Benauwd sinds zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door RooDje, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Als kind had ik af en toe last van astma en bronchitis. Door de jaren heen is dit minder geworden en na de puberteit heb ik er nauwelijks nog last van gehad.
    Inmiddels ben ik 31 jaar oud en nu 15 weken zwanger en merk ik dat ik niet alleen snel buiten adem ben, maar ook mezelf hoor 'piepen' als ik bijv 2 trappen heb gelopen naar de zolder.
    Ik rook niet en voordat ik zwanger werd liep ik 2 keer per week hard, maar nu is mijn conditie om te huilen!
    Vroeger kreeg ik medicijnen (ventolin) tegen mijn benauwdheid, maar dat heb ik dus sinds de puberteit niet meer gebruikt. Ik weet niet of het is toegestaan tijdens de zwangerschap, maar eerlijk gezegd staat het idee van medicatie me een beetje tegen op dit moment.
    Is dit herkenbaar voor andere dames en is er iets anders tegen te doen behalve medicatie nemen?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Heel herkenbaar. In allebei mijn zwangerschappen was ik vreselijk benauwd, terwijl ik het normaal redelijk onder controle heb (met medicatie). Direct na de bevalling was het weer over. Zeker naar het einde toe werd het steeds erger; mijn kindjes lagen erg hoog en mijn longen zaten enorm in de verdrukking. Tel daarbij op je dat je lichaam een flinke prestatie moet leveren met dat extra gewicht en extra bloed dat moet worden rondgepompt, en het is niet gek dat veel vrouwen last van astma(achtige aandoeningen) krijgen.

Er zijn middelen, waaronder ventolin, die je veilig kunt gebruiken. Bedenk ook dat het niet goed is voor je kind als jij het benauwd hebt!

Ik zeg dus: ga naar je huisarts, leg uit waar je last van hebt, en stel voor om zonodig ventolin te gebruiken.

3. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie!
    Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar het kan idd ook niet goed zijn voor mijn kindje als ik zo benauwd ben.
    Ik ga dan toch maar een afspraak maken met mijn HA en misschien dat een hele lage dosis Ventolin verlichting kan bieden?
    In mijn familie komt veel astma en bronchitis voor, dus ik hoop dat mijn kindje zijn of haar vader's genen zal krijgen en problemen aan de luchtwegen hem of haar bespaard blijven!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Bij ons is het 'eerlijk' verdeeld. Onze oudste heeft alle tekenen van (lichte) astma en allergieën, net als ik. Onze jongste heeft nergens last van.

Ik redde het wel op de laagste dosering ventolin (alleen niet die puffer met drijfgas, daar werd ik kotsmisselijk van :D). Jij hopelijk ook!
    Sterkte ermee, ik weet dat 't geen pretje is.

5. sas31

sas31 Actief lid

17 jun 2009
    424
    0
    0
    verzorgster bij de thuiszorg
    doetinchem
    Hallo dames

Ik heb geen asma of bronchitis maar ben ook al een tijdje erg benauwd bij mij bleek het te liggen aan een te laag ijzergehalte misschien moet je toch ook je bloed laten nakijken.
    Je weet nooit.

Groetjes Saskia

6. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Ik had vroeger zo'n rotadisk geloof ik, dus ook geen drijfgas toestanden. Ik zal er naar vragen. Blij te horen dat het bij jouw kleintjes minimaal is gebleven!

Bedankt voor de tip Saskia. Ik heb echter 2 weken geleden mijn bloed laten testen en dat bleek allemaal ok wb ijzer, glucose etc.
    Ik slik ook multivitamine met ijzer, dus denk dat het bij mij toch met mijn vroegere problemen met astma te maken heeft.
    Voel jij je inmiddels beter?

7. Linie

Linie Bekend lid

2 okt 2012
    903
    38
    28
    Hoi Roodje, ken jou van een ander topic ;) haha!

Ik herken het ook helemaal! Ook astma, maar goed onder controle en nu meer last van. Ik gebruik al jaren de ventolin en flixotide alleen als het nodig is. Volgens de huisarts kan de ventolin inderdaad veilig gebruikt worden nu, maar ik probeer het niet te gebruiken. Laatst zei de verloskundige alleen dat het zelfs beter is voor je baby om de ventolin en flixotide te gebruiken dan dat je het telkens benauwd hebt.
    Dus het mag wel! Ik zou het gewoon even goed met je huisarts en verloskundige overleggen.
    En geen HB tekort, maar zou een lage bloeddruk ook kunnen? Ik heb dat wel en heb het idee dat daardoor de benauwdheid ook erger is geworden.

Succes!

8. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Hey Linie, van de juni bevallingslijst ja! ;)
    Mijn bloeddruk was volgens de VK in orde. Wel een wat lagere onderdruk, maar volgens de VK was dat normaal tijdens een zwangerschap?! Goed excuus voor af en toe een dropje dacht ik zelf! :D
    Ik ga idd de HA ff bellen vd week. Op het ogenblik is het nog wel te doen, maar heb wel het gevoel dat het steeds vaker de kop op steekt, dus dan kan ik maar beter wat in huis hebben.

9. Vioow1992

Vioow1992 Actief lid

27 nov 2012
    248
    0
    0
    Ja herkenbaar. Ik heb ook astma, al heb ik zelf het idee dat ik er inmiddels overheen gegroeid ben. Voor de zwangerschap rookte ik ook. Ik gebruik ook al lang geen medicijnen meer voor mijn astma.

Maar nu tijdens de zwangerschap heb ik het weer heel benauwd. Af en toe het gevoel alsof mijn longen helemaal worden samengeknepen. Maar denk dat het komt omdat de ademruimte ook minder wordt haha. Ach ja, hoort er bij zeggen we dan maar.

10. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Minder ademruimte klinkt idd heel logisch Vioow.
    Het zal er misschien bij horen, maar ik ga toch maar naar de HA. Ik heb ook last gehad van hyperventilatie, dus als ik enigszins erger benauwd raak dan tot nu toe het geval is geweest wil ik er niet nog een paniekaanval bovenop :$

Nu de andere meiden hebben gezegd dat je Ventolin mag gebruiken tijdens de zwangerschap ga ik het met de HA bespreken.

Deel Deze Pagina