benauwd en piepend ademhalen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Renate28, 6 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos

Roos Bekend lid

2 jan 2006
    783
    0
    0
    Ook Ivan heeft bijna al deze symptomen alleen is hij al wat ouder en erg groot (kan dus wel wat hebben).
    Hoop dat dit het is en dat het dus over een tijdje gewoon over is en dus geen blijvende astma.
    We zien het wel.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @ Renate28
    Ben je nog bij de huisarts gewesst?

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ja, vanmorgen...

De HA vroeg of ik wel eens van het RS-virus had gehoord, hahaha! Echt toevallig...

Hij zei dat mijn kleintje dat gehad zou kunnen hebben en dat dat een kwestie van uitzieken was. Hij schrok wel dat Finn zo slecht had gegeten en zei dat ik de volgende keer wat dat betreft eerder aan de bel mag trekken.

Dus dames, jullie misschien ook wel?

Verder waren zijn longetjes nog steeds onrustig.

Volgende week moet ik terug komen. Als het inderdaad het RS-virus was/is, dan zou het volgende week zeker over moeten zijn, omdat Finn nu al 2 weken ziek is.

Is het volgende week nog steeds hetzelfde, dan zou er sprake kunnen zijn van (chronische) bronchitis. Hoogstwaarschijnlijk krijgt hij dan nog een inhalator erbij, maar dan met een ontstekingsremmende werking.

Dus maandag gaan we weer....

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zo zie je maar weer. Hopelijk knapt je ventje snel op.

5. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Hallo Renate,

Ik zie een aantal vergelijkingen, ik het me verhaal bij Juli mama's geschreven vanochtend en vanmiddag. Ik heb even geknipt en geplakt maar zie hieronder mijn verhaal. Gauw hopen dat onze kleintjes snel beter worden. Yassir is nu iets langer als een week ziek. Zoals ze bij jouw ook hebben gezegd moet het binen 2 wkn over zijn, zo niet moet ik terug. Wat er dan gaat gebeuren weet ik niet :cry: .

Yassir is echt heel ziek hij heeft 38.9 graden koorts, hij kan maar niet slapen. Hij is echt doodop en wil heel graag slapen en schrikt gelijk wakker als ik hem in zijn bedje stop. Hij wil echt alleen maar bij mij in me armen slapen. Dit heb ik nooit meegemaakt met Yassir zooo zielig. Ik was net wel even geschrokken wist niet meer wat ik moest doen. Normaal gesproken zou ik meteen me moeder bellen maar die is er niet.
    Oh ja en als hij slaapt piept hij steeds, ik heb in iedere geval water gegeven en dat vind ie lekker. Hij ligt nu lekker te slapen en hopen dat het nu langer als 10 min is zucht.

Vandaag heb ik meteen me HA gebeld en ik kon gelijk komen. HA onderzocht Yassir en verwees me om meteen naar het ziekenhuis te gaan. Ik schrok enorm en vroeg wat er aan de hand was. Hij vermoedde dat Yassir een longontsteking had. HA gaf me een verwijsbrief en ik moest meteen door naar het ziekenhuis. In alle hectiek ben ik weg gegaan.

Yassir lag onder weg heerlijk in de kinderwagen te slapen, hij slaapt de laatste paar dgn erg slecht. Toen we aankwamen in het ziekenhuis moest ik hem wakker maken om dat ie gewogen en gemeten moest worden. Ik vond het zo sneu, eindelijk kon hij lekker slapen zucht. Zo gezegd zo gedaan.

Er zijn twee artsen naar hem gaan kijken, ze konden niets erg ontdekken zeiden ze(ik opgelucht!). Ze zeiden dat de RS virus enorm heerst en dat er ontzettend veel kindjes met dit virus nu rond lopen. Ik zei ja en ... Kinderarts vertelde dat hij denkt dat Yassir RS virus heeft maar kon het niet met zekerheid zeggen. Er zijn geen medicijnen voor dit virus. Zodra hij koorts krijgt een zetpil geven en wat heel belangerijk is dat hij moest blijven drinken. Nou drinkt Yassir al een paar dgn niet zijn flesje leeg en drinkt echt heel weinig. Dat is me opgevallen en gaf ik hem water en dat vind ie heerlijk. Kinderarts vond het een goed idee om hem water te geven als hij zijn flesje niet leeg/of heel weinig dronk.

6. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Is je dochter weer thuis? Gaat het al wat beter met je kleine?wat hebben ze gedaan in het ziekenhuis?

7. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    hallo, hier ook het zelfde sam heeft 4 weken geleden in het ziekenhuis gelegen voor rs virus ze heeft er ruim een week gelegen. maar dat is voor ieder kindje verschillend. ze piept nu nog steeds wij mochten geen ventolin meer gebruiken we hebben nu flixotide puf 2x per dag. Sam wilde niet meer drinken dus kreeg ze in het ziekenhuis sonde voeding en zuurstof omdat die door de benauwd heid ook erg daalde. kindjes met rs hoeven niet altijd naar het ziekenhuis er zijn geen medicijnen voor ze liggen vaak alleen ter ondersteuning in het ziekenhuis. nu gaat het weer beter met sam het gaat wel heel langzaam.

8. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Gijs heeft ook het RS virus hij hoefde gelukkig niet te worden opgenomen in het ziekenhuis

Hij moet nu 3x per dag een pufje (ventolin) en hij heeft dat nu vanaf zondag en het lijkt erop dat het begint aan te slaan.

Ik hoop dat het met jullie kleintjes snel goed gaat!

9. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Zo'n pufje is dat voor het hoesten? Want Yassir hoest heel erg maar ik heb niets gekregen.

10. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Sarah heeft ook in het ZH gelegen, ze had alle kenmerken van RS maar had het gelukkig niet. Nu is ze weer aan het tobben en ze drinkt bijna niet. Mijn HA is gelukkig superalert en ik moet elke dag langskomen. Van de kinderarts ook Ventolin gekregen, die moet ze 4x per dag.

De diagnose Astma of bronchitis mogen ze pas stellen als een kind ongeveer 4 jaar is. Dit is mij door meerdere artsen verteld, ik heb zelf namelijk ook astma en allergie, en ook al lijkt het er erg op wat Sarah heeft, ze mogen er nog niet van uit gaan op zo'n jonge leeftijd.

Wees gewoon alert en bel zolang het niet gaat steeds naar de dokter. Als ze boven de 6 maanden zijn is het niet zo erg meer maar als ze jonger zijn dan 6 maanden moet je heel alert zijn.

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Finn 'kraakt' ook nog steeds. Je hoort het slijm letterlijk bewegen. Ik heb afgelopen maandag bij de HA aangegeven dat het vlak na het geven van zijn pufje juist erger wordt, zo'n half uurtje lang. Heb gevraagd waarom Finn 4x een puf moet (in handleiding staat dat dit de maximale dosis is, normaal is 1 tot 2x een puf) en of dit niet veel is. HA gaf aan dat soms 6x ook geen kwaad kan.

Waarom mochten jullie geen ventolin meer gebruiken?

Bij mijzelf is de diagnose gesteld toen ik ongeveer 5 maanden oud was.

12. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Dames,

Yassir hoest al 10 dgn moet ik alsnog weer terug naar de HA voor zo'n pufje bijv.?

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi Hanan, ik zou voor de zekerheid gewoon weer even langsgaan. Kwaad kan dat niet.

14. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Ik had dit onderwerp wel al gelezen maar nog niet gereageerd.
    Dit klinkt idd als astma of bronchitis.
    In principe kunnen ze pas de diagnose vast stellen met 4 jaar maar dat heeft te maken met het feit dat ze er over heen kunnen groeien, is dat niet het geval en hebben ze het nog als ze 4 jaar zijn dan is er sprake van astma.
    Ik heb dit als kind ook gehad.
    Mijn zoontje nu 20 maanden is vanaf zijn geboorte al bekend met dit probleem, de ene longontsteking na de andere en maar puffen en puffen hij is ook al een paar keer met spoed opgenomen in het ziekenhuis.
    Wat jij beschrijft Renate klinkt echt als astma bronchitis. Als jij zijn pufjes hebt gegeven word het erger begreep ik dat goed?
    Dat komt omdat ventolin het geheel los maakt.
    Hidde ( mijn zoon) heeft er ook q var bij een ontsteking remmer . Ik hou er niet van maar hij heeft het echt nodig . Hij krijgt op momenten dat het heel erg is 6 x p.d ventolin en 2 x p.d. Qvar. Als het niet nodig is liever helemaal niets natuurlijk.

Dus het zou heel goed kunnen dat daarom je zoontje erger gaat piepen, houd het wel in de gaten dat hij geen koorts erbij krijgt.

liefs
    Jet

15. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Flixotide is een ontsteking remmer en het zelfde als die Q-var waar ik het over had alleen zijn bij die laatste de deeltjes kleiner en worden ze iets beter opgenomen. Ik moet als ik het geeft altijd van te voren ventolin geven zodat de longetjes beter open gaan staan en beter de Q-var of flixotide op kunnen nemen.
    Erg om je kind zo te zien piepen en hoesten en proesten ik vind het vreselijk .

xxx Jet

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Bedankt voor je antwoorden, Jet,

Herkent iemand trouwens de combinatie van eczeem en bronchitis? Dat had ikzelf namelijk vroeger. De bronchitis uitte zich o.a. d.m.v. eczeem rond mijn ellebogen en knieholten. Mijn zontje heeft ook eczeem rond zijn ellebogen. De HA zei dat dit zou kunnen, maar ik heb er eigenlijk nog nooit iets over gelezen. Mijn moeder kwam er laatst mee. Ik ben over mijn bronchitis heengegroeid toe ik ongeveer 14 jaar oud was. Net zoals mijn hele familie trouwens...

Mijn zoontje heeft nu ook eczeem rond zijn ellebogen.

17. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    In mijn familie komt veel astma voor en daarbij hebben veel familieleden die dit hebben ook last van exceem. Wat ik heb begrepen is dat het vaak in combi met elkaar gaat. zo werd dit ook aan mij gevraagd door de kinderarts toen mijn zoontje met benauwdheids klachten werd opgenomen.
    Ik ben zelf ook over mijn astma heengegroeid vanaf mijn 15e.
    Ik zou even gaan informeren als ik jou was.

liefs
    jet

18. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    De kinderarts vond dat niet nodig om het continu te gebruiken 3x per dag. dus nu doen we alleen als het nodig is. en helaas is het sinds een paar dagen weer nodig, zijn vrijdag avond ook weer naar de dokterspost geweest ze kreeg koorts. arst dacht aan een gewone verkoudheid, dus zo nodig ventolin. goed in de gaten houden, maar ja dat doe je toch altijd al. het gaat nu redelijk. het kan wel de hele winter zo duren waarschijnlijk.

19. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Nou, ben vanmorgen geweest en de HA vond het nu toch ook wel erg lang duren. Zijn longetjes waren ook nog steeds onrustig. Nu hoef ik vanaf nu de ventolin alleen nog maar te geven als dat nodig is, maar krijg nu wel flixotide, een ontstekingsremmer. Ben beniewd, hoop dat dat helpt. Over 2 weken ter controle nog eens heen en in de zomer gaan we evalueren.

Deel Deze Pagina