Zez?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Sitalita, Sep 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    Hallo,
    Vorig jaar heb ik tijdens mijn zwangerschap/na de bevalling een ZEZ uitkering gehad, berekend adhv mijn overige inkomsten (alfahulp/pgb-hulp).

Hoe gaat dat als ik binnenkort weer zwanger zou raken? Wordt dan het volledige jaar doorberekend waarin ik deze uitkering heb gehad, of wordt het totaal minder van dat jaar omdat er een uitkering is geweest?
    Met andere woorden, wordt het inkomen van de ZEZ dat jaar meeberekend of niet?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sitalita,

Voor de hoogte van de ZEZ-uitkering wordt gekeken naar de uren die je als zelfstandige (alphahulp) hebt gewerkt in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkerng wordt uitgekeerd.

Je geeft aan dat je vorig jaar (2012) tijdens je zwangerschapsverlof een ZEZ-uitkering hebt gehad.
    Als je nu binnenkort weer zwanger raakt zal je nieuwe zwangerschapsverlof pas op zijn vroegst in 2014 ingaan.

UWV kijkt voor de hoogte van de nieuwe ZEZ-uitkering dus naar je inkomsten als zelfstandige/alphahulp in 2013.
    Je eerdere ZEZ-uitkering van 2012 is niet van belang en heeft geen invloed.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Succes met je zwangerschapswens.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    Oke, dus de zez is alleen berekend op de inkomsten van het jaar ervoor?
    Dus niet 3 jaar vantevoren? Ik dacht dat dit namelijk het geval was..
    Zo niet, dan is dat voor mij gunstig. :)

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sitalita,

Klopt.
    Fijn dat het gunstig voor je uitpakt.
    :)

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page