placenta gezien, en gemerkt ook, moet ik zeggen. Hier het geen wij nog wel weten. 20.00 Rond die tijd aangekomen in het ziekenhuis. 22.00 In het ziekenhuis de vliezen gebroken (van het eerste kindje alleen neem ik aan? Of kan dat meteen van allebij?) 06.35 Volledige ontsluiting en ik mag mee gaan persen. 07.03 Malou geboren. 07.29 Ruben geboren. Daarna weten we nog dat er een nageboorte is gekomen, precieze tijdstip niet, maar wanneer is de nageboorte van ons eerste kindje gekomen? En wanneer zijn de vliezen van ons tweede kindje gebroken? (is de nageboorte van Malou tijdens het persen voor Ruben geboren ofzo? kunnen de vliezen van Ruben spontaan gebroken zijn, zonder dat we het zelf gemerkt/gezien hebben?) Die 2 dingen hebben we dus beide niet onthouden/gezien/gemerkt. Ik weet dat de kraamzorg een papier had vanuit het ziekenhuis waar allerlei tijdstippen opstonden, maar die zit niet in het kraamdossier, dus waarschijnlijk hebben ze die meegenomen ofzo. Nou, al met al een heel verhaal, maar ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is. Alvast bedankt voor het lezen, en misschien dat jullie een antwoord voor ons hebben. Of moeten we hiervoor echt de gynaecoloog bellen? (is ook zo stom na 6,5mnd nog ) Groetjes Hanneke & Leander.
Hoi hoi, Van harte gefeliciteerd nog met jullie tweeling ( leuk joh, ik ben er zelf ook een van een tweeling, eeneiig) Omdat het een tweeeiige tweeling is hebben ze allebei hun eigen vruchtzak, de tweede vruchtzak kan spontaan zijn gebroken maar ook nog nadat malou is geboren, er is nadat malou werd geboren nog eens gevoeld naar ruben hoe hij ligt en of hij mooi dieper in je bekken kwam en waarschijnlijk hebben ze toen ook je vliezen gebroken. De nageboorten komen nadat beide kindjes geboren zijn. Vaak zitten de nageboortes gedeeltelijk aan elkaar vast en is het in een keer eruit gekomen maar het kan ook in twee keer zijn, wel jammer dat ze je het niet hebben laten zien,beide, want het is wel een heel bijzonder iets,tikkeltje bloederig maar wel hun huisje! Helaas moet je toch als je graag de details wilt hebben het ziekenhuis bellen, of je vraagt er na bij je eventuele volgende zwangerschap. Maar vaak verloopt het hoe ik het je vertelt heb. Veel geluk, imke
Beste Imke, Heel erg bedankt voor je antwoord, grappig, jij bent dus ook 1 van een tweeling . Nadat Malou geboren was, is er met een echo gekeken hoe Ruben lag -> onvolkomen stuitligging. Er is idd ook wel gevoeld, maarja, ik weet dus niet of ze toen ook het vruchtwater gebroken hebben, of dat dit vanzelf gebeurd is. Ik heb in ieder geval niet gemerkt dat ze het deden met zo een stokje net als toen ze savonds de vliezen gingen breken van Malou. De vliezen zijn dus idd afzonderlijk van elkaar gebroken (dacht dat ze dan soms ineens van alletwee in een keer gebroken waren ofzo) en waarschijnlijk zijn de nageboortes dus 'gewoon' in 1 keer 'geboren'. Helaas hebben we die idd niet gezien. We waren veel te druk bezig met het bekijken van onze kleintjes. Nou, mochten we toch nog meer duidelijkheid hebben zullen we even de gynaecoloog moeten bellen. Als het goed is komt er hier geen volgende zwangerschap meer, maarja, je weet nooit he? Nogmaals bedankt voor je antwoord! Groetjes Hanneke&Leander.