Benauwd gevoel,

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Minimuisje, 31 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik af en toe een ontzettend benauwd gevoel... Net alsof ik begin te hyperventileren... Moet mezelf dan ook echt rustig houden en dat gevoel trekt dan na een minuut of 5 weer weg.

Kan dit ermee te maken hebben dat de kleine tegen mijn longen op drukt? En daardoor minder longinhoud heb ofzo? Omdat hij nu ook sinds een paar dagen soms behoorlijk tegen mijn ribben zit te trappelen.

Hoort dit ook bij de zwangerschap dat benauwde gevoel of kan ik beter even de vk of huisarts inschakelen ervoor? Ik heb wel astma, wat soms door behoorlijke aanvallen gepaard ging met hyperventileren, maar heb nu geen last van astma (al weken niet).

Alvast bedankt en een hele fijne jaarwisseling! ;)

Gr. Miranda

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Miranda,

dat benauwde gevoel kan inderdaad komen doordat je buikinhoud je longinhoud wat verminderd. Je bent in de zwangerschap sowieso al eerder buiten adem en als je al wat verder in je zwangerschap bent krijgen je longen ook minder plek. Je ribbenkast wordt ook een beetje naar voren geduwd om meer plaats te maken voor het kindje. Niet echt prettig allemaal.
    Probeer niet te diep adem te halen. Als je gaat zuchten houdt je teveel CO2 binnen en wordt je kortademig. Probeer zo natuurlijk mogelijk adem te halen. Als je er weer last van hebt, ga even zitten en leg je handen op je buik. Adem dan naar je handen toe. Zo krijg je er weer controle over. Ook straks met vuurwerk; ga niet in de rook staan, dan krijg je het ook eerder benauwd.
    Gebruik je voor je astma nog medicijnen? Wanneer je merkt dat je de komende dagen meer last krijgt van die benauwdheid kun je even langs de huisarts gaan. Misschien dat die nog wat tips heeft. Maar in principe kan het geen kwaad en hoort het er allemaal wel een beetje bij, maar het moet wel te doen zijn voor je.

Fijne jaarwisseling.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina