Hi allemaal! Wij gaan proberen zwanger te worden... Ik sport vrij intensief (body pump en hardlopen). Op internet staat veel informatie over sporten tijdens de zwangerschap, maar niet over sporten tijdens het proberen zwanger te worden. Weten jullie wat wel/niet mag/kan?
Ik doe gewoon alles nog omdat.. .. er nog geen reden is dit niet te doen. Soms sla ik de buikspieroefeningen even over, bijv. als ik een gevoelige plek heb door de hormooninjectie(s), maar verder niet.
Zeker als je het gewend bent, kan het echt geen kwaad. Niet tijdens de zwangerschap en ook niet als je zwanger wilt worden. Je lichaam in conditie houden is alleen maar goed. Zelf ben ik altijd gewoon door gegaan met alles wat ik deed, buikdansen, Bodybalance en zumba... De zumba heb ik met 34 weken geloof ik voor het laatst gedaan, Bodybalance en buikdansen deze week zelfs nog. Ook als je straks zwanger bent, blijft het belangrijkste gewoon goed naar je lichaam te luisteren en eventueel aanpassingen (bijv. de buikspieren als je zwanger bent niet meer intensief trainen, of op je buik liggen) te maken in je trainingen. Verder gewoon lekker blijven sporten als jij je daar goed bij voelt en er geen medische redenen zijn om te stoppen! Succes met zwanger worden!
Ik denk dat je betere kansen hebt naarmate je fitter bent. Met als uitzondering wanneer je zo hard sport dat je menstruatie stopt, wat sommige topsporters hebben. Maar dat zal wel meevallen, denk ik? Hoe beter de conditie van je lijf, hoe beter je bloedsomloop, hoe beter alles werkt, etc. Kan alleen maar positief zijn voor het zwanger worden.
Bedankt voor jullie reacties! Nee, geen topsport 2x per week hardlopen, 2x per week bodypump. De bodypump is een groepsles. Het programma aanpassen gaat dus niet. Het zijn wel echt zware lessen. Warme zaal en enorm zweten. Maar ik voel me er altijd heerlijk door. Ik ga er gewoon lekker mee door en mocht het ons gegund zijn om zwanger te worden, dan overleg ik tegen die tijd wel met de verloskundige.
Ook de bodypump kan je voor jezelf prima aanpassen tijdens de groeples. Door minder of soms zelfs geengewichten te gebruiken bij bepaalde oefeningen. Sommige oefeningen kun je ook op een makkelijkere manier uitvoeren en je kunt ervoor kiezen af en toe een oefening of herhalingen over te slaan om meer rustmomenten te creëren. Oefeningen voor de rechte buikspieren sla je sowieso over. Opties genoeg dus . En sport is alleen maar goed, juist ook om zwanger te worden! Een gezond lichaam is de beste basis immers.
Bodypump mag ook tijdens de zwangerschap. Later moet je het aanpassen om je buik iets te ontzien maar nu kun je gewoon lekker alles doen. Alleen je buikspieren moet je mee stoppen rond de twaalf weken maar voor die tijd lekker je ding doen. Lekker bodypump, ik houd het niet meer vol helaas.
Ah, daar ben ik blij mee! Ik zou denk ik niet zo lang zonder sport kunnen denk ik.. Ik ben wel heel benieuwd hoe mijn lichaam er uit gaat zien na een eventuele zwangerschap. Ik weet wel dat een gezond kindje het allerbelangrijkste is hoor! Maar ik heb het gevoel dat ik na een eventuele zwangerschap helemaal opnieuw kan beginnen.. Ach ja, we zien het wel. Het moet eerst maar eens lukken. Het voelt zo gek he! Het was eerst echt een ver van mijn bed show. Een paar mensen hebben we me hier succes gewenst met zwanger worden en dat voelt heel apart! En heel dichtbij. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik het er verder met niemand over kan hebben, behalve met mijn vriend. Ik ben normaal gesproken een open boek voor mijn omgeving. Maar dit..dit is iets van ons tweeën.
Bodybalance is ook een groepsles en met wat hulp van de instructrice heb ik mooi een aangepast programma. Dus gewoon even vragen of je instructeur/instructrice tips heeft voor je om oefeningen aan te passen waar nodig.